Recenzie: Dacă fug de Terri Blackstock

„Mă întreb dacă cei rămași în urmă ar putea fi numiți supraviețuitori. Suntem suflete pe jumătate moarte, prinse în vârtej, așteptând să fim și noi absorbite de el.”

Niciodată nu voi refuza un thriller bun, un volum magnific plin de acțiune și răsturnări de situație, crime, traume psihice și secrete murdare. Îmi plac cărțile detectivistice bine scrise, care mă aruncă de la primele pagini într-un montagne russe unde va trebui să supraviețuiesc necunoscutului, criminalilor cu sânge rece, anchetelor alambicate și profilelor psihologice incitante.

Nu am refuzat nici să încerc această carte care este primul volum dintr-o serie scrisă de o autoare de bestseller-uri, Terri Blackstock, așa cum scrie pe copertele cărții. Eu sinceră să fiu, nu am auzit de această scriitoare până acum, dar cum am spus mai sus, nu refuz un thriller genial, iar asta îmi promitea descrierea acestei cărți.

O descriere care mi-a amintit instantaneu de una dintre cele mai bune serii thriller-detectivistice pe care aș fi putut să o citesc, Cormoran Strike de J.K.Rowling. Ingredientele „vinovate” care m-au făcut să pun Dacăfug pe lista de must read sunt relativ aceleași care m-au atras și la seria magnificei Rowling: crime, anchete pentru stabilirea vinovatului/vinovaților, un fost soldat care a supraviețuit mai mult sau mai puțin întreg atrocităților de pe front, în prezent lucrând ca și detectiv pentru elucidarea cazului, în timp ce se confruntă cu demonii trecutului nu foarte îndepărtat, un presupus criminal, băieții răi și povestea personală a tuturor acestor personaje aflate în prim plan, la care se adaugă multe referiri psihologice care explică de unde au pornit traumele personajelor.

Dar Dacă fug nu este deloc opera lui Rowling, așadar trebuie să vă explic cu ce vă veți confrunta dacă veți alege să parcurgeți acest prim volum destul de promițător.

Încă de la primele pagini facem cunoștință cu Casey, care fuge înnebunită după ce lasă în urma sa cadavrul unui bărbat.  Casey este o luptătoare și, deși înspăimântată de situație, își impune să fie calmă și rațională. Bineînțeles, nu este ușor atunci când lași în urmă cadavrul amicului tău cel mai bun. Dar știe că altă soluție pentru ea nu există, decât să fugă cât mai departe. Sinuciderea iese din calcul. Se gândește la familia ei, la mama și la sora ei, la cât de mult le-ar distruge viața o astfel de decizie luată într-un moment de disperare. Se gândește la tatăl ei, care s-a sinucis când ea avea 12 ani, la cum s-a simțit în acel moment și în toți anii de după. Nu vrea să le provoace o altă durere nevindecabilă în suflet. Este rațională și alege răul cel mai mic. Așa că fuge cât mai departe, pentru a se ascunde, dar și pentru a înfrunta totul singură. Știe că nu ea a comis crima, însă mai știe că în ochii poliției ea va fi singura vinovată. Iar acest lucru m-a intrigat încă de la prima pagină. De ce este Casey atât de sigură că va fi acuzată? Care este secretul ce-l poartă? Dar familia ei? Ce povești cutremurătoare ascunde?

„Nu poți doar să-ți faci ieșirea și să te gândești că totul se va termina. Nu se va termina pentru oamenii care te iubesc. Nu vei face decât să-i lași pe toți să alerge după rămășițele împrăștiate de un vânt mânios.  Îi vei lăsa încercând să rezolve disperați problemele tale...în timp ce-și oblojesc propriile răni.  Merită să-ți iei astfel piatra de pe inimă? Nu, nu merită. Prefer să port eu suferința, decât să-i las pe ei s-o facă.

Dacă fug....dacă fug voi scăpa și eu, și familia mea. Asta își spune tânăra în timp ce se ascunde de toată lumea. Așa că fuge. Cât mai repede cu putință. Cât mai departe. Cu un unic bagaj: amintiri extrem de dureroase și traumatizante.

„Noaptea e vie, cu umbre și freamăt, dar aproape că alerg și inima îmi bate cu putere. La jumătatea drumului, disperarea mă lovește ca un ciocan în tâmplă. Nu-mi vine să cred că sunt aici, ascunzându-mă de lege. Părinții mei m-au educat să respect autoritățile și să cred în sistem...dar asta era înainte ca sistemul să se întoarcă împotriva noastră.”

Poliția statului, împreună cu un fost coleg al victimei, Dylan, cercetează crima și sunt însărcinați să o găsească pe fugară, singura suspectă viabilă încă de la înfruntarea primelor dovezi de crimă – casa victimei și casa presupusei criminale, ambele cu urme de sânge. În ciuda faptului că Dylan vrea să-și răzbune colegul, să facă dreptate și s-o prindă pe criminală, acesta își manifestă reticența în ceea ce privește vinovăția fetei. Rănile mortale ale bărbatului sunt precise, au fost provocate premeditat și cu mult sânge rece. Șase răni de cuțit fatale, adânci, care l-au lăsat pe bărbat într-o baltă de sânge. Pe de altă parte, amica acestuia, Casey, fragilă și minionă, nu pare a fi capabilă să producă o astfel de crimă, nu în condițiile în care rănile de pe cadavru sunt atât de precise, iar fuga suspectei atât de dezorganizată, lăsând o mulțime de urme. Ceva nu se leagă, iar Dylan pare singurul capabil să vadă aceste urme. Sau singurul care dorește să le vadă.

„La miezul nopții, când viața pare atât de lipsită de speranță, eu aleg speranța. Am reușit să dorm apoi toată noaptea.”

Trecutul lui Dylan este unul cel puțin interesant. Acesta este fost soldat, având la activ mai multe misiuni în Irak și Afganistan. Lăsat la vatră din cauza stresului posttraumatic cauzat de atrocititățile aduse de război, tânărul este nevoit să facă față demonilor interiori și aminitirilor sângeroase de pe front. Amintiri care-l copleșesc în cele mai nepotrivite momente, noaptea când încercă în zadar să aibă un somn odihnitor ori ziua, în plină anchetă, când trebuie să se concentreze și să găsească criminalul fostului său coleg și amic. Dylan mi-a plăcut destul de mult, cum am spus mi-a amintit puțin de Cormoran Strike, însă părerea mea este că personajul lui Blackstock este o variantă mai soft și prea puțin dezvoltată, comparativ cu cel al celebrei autoare. Mi-ar fi plăcut să-i aflu mai detaliat demonii și problemele cu care s-a confruntat în trecut. Să-l percep în alt mod, mai profund, să fie puțin mai deschis și mai ofertant.

„Brent a avut întotdeauna o curiozitate periculoasă. Eu sunt cel care a fost la război de trei ori. Iar el e cel care a murit. Supraviețuirea mea e o greșeală din atâtea puncte de vedere...”

„Asta e povestea vieții mele de militar. Te trimit în locuri în care bombele explodează la fiecare pas, făcându-ți prietenii bucăți sub ochii tăi. Apoi te pedepsesc pentru că nu-ți poți scoate din minte chestia asta.”

De cealaltă parte, Casey mi-a plăcut datorită calităților ei empatice și a curajului de care a dat dovadă, însă nu de puține ori am perceput-o ca fiind mult prea slabă pentru a face față avalanșei în care a fost aruncată și mult prea credulă și binevoitoare față de alte persoane total străine ei, când ar fi trebuit să se comporte mai calculat. Pur și simplu, dacă Casey ar fi fost un om în care și oase, nu ar fi supraviețuit din cauza predispoziției ei de a se băga în belele, belele cauzate de firea ei prea domoală și inocentă.  Practic firea ei oscilează între momente de o luciditate înspăimântătoare, fiind calmă și calculată, și momente în care se lasă dusă de val, fiind atrasă în cele mai nebunești decizii pe care le duce la îndeplinire, punându-se în pericol.

„O să stau cu fruntea plecată până când o să am curaj să ridic capul.”

Acțiunea cărții izbucnește încă de la primele pagini, nelăsând cititorul să respire o singură clipă. Cu toate acestea, cartea are destule minusuri ce nu le-am putut trece cu vederea, fiind o cititoare avidă a thrillerelor, observând cu atenție toate detaliile pe care autorul mi le oferă (sau le ascunde în spatele altor povești), încercând să pătrund în mintea personajelor cu speranța că le voi intui acțiunile. Și din păcate, în acest caz am intuit cam prea mult..

Anumite lucruri nu mi-au fost pe plac, lucruri și gesturi pe care presupusa criminală le făcea constant, punându-se în pericol și riscând să-i fie descoperită noua identitate. Lucruri destul de puerile și bătătoare la ochi, pe care un om care fuge și se ascunde pentru a-și salva viața nu ar trebui să le facă. Al doilea lucru pe care nu l-am gustat a fost că am reușit să ghicesc toate misterele și lucrurile mult prea evidente pe care numai Dylan nu le vedea, nici chiar atunci când se aflau sub nasul lui.

„Psihopatul este ori sursa, ori ținta mea. Trebuie să-mi dau seama care dintre ele.”

Un ultim aspect care m-a deranjat a fost sfârșitul volumului. Știam că este o serie, că la noi s-a tradus doar primul volum și că probabil nu voi avea șansa de a-l citi și pe cel de-al doilea în română, însă sincer vă spun, și dacă s-ar traduce, nu știu dacă aș mai dori să-l citesc. Sfârșitul m-a lăsat destul de dornică de a afla ce se va întâmpla în continuare cu Dylan și Casey, însă nu am apreciat modalitatea îm care autoarea a ales să încheie primul volum. Am sâcâitoarea impresie că Blackstock aduce în calea personajului feminin felurite alte provocări și personaje (puțin de umplutură, după părerea mea), tocmai pentru a mări numărul volumelor și pentru a tărăgăna aflarea adevărului.

Volumul este unul destul de promițător, cu o poveste exact pe gustul meu și a tuturor iubitorilor de thrillere, însă modalitatea de scriere a autoarei, cât și anumite alegeri ale acesteia strică tot farmecul și înlătură ceea ce ar fi putut fi cu adevărat un bestseller în categoria cărților polițiste.

Cu toate acestea eu vă recomand această carte deoarece nu este deloc rea, povestea atrage încă de la primele pagini, iar personajele și situațiile în care sunt puse scot la iveală multe aspecte psihologice din viața de zi cu zi.

Dacă fug poate fi achiziționată de pe site-ul librăriei Libris, la un preț avantajos. Mulțumesc librăriei online Libris pentru volumul oferit spre recenzare.