Recenzie: „Fata pe care ai lăsat-o în urmă” de Jojo Moyes
Cărțile de ficțiune istorică sunt mici comori pentru
cititori. Exact așa le văd eu, mici comori făurite cu măiestrie întru amintirea
strămoșilor noștri care au avut atât de multe de înfruntat, întru eterna
cunoaștere a actelor de curaj a celor asupriți, dar și a actelor de lașitate
arătate de cei aflați la putere.
Întotdeauna m-au
impresionat peste poate toate acele povești care au supraviețuit de-a lungul
timpului, chiar și când vorbim de orori înfăptuite cu decenii în urmă, de
atrocitățile la care au fost suspuși cei aflați sub ocupație, de groaza și
pierderile aduse odată cu războaiele, chiar și când ne referim la aceste
lucruri, nu putem să nu vorbim despre ele cu pasiune și îndârjire, deoarece
astfel de subiecte ating cititorul și îi deschid ușa către o cameră plină cu
povești de viață din cele mai grele timpuri. Iar scriitori care au curajul de a
expune o parte din acele adevăruri de demult ar trebui apreciați și încurajați
să facă asta în continuare, deoarece prin scrierile lor, păstrează vie
amintirea unor oameni curajoși și demni și nu lasă istoria să fie uitată, ci o
readuc la viață preț de câteva pagini, pentru a fi cunoscută tinerilor din ziua
de azi.
O scriitoare de ficțiune istorică pe care o apreciez
foarte mult este Ruta Sepetys, cu a ei carte Printre tonuri cenușii. Să nu mai
spunem despre inconfundabila și marea scriitoare Margaret Mitchell, cu a ei
capodoperă Pe aripile vântului, cea mai bună carte pe care am citit-o care
amintește de un război și de ce înseamnă lupta pentru supraviețuire. Mai nou,
am descoperit-o și pe Jojo Moyes. Fata pe care ai lăsat-o în urmă este o carte
răvășitoare, bine documentată (așa cum ar trebui să fie toate cărțile cu și
despre război) și cu o poveste unică, acaparantă. Cartea autoarei care ar
trebui să fie bestseller, datorită subiectului abordat și modalității de
scriere.
Destinul a două femei se întrepătrunde în mod fascinant atunci
când o operă de artă din timpul primului Război Mondial devine mai întâi obiectul
unei solicitări de restituire, iar mai apoi obiectului unui proces costisitor
atât din punct de vedere financiar, cât și psihic și moral. Tabloul, intitulat
Fata pe care ai lăsat-o în urmă, ne duce în Franța anului 1916, acolo unde
Sophie Levefre își duce existența în micul orășel Peronne, ocupat de nemți încă
de la începutul lui 1914, alături de fratele, sora și copii acesteia, așteptând în
fiecare zi vești de la soțul ei trimis pe front, cel care și-a pictat soția cu
ani în urmă, expunând frumusețea, gingășia și mândria acesteia, calități pe
care acum Sophie nu le mai recunoaște la ea însăși din cauza greutăților prin care
este nevoită să treacă zi de zi. Fata din tablou îi surâde parcă batjocoritor,
reminiscență a unui trecut fericit și lipsit de griji.
„Pe pânză era o fată pe care n-am recunoscut-o. Mă privea
sfidător, cu părul lucind arămiu în penumbră, cu pielea transparentă ca
alabastrul, o fată impunătoare și sigură pe ea ca o artistocrată. Este stranie,
mândră și frumoasă. De parcă cineva m-ar fi așezat în fața unei oglinzi
fermecate.”
„A început să picteze, în timp ce eu îl priveam. Studia
intens și concentrat fiecare părticică a trupului meu, de parcă n-ar fi
suportat gândul de a nu-l reda pe pânză exact așa cum era. Am văzut cum pe chip
i se instala o expresie de mulțumire și am simțit că era oglinda propiei mele
mulțumiri.”
Atunci când Le Couq Rouge, hotelul pe care îl
administrează, devine locul de întâlnire al germanilor, tânăra femeie este
nevoită să gătească mese îmbelșugate pentru dușmanii țării, asta în timp ce
familia ei se hrănește cu pâine uscată, fiind supusă în același timp bârfelor
celorlalți locuitori ai orașului, pe măsură ce noul Kommandant face o mică
obsesie pentru tabloul atârnat sugestiv în holul hotelului, și implicit pentru
Sophie.
„Însă refuz să dau tabloul jos de pe perete, indiferent
ce zice Helene. Îmi amintește de tine și de un timp când eram fericiți
împreună. Îmi amintește că omenirea e capabilă de iubire și frumusețe, nu numai
de distrugere.”
Un secol mai târziu, tabloul ajunge în mâinile tinerei Liv,
fiind un cadou de nuntă din partea soțului ei, David, un arhitect strălucit,
acesta construind o Casă de Sticlă doar pentru ei doi și având o afacere
promițătoare în derulare. După moartea fulminantă a acestuia, Liv se retrage
din viața socială, hrănindu-se doar cu amintiri, rar părăsind casa și
concentrându-și atenția asupra bunei derulări a construcției ridicate în
memoria lui David, asta în timp ce tabloul Fetei o veghează nestingherit de pe
peretele dormitorului.
„Trecuseră ani întregi până când reușise să asiste la
fericirea altora fără să jelească pierderea propriei fericiri.”
Scenele din prezent alternează cu cele din trecut.
Scenele sfâșietoare, emoționante, tragice, de mare intensitate, alternează cu
cele care se petrec într-o lume aproape familiară, la adăpostul siguranței
oferite de trecerea timpului. Însă nu și la adăpostul răutății oamenilor în
general, căci această calitate s-a păstrat de-a lungul timpului, doar armele
shimbându-se, nu și parșivitatea și avaritatea oamenilor.
Scenele din timpul ocupației germane sunt impresionante
și scot la iveală crruzimea aproape animalică cu care sunt tratate victimele.
Bărbații sunt bătuți, înfometați și puși la muncă silnică, în timp ce femeile,
copii și bătrâni sunt lipsiți de orice sprijin, nevoiți să facă față foametei,
bolilor și rechiziționărilor ce au loc periodic în casele lor.
„Devenisem cuminte și supusă ca un miel. Eram un obiect,
gata să merg unde mi se ordona. Nu mai voiam să mă gândesc. Nu mai voiam să-mi
imaginez ce orori mă așteptau.”
„Știți ce înseamnă a te resemna cu propria soartă?
Aproape că-mi părea bine. Avea să se termine cu suferința, cu teama, cu dorul.
Moartea speranței e cea mai mare mângâiere.”
Impresionant este și modul în care, la mii de kilometri
depărtare și departe de tot ceea ce a însemnat război mondial și lagăre de
concentrare, Liv duce propriul război, fiind târâtă într-un scandal media, iar
numele soțului decedat intinat, totul în numele banilor.
„E timpul să trăiască în prezent. Acum este mai mult
decât fata pe care David a lăsat-o în urmă.”
Autoarea dă naștere unor personaje extrem de realiste,
frumoase și puternice. Sunt personaje supuse multor abuzuri, fizice și psihice,
care se află în cele mai nedrepte poziții, dar care nu își pierd esența, determinarea
și decența.
Tânăra înfățișată în portret și tânăra din lumea modernă sunt
asemănătoare din multe puncte de vedere. Pentru ambele femei, tabloul
reprezintă ultima amintire de care acestea dispun, ultima fărâmă de dragoste
lăsată în urmă de către soții lor. Ambele femei sunt despărțite în mod tragic
de soții lor, Edouard fiind trimis pe front, iar mai apoi într-un lagăr de
concentrare, iar David murind subit la vârsta de 38 de ani. Legate afectiv de
acest dar - tabloul, ele fac orice pentru a-l păstra, acesta devenind un fel de
simbol al dragostei, credinței și loialității.
„În sinea mea îmi place ideea de a avea un tablou atât de
impresionant, încât să poată clătina o căsnicie. Iar fata e chiar drăguță.
Nu-mi pot lua ochii de la ea. Dat fiind tot ce pare să se întâmple pe aici, e
bine să te poți uita și la ceva frumos.”
În afară de cele două tinere, un alt personaj care se
remarcă datorită calităților de care dă dovadă în acele vremuri aprige este
însuși Her Kommandant. Impunător, inteligent și nemilos, acesta impune respect
și frică. Este urât pentru că este un neamț, face abuz de putere și nu lasă să
i se citească nimic în privirea dură și impenetrabilă, dar este un fin
cunoscător al artei, pictura Fetei trezind ceva de mult uitat în el. Pe măsură
ce înaintăm în poveste, aflăm că acesta nu este doar un tiran, că este capabil
de sentimente și că în definitiv...este și el om. Un om schimbat de război și
forțat la rându-i să treacă prin anumite orori – cum ar fi oroarea de a se
purta mișelește atunci când poate dorința îi este alta. Pentru că.. „Uneori,
mi-a spus el încet, mi se pare că a rămas prea puțină frumusețe în lume. Și
prea puțină bucurie. Tu socotești că viața în orășelul tău este foarte grea.
Dar de-ai ști ce vedem noi dincolo de locul ăsta...nimeni nu câștigă. Nimeni nu
câștigă într-un astfel de război.”
Mi-a plăcut extrem de mult de acest bărbat, de felul în
care s-a purtat cu Sophie, și mă bucur că aceasta a putut să privească dincolo
de uniforma lui.
„- Putem încheia un armistițiu, madame? Măcar pentru
aceste câteva ore?
- Un armistițiu?
- Dumneata să uiți că eu fac parte din armata inamică,
iar eu să uit că ești o femeie care se gândește aproape în permanență cum să
saboteze acea armată. Putem fi doar..doi oameni obișnuiți?”
„- Ai văzut cum tratează concetățenii dumitale o femeie
pe care o bănuiesc de colaborare cu germanii.
- Deja sunt convinși că și eu sunt colaboratoare. Prezența
dumneavoastră la hotel mă face vinovată în ochii lor, chiar fără judecată.
- Asta și faptul că ai dansat cu dușmanul.”
Kerr Kommandant este dovada vie că, uneori, răul nu este
absolut. Că în fiecare om dur se găsește și o mică părticică umană. Că aparențele
înșală, că circumstanțele și modul de viață ne pot transforma total, făcându-ne
să reacționăm total diferit față de cum am reacționa în situații normale. Că
practic uneori suntem nevoiți să ne construim o mască și să ne arătăm mai
aprigi și mai nepăsători decât suntem, pentru a putea supraviețui acestei lumi
în care doar cel mai puternic câștigă, în care bunătatea este luată drept
slăbiciune, în care nimic nu este uitat sau iertat. Kerr Kommandant este un
personaj cheie în această poveste și nici măcar nu este un personaj negativ.
Cel puțin eu nu îl consider așa, iar dacă ați citit cartea sunt tare curioasă
de părerea voastră.
Pe de altă parte, au fost alte personaje care și-au
dovedit din plin lașitatea, lasându-și să cadă masca pe care o afișau la
început. Exact ca în viața reală :)
Coperta cărții mi se pare extrem de sugestivă. Chipul
fetei, poziția capului și a mâinilor sale, ochii mari, larg deschiși, privirea atotștiutoare,
tristă, de o profunzime și o expresivitate fără seamăn. Femeia este deopotrivă
neînfricata și impetuoasa Sophie, cât și gingașa și luptătoarea Liv. Un portret
doi în unu, unde prezentul întâlnește trecutul. O frescă a a anilor 1914 și
2006.
Jojo Moyes, prin Fata pe care ai lăsat-o în urmă,
pictează în nuanțe de alb și negru un tablou al vieții din timpul primului
Război Mondial, recreând atmosfera tensionată, sumbră și precară căreia erau
nevoiți să-i facă față francezii, aflați sub ocupație germană, portretinzând pe
șevaletul ei multitudinea de sentimentele și momente specifice acelei perioade.
„Războiul înseamnă singurătate, așa-i?”
Mulțumesc din suflet librăriei online Libris pentru această
carte. Nu uitați, librăria vă așteaptă cu o mulțime de cărți noi, cărți de
beletristică și lichidări de stoc, cărți la 10 lei, etc. Profitați !
Am citit și eu de la Jojo Moyes, doar cartea „Înainte să te cunosc”. Mi-a plăcut mult cartea, dar a doua carte a fost puțin dezamăgitoare...nu prea mă atrag cărțile de genul...
RăspundețiȘtergereFrumoasă recenzie! ♥
"Fata.." este singura carte scrisa de Jojo Moyes pe care am citit-o. Sunt curioasa cum sunt si celelalte doua de care vorbesti, dar pun pariu ca nu sunt atat de interesante si de reusite precum aceasta. Eu ti-o recomand, nu este cliseica si nici plictisitoare :)
ȘtergereNu știu de ce mă tot feresc de această autoare, aș vrea să-i încerc cărțile! :)
RăspundețiȘtergereEu iti recomand aceasta carte, stiu ca va fi pe gustul tau. De celelate carti nu stiu ce sa zic, nu le-am citit nici eu, dar imi par cam cliseice :P
ȘtergereAm auzit de carte dar nu am citit-o. Am vazut ca este foarte apreciata.
RăspundețiȘtergereEste o carte foarte buna, merita !
ȘtergereDe JoJO MOYES am doar seria inainte sa te cunosc :3
RăspundețiȘtergere