Recenzie: „Văduva" de Fiona Barton
Văduva
este un interesant și surprinzător periplu în interiorul minții umane, un
thriller psihologic șocant și antrenant care, prin prisma povestirilor relatate
și a personajelor închipuite, scoate în evidență defectele umane și cele mai
intense și tulburătoare gânduri și dorințe care pot sălășlui în interiorul unei
persoane.
Minciunile pe care le spunem conștient și secretele
ascunse departe de ochii curioși ai celor din jurul nostru, chiar față de cele
mai apropiate persoane din viața noastră, acele persoane în care ar trebui să avem încredere, câtăresc
mult atunci când este timpul să facem o analiză a propriei conștiințe, pierdem
credibilitatea celorlalți și, mai rău, ne pierdem pe noi înșine. Odată porniți
pe acest drum primejdios, nu mai este cale de întoarcere. Iar acest lucru Văduva
îl cunoaște foarte bine.
„E un sentiment
ciudat să ții un secret. E ca o piatră în stomac care îmi zdrobește măruntaiele
și îmi provoacă o stare de greață de fiecare dată când mă gândesc la el.”
„A trebuit să păstrez și secretele lui, și pe ale mele.”
Mereu m-au atras cărțile în care ni se relevă tipologii
umane, în care sunt discutate diverse scenarii și sunt puse sub semnul întrebării
răspunsurile care vizează anumite comportamente umane și care ascund de fapt o
multitudine de neconcordanțe între modalitatea pe care aceștia aleg să o
afișeze în public și cea pe care o au în particular, acolo unde șansele ca
cineva să-i observe scad vertiginios, acolo unde sunt doar ei și demonii lor.
Văduva este una dintre acele cărți, iar lecturarea ei mi-a demonstrat încă o
dată cât de complexă este mintea umană și cum, de cele mai multe ori, suntem
înșelați de aparențe, orbiți de dorința de a se desfășura totul așa cum ne
dorim, alungând cu doar un înșelător gest adevărul care începe ușor, ușor, să
prindă contur chiar sub ochii noștri. Refuzăm să dăm piept cu realitatea, ne
ascundem înfricoșați de propriile alegeri, ne complacem în diferite situații pe
care mai târziu le vom regreta. Nu vrem să vedem adevărul, chiar dacă
înlăuntrul nostru îl cunoaștem prea bine.
„Mi-era foarte greu să separ cele două imagini. Glen al
meu și celălalt bărbat despre care vorbea poliția. Trebuia să păstrez lucrurile
clare. Voiam să cred în el. Îl iubeam. Glen era lumea mea. Și eu eram lumea
lui, îmi spunea. Aparțineam unul altuia.”
Încă de prima oară când am auzit de această carte am fost
atrasă de coperta simplă și expresivă, care înfățișează chiar unele dintre
florile mele preferate – crini imperiali, dar căreia nu îi înțelegeam relevanța
(după finalizarea cărții mi-am dat seama că este o imagine destul de
reprezentativă), titlul și descrierea de
pe spate, dar mai ales de întrebarea strategic plasată pe prima copertă a
cărții, care rezumă în doar câteva cuvinte ceea ce cititorul va afla pe
parcursul lecturii: Un soț iubitor sau un ucigaș nemilos...ea ar trebui să știe, nu-i așa?
Jean Taylor este văduvă și trebuie să facă față nu numai
pierderii iminente a soțului ei, Glen, dar și hoardelor de jurnaliști și
polițiști care îi vânează fiecare mișcare, somând-o să spună adevărul în
legătură cu cazul de răpire și crimă înaintat împotriva soțului ei.
„- Nu fi tristă ! îmi spune. Totul s-a terminat acum.
Așa e. Adio, poliție, adio, Glen ! Adio tuturor
aiurelilor lui.
Nu-mi amintesc când am început să gândesc așa. Oricum cu
mult înainte de a considera toate astea miște aiureli. Eram prea preocupată să
pregătesc căsnicia perfectă, începând chiar cu nunta de la Charlton House.”
Fiecare capitol este povestit din perspective diferite.
Pagină cu pagină, povestea capătă contur pe măsură ce văduva Jean Taylor,
jurnalista Kate Waters și inspectorul de poliție Bob Sparkes își deapănă
amintirile, relatând evenimentele și acțiunile din propria perspectivă, în
acest mod cititorul simțindu-se mai apropiat de fiecare personaj în parte, cunoscându-le
gândurile, fricile, dorințele și angoasele pe măsură ce este martorul
confesiunilor celor trei povestitori.
Evenimentele din prezent, anul 2010, sunt intercalate cu
evenimentele care au avut loc cu patru ani în urmă, atunci când un caz de
răpire a unei fetițe de doi ani a devenit principalul subiect al știrilor și
articolelor din ziare. Misterioasa dispariție a Bellei, care se juca în curte
cu motanul ei, singură, nesupravegheată, face înconjurul orașului, șocând locuitorii
și dând naștere unei anchete minuțioase. Nu la mult timp după dechiderea
anchetei, Glen Taylor devine principalul suspect, iar viața acestuia și a
soției sale se transformă într-un coșmar.
Toate personajele care iau parte la acțiune sunt târâte
într-un proces lung și obositor, fiind plimbate de la o acuzație la alta precum
o minge într-un joc de ping pong. Viața celor doi soți este ruinată și, deși
probele împotriva lui Glen sunt circumstanțiale, pe buzele tuturor oamenilor
există doar un singur cuvânt la adresa inculpatului:
ucigaș.
Jeanie reprezintă arhetipul femeii și soției umile, cea
care se abandonează moral și psihic dorințelor soțului, femeia gata să închidă
ochii în fața nedreptăților doar pentru a-și păstra căsnicia, o căsnicie care
nu merge așa cum spera ea, o legătură realizată în grabă, o relație bazată pe
minciuni, neîncredere și lipsă de respect, o corovoadă matrimonială în
adevăratul sens al cuvântului. Fragilă și suspusă, ea nu observă nu vrea
să observe minciunile pe care și-a construit mariajul, existența secretelor ce
urmează să erupă precum un vulcan și să distrugă căsnicia de fațadă. Și ea are
secrete și este nevoită să le păstreze, și ea are dorințe pe care și le ține în
frâu, obsesii de care nu se poate debarasa. La fel ca și soțul ei. Diferența
este că secretele și obsesiile lor sunt de natură diferită, asemănarea constând
în faptul că ambele implică copii.
„A fost atras de Bella din cauza mea. A vrut să îmi
găsească un copil. Și mă întreb ce-aș fi făcut dacă mi-ar fi adus-o acasă. Aș
fi iubit-o. Asta aș fi făcut. Aș fi iubit-o. Ar fi fost a mea, și eu aș fi
iubit-o. Aproape că a fost a mea.”
„Cred că știu, dar sincer nu mai știu nimic despre
bărbatul cu care am trăit atâția ani. E un străin, deși suntem mai legați ca
niciodată. Mă cunoaște. Îmi cunoaște slăbiciunile. Știe că aș fi vrut s-o ia și
să mi-o aducă acasă. Știu că eu sunt de vină pentru toate, din cauza obsesiei
mele.”
Glen personifică tiplogia bărbatului mincions și imoral,
fără principii și fără ambiții sănătoase. Își trăiește viața departe de ochii
soției, înșelându-i încrederea și purtând o mască constantă. Este exact acel
gen de bărbat pervers și prefăcut, care are impresia că are dreptul să înșele,
să mintă și să abuzeze de bunătatea celei de lângă el, doar pentru că poate. Și
pentru că este bărbat. Numai că acest gen de bărbați omit un simplu fapt:
o femeie știe întotdeauna, chiar
și atunci când se preface că nu vede. Că nu simte. Că nu o doare. Dar știe. Și
își ia revanșa, mai devreme sau mai târziu.
„- O să mă părăsești, Jeanie? spunea.
Îi spuneam că mă duc să fac un ceai și-l lăsam să stea
acolo. Aveam prea multe pe cap. Trădări. Decizii. Planuri. Și nici nu i-am mai
vorbit, decât când era strict nevoie.”
„Era ca o fantomă, umbla după mine peste tot prin casă.
Îl surprindeam urmărindu-mă cu privirea din spatele ziarului. Îl aveam la mână.
Nu știa ce va face micuța lui Jeanie și era speriat de moarte.”
Jurnalista și inspectorul, celelalte două persoanje cheie
ale romanului, sunt caracterizate prin acțiunile lor cu la fel de multă
minuțiozitate de către autoare, care creează două personaje reperezentative,
autentice și extrem de complexe.
Bob Sparkes este tipul detectivului obsedat de cazurile extreme și complexe și bântuit de remușcarea de a nu reuși să dovedească vinovăția lui Glen. Capabil să facă orice pentru a o găsi pe micuța Bella, acesta riscă tot în numele dreptății și este afectat peste măsură de acest caz desfășurat timp de patru ani.
Kate Waters este perseverentă și ambițioasă, meticuloasă și conștientă de atuurile ei profesionale. Anii de practică au învățat-o cum să se comporte cu persoanele implicate în diferite procese intens mediatizate și mai ales cum să se apropie de acestea, insuflând siguranță și exprimând un sentiment de înțelegere, atașare și empatie.
Am perceput-o pe Kate ca fiind vocea autoarei Fiona Barton, care la rândul ei este juranlistă își prezintă intențiile într-o scurtă introducere scrisă la începutul cărții: acelea de a scoate în evidență trăirile, gândurile și temerile celei aflate pe margine – așa cum se exprimă ea, soției celui acuzat, drama prin care aceasta trece neîntrerupt pe tot parcursul procesului, cea care se află întotdeauna lângă soțul ei și îl sprijină în public. Însă ce se petrece atunci când camerele de luat vederi dispar? Cum trăiește această femeie lângă un om acuzat de crimă? Îl cunoaște atât de bine, și dacă da, adevărul o liniștește sau îi dă fiori reci pe șira spinării?
Bob Sparkes este tipul detectivului obsedat de cazurile extreme și complexe și bântuit de remușcarea de a nu reuși să dovedească vinovăția lui Glen. Capabil să facă orice pentru a o găsi pe micuța Bella, acesta riscă tot în numele dreptății și este afectat peste măsură de acest caz desfășurat timp de patru ani.
Kate Waters este perseverentă și ambițioasă, meticuloasă și conștientă de atuurile ei profesionale. Anii de practică au învățat-o cum să se comporte cu persoanele implicate în diferite procese intens mediatizate și mai ales cum să se apropie de acestea, insuflând siguranță și exprimând un sentiment de înțelegere, atașare și empatie.
Am perceput-o pe Kate ca fiind vocea autoarei Fiona Barton, care la rândul ei este juranlistă își prezintă intențiile într-o scurtă introducere scrisă la începutul cărții: acelea de a scoate în evidență trăirile, gândurile și temerile celei aflate pe margine – așa cum se exprimă ea, soției celui acuzat, drama prin care aceasta trece neîntrerupt pe tot parcursul procesului, cea care se află întotdeauna lângă soțul ei și îl sprijină în public. Însă ce se petrece atunci când camerele de luat vederi dispar? Cum trăiește această femeie lângă un om acuzat de crimă? Îl cunoaște atât de bine, și dacă da, adevărul o liniștește sau îi dă fiori reci pe șira spinării?
Finalul a fost destul de previzibil, autoarea fiind suficient
de generoasă cu detaliile și indiciile pe întreg parcursul cărții, cititorul
anticipând mult prea devreme modalitatea în care se va încheia povestea, însă acțiunea
alertă, povestea spusă din mai multe perspective și multitudinea de subiecte dezbătute
în paginile acestei cărți fac din Văduva un thriller psihologic
captivant și cutremurător, care dezvăluie o altă definiție a cuvântului
căsnicie.
„Eu, văduva îndurerată ! Să fim serioși !”
Mulțumesc librăriei online Libris pentru acest volum oferit spre recenzare. Libris dispune de o gamă variată de cărți de beleristică, atât în limba română cât și în limba engleză.
Wow! Super recenzia! Vreau si eu cartea ;)
RăspundețiȘtergereMultumesc mult !! :* Sper sa o citesti, te astept cu pareri :D
ȘtergereSună atââââât de bine, vai! Neapărat trebuie s-o încerc!
RăspundețiȘtergereIndeed :) Astept pareri :)
Ștergerema atrageee cartea asta. cred ca e gen thriller nu? pare foarte tare subiectul
RăspundețiȘtergereO recenzie de excepție, felicitări! Sunt adeptă genului thriller, iar acesta pare unul bun de tot, mi-ar plăcea cu siguranță!
RăspundețiȘtergere