Recenzie: „Poezii pentru văduve” de Marcica Belearta

Dacă cineva mi-ar fi spus cu ceva timp în urmă că am să citesc și (mai ales) recenzez un volum de poezii, i-aș fi râs în nas. În parte, deoarece poeziile nu au fost niciodată punctul meu forte. Deși creații melodioase, pline de magie și iubire, menite să atingă corzile sensibile ale cititorului, să scoată la suprafață tot ce este mai pur și mai bun din străfundurile sufletului lui – că deh, cam așa sunt poeziile, sau cel puțin cele cunoscute de mine, puține, ce-i drept, mai toate de dragoste și sensibile, ceea ce nu se aplică și poeziile Marcicăi Belearta, veți vedea de ce spun asta.

Ei bine, creațiile Marcicăi sunt total diferite față de ceea ce ați gândi că se află într-un volum de poezie. Atipice, bizare, amuzante, create cu o mare doză de ironie, ele ridiculizează ceea ce suntem și facem, scoțând în evidență anumite moravuri și tipologii umane.

Accentul este pus în special pe bărbați, cu referiri la relațiile tragico- comice dintre aceștia și partenera de viață, la imaturitatea acestora, la situațile hilare ivite într-un cuplu, acestea fiind și motivele pentru care nu recomand cartea bărbaților, poate doar acelui minuscul procent care nu este plin de sine, care nu dă pe afară de prejudecăți protești și care sunt capabili să facă haz de necaz. Puțini dintre ei ar gusta acest gen de ironie pură à la  Marcica.

Ca să vă faceți o idee mai amplă asupra conținutului cărții, vă las mai jos câteva poezii.

Cam despre asta este vorba în primul capitol al cărții, intitulat sugestiv Poezii văduve. Acest prim capitol este preferatul meu și al tuturor celor care au citit acest volum, din câte am putut observa, acest lucru datorându-se, cred eu, originalității autoarei, ironiei și amuzamentului cu care tratează situațiile...neprevăzute și curajului de a spune pe nume lucrurilor și de a crea un personaj feminin atipic, o văduvă veselă și deloc afectată de statutul ei, cu tendințe criminale delicios de amuzante și perverse.

Cartea are în total șase capitole, iar denumirile acestora, în ordinea în care ne sunt prezentate, sună cam așa: Poezii văduve, Poezii despre filme, Poezii despre mobile, Afurisilă, Poezii din tren, Random.

Poeziile despre filme și Poeziile din tren sunt imediat următoarele în topul preferințelor mele, după cele văduve, bineînțeles.

Originale, sarcastice, nonoconformiste, toate aceste poezii amuză și descrețește fruntea cititorului, invitându-l în același timp să se bucure de ironia pe care o anumită situație o poate declanșa.

Eu categoric m-am amuzat citind această carte și am râs din toată inima pe parcursul lecturării acesteia. Aș fi vrut să îi acord nota maximă pe goodreads, am am mai scăzut puțin deoarece mărimea poeziilor nu m-a mulțumit pe deplin, majoritatea fiind multe prea scurte, cartea putând fi parcursă cu lejeritate în maximum o jumătate de oră. Nu ar fi stricat câteva poezii în plus.

Pentru ideile transmise, temele abordate, ușurința scrierii, ingenioasa și amuzanta combinație a unor ingrediente mortale precum ironia, ridicolul, intențiile criminale, sacrcasmul, hazul de necaz, situațiile inspirate din realitate și doza de nonconformism, acord punctaj maxim.

Încă ceva de adăugat. Poate mă înșel, dar după terminarea lecturii, după ce am reușit să mă opresc din hohotele de râs și am fost capabilă să analizez versurile, am ajuns la concluzia că autoarea a scris această carte pentru ea însăși, pentru că avea nevoie să scrie exact în acest mod, ca o modalitate de eliberare și exprimare a celor mai intime, perverse și creepy gânduri. La suprafață și la prima citire sunt doar niște versuri foarte crazy; dacă stai să le aporfundezi, e posibil să ți se pară mai mult de-atât și să le ghicești meaning-ul.

Mulțumesc editurii Herg Benet pentru exemplarul oferit spre recenzare.