Recenzie: Din negura timpului de Lavinia Călina

„Din noapte zi, din zi furtună. Din întuneric lumină și din lumină doar minciună.”

Cu ceva timp în urmă dragostea mea pentru cărți mi-a purtat pașii la întâlnirea cu un prim volum din seria care imediat avea să ajungă preferata mea dintre toate cărțile scrise de Lavinia Călina. Coperta primului volum și descrierea aferentă cărții m-au acaparat total, ambele extrem de dark și promițând o călătorie în întunecata și periculoasă lume a magiei.

Astfel am făcut cunoștință cu Copiii întunericului, bucurându-mi simțurile de împătimită a cărților fantasy, desfătându-mă cu o poveste țesută cu magie, vrăji, întuneric, răsturnări de situație, toate aceste ingrediente fiind inserate cu talent într-o lume destul de cunoscută, lumea tinerilor de azi.
După intriganta și promițătoarea întânlire cu copiii am fost transpusă într-un scenariu și mai dark, unde mi-am continuat călătoria fugind împreună cu personajele în țări străine, încercând să stau departe de magie, ascunzându-mă pe coridoarele somptuoase ale unui conac gothic, luptând disperată într-o pădure înveșmântată cu alb (zăpadă) și roșu (sânge), ca mai apoi să înfrunt, cu ultimele puteri, Blestemul zorilor.

Dacă am pierdut definitiv, dacă mai am o singură speranță ce pâlpâie în întunericul dens, asta nu știu să spun. Însă lupta finală se duce acum, iar Din negura timpului ajutoarele vor sosi pentru a da contur deznodământului.

În urma șocantului și brutalului  final al volumului doi, existența Roxanei și a celorlalte neamuri de vrăjitori este pusă în pericol de puternicul și maleficul neam al Corbilor. Roxana ia locul prietenei și surorii ei Nicol, fiind rândul ei să se confrununte cu întunericul și intrigile atent țesute de Corbi, cu răutatea și perversitatea acestora, cu toate jocurile murdare care au doborât-o pe încăpățânata și curajoasa Nicol.

Roxana devine ostatica lor, ținta lui Radu, iar împreună cu Ovi, băiatul lui Nicol, se vede nevoită să ducă o existență controlată de către Corbi. Psihicul îi este grav afectat, nu își mai amintește de membrii celorlalte neamuri, de dragostea pe care unul dintre ei i-a purtat-o, de iubirea și speranța pe care o împărtășeau. Amintirile ei sunt blurate, vrăjile alterându-i memoria și scoțând la înaintare întunericul din ea. La fel ca Nicol, a ajuns marioneta conducătorului Corbilor, Radu. Însă puținii membrii ai celorlalte neamuri nu au uitat-o și pun la cale un plan.  Un plan de salvare, dar și de răzbunare. Războiul dintre cele mai puternice neamuri de vrăjitori este pe cale să erupă și să distrugă totul în cale. Indiferent de sacrificii, indiferent de cine va supraviețui, indiferent de prietenii și alianțe. Indiferent de cine va fi atins, din nou, de blestemul zorilor.

„În liniștea nopții, puteam auzi sunetul făcut de aripile păsărilor ce înconjurau casa. Mă așteptam ca ele să ne atace în orice moment, exact așa cum o făcuseră cu câteva nopți în urmă. Exact așa cum o făcuseră în Austria. Mă așteptam să spargă în orice clipă ferestrele, cum au spart acum doi ani vitraliile biserici, și să intre peste noi, dar nu a fost așa.”

„Corbii aveau un mod ciudat de a vâna. Spre deosebire de Cerbi, cei care prima dată te omorau și abia apoi puneau întrebări, sau Lupi, care atacau direct folosindu-se de forța brută fără a avea un plan concret, Corbilor le plăcea să se joace prima dată cu mintea vânatului.”

Viziuni stranii i se arată Roxanei, viziuni în care un bărbat misterios, un om și nu un vrăjitor, se implică în apriga luptă dintre neamuri. Cine este acest bărbat și cine este Liviu, cel care vrea cu orice preț să o salveze din mâinile Corbilor? Dar mai ales, cine este misterioasa femeie ce-i apare și ea în vise, o femeie de care mulți se tem, o femeie a cărei prezență este copleșitoare, o femeie îmbrăcată într-o lungă și elegantă rochie roșie, rochie ce se transformă sub ochii martorilor precum tentaculele unei meduze, înșfăcând persoanele de lângă ea și strângându-le precum niște păpuși?

„Oglinda s-a spart în zeci de bucăți ce s-au împrăștiat pe covor. Am răsuflat ușurată, iar pentru un scurt moment m-am bucurat de liniștea din jurul meu. Apoi acele bucăți au început să sclipească. S-au ridicat de pe jos purtate de o vrajă și au refăcut oglinda, iar chipul ei a reapărut râzând de mine și de tentativa mea patetică de-a scăpa de ea.

- Eu sunt partea aceea din tine pe care ai renegat-o mereu. Sunt latura aceea pe care nu o lași să iasă la iveală decât foarte, foarte rar. M-ai ascuns atât de adânc în sufletul tău, ai negat mereu existența mea, dar nu te minți singură. Eu mereu am fost și voi fi o paret din tine. Întunericul există în fiecare din noi și există și în tine.”

Cel de-al treilea volum începe în forță, iar după primele pagini am fost complet subjugată de tot ceea ce ne oferă Lavinia în acest ultim volum din trilogie.

În acest nemilos război, personajele sunt prinse în ghearele trecutului și în capcanele propriilor greșeli. Camelia, Roxana și Nicol, Ștefan și Liviu, Daniela și Karina, Radu și Bogdan, toți sunt nevoiți să își înfrunte propriul destin și proprii demoni. Fiecare dintre ei luptă pentru o cauză, dar de cele mai multe ori cauza pentru care luptă unul contravine cauzei pentru care luptă celălalt.

„Fiecare dintre noi are demoni născuți din războiul acesta și nimeni nu ni-i poate distruge.”

Mi-a plăcut mult povestea lui Marian și a fiicei sale Ligia și a devotatei Sascha. Mi-a plăcut povestea Ilonei. Mi-a plăcut Camelia, acea femeie mândră și curajoasă, rece și calculată, care a fost nu de puține ori judecată de toți cei din jurul ei, inclusiv de către cei din același neam cu ea. Rolul ei a fost unul complex, a contribuit semnificativ la parcursul lumii pline de magie a neamurilor de vrăjitori. Alături de Nicol, ea este personajul meu preferat. Nu același lucru îl pot spune și despre Roxana. Chiar dacă mă asemăn în multe privințe cu ea, nu am putut să empatizez cu acest personaj, chiar dacă știu că este un personaj puternic, de multe ori mi s-a părut slabă și lipsită de substanță. Firea vulcanică și imprevizibilă a lui Nicol și cea curajoasă și perfect de imperfectă a Cameliei m-au atras mai mult, deși graba cu care făceau anumite acțiuni fără a se gândi la consecințe nu mi-a fost pe plac (iar această caracteristică reprezentând-o în special pe Nicol, nu pe Camelia).

Ceea ce vreau să subliniez este că majoritatea personajelor Laviniei din această serie nu pot fi încadrate într-un singur tipar, nu pot fi catalogate drept bune sau rele, înțelepte sau impulsive, căci mai toate sunt complexe, atât bune cât și rele, cu părți demne de admirat și cu părți mai puțin etice. Ele sunt creionate după adevărata față a unui om, care poate fi în viața de zi cu zi atât un personaj pozitiv, cât și unul negativ. Poate doar Radu poate fi considerat negativ și malefic de la un capăt până la celălalt, ceilalți schimbându-și pozițiile, fiind mânați atât de instincte drepte, cât și de cele josnice, după caz și context.

Prieteni sau dușmani, aliați sau inamici, neamurile de vrăjitori trebuie să își aleagă tabăra din care fac parte, căci războiul își întinde odioasele tentacule, prinzându-i pe toți laolaltă sub același cer înnegurat, iar în fața judecății toți vor da socoteală pentru faptele lor.

O legendă străveche iese la lumină, împreună cu firava speranță ca destinul viitorilor vrăjitori va fi mai blând decât a celor prezenți. O mică speranță ca războiul se va încheia pe veci și că va aduce cu el un nou început, lăsând în urmă toată ura, toate crimele și toate blestemele străvechi. Dar oare finalul va fi unul luminos? Asta veți afla citind cartea, căci eu n-am să suflu o vorbă.

Din negura timpului, ultimul volum (din păcate) al acestei trilogii minunate, este un volum complex, acaparant și greu de lăsat din mână. Autoarea a reușit să creeze o lume magică și sumbră, în care vorbește despre iubire și ură, lumină și întuneric, prejudecăți și umanitate. Da, umanitate, greșelile la care noi toți suntem predispuși măcar o dată în viață, prejudecățile nesănătoase, iubirea pe care o simțim pentru unele persoane și ura pe care o rezervăm altora, întunericul și lumina care se vor război veșnic înăuntrul nostru, noi împrumutând fiecare dintre cele două fețe.

„De ce spun unii că de magie nu te poți ascunde? Căci pe ea o mai poți păcăli dacă ești puternic. Adevărul e că de viitor nu te poți ascunde.”

Deși este o trilogie fantasy despre vrăjitori și magie, Neamul Corbilor este la fel de mult și o serie despre lucrurile importante din viața noastră, alegerile pe care le facem și care au consecințe asupra vieții noastre, iubire și ură, întuneric și lumină.

Eu am devorat acsete trei volume, le-am citit și recitit și sunt preferatele mele dintre toate cărțile Laviniei. Singurul punct slab pe care pot să i-l atribui seriei este numărul mic de pagini, eu preferând cărțile mult mai volumioase și profunde. Însă trilogia este excepțională, imaginația autoarei se poate vedea la fiecare capitol, iar Neamurile farmecă orice iubitor de fantasy și mister.

Vă recomand să citiți cărțile, nu aveți ce pierde. Le găsiți la editura Herg Benet.