Recenzie: „Fellside de M.R.Carey”

Fellside este ce-a de-a doua carte citită de mine anul acesta și una dintre cele mai impresionante cărți pe care le-am citit până acum. Tratând subiecte delicate precum moartea, puterea dragostei, cruzimea și violența din penitenciare, conștiința umană, influența nefastă a viciilor (aici, drogurile) asupra  noastră și a persoanelor din jurul nostru, dreptatea, injustiția s.a.m.d. și prezentând o largă paletă de personaje umane sau mai puțin umane, perfect de imperfecte, supuse diferitelor abuzuri (fizice și psihice), sensibile, curajoase ori perverse, cartea autorului M.R.Carey constituie o adevărată lecție de viață.

În prima instanță ne este prezentată Jess, o tânără instabilă cu probleme care este condamnată pentru ucidere. Jess este sensibilă și nesigură pe capacitățile ei. Nu poate discerne adevărul de minciună, nu își amintește ce s-a petrecut cu adevărat în acea noapte fatidică, însă este sigură că ea este vinovată pentru tot. Se urăște pentru asta și crede că merită ce i se întâmplă. Crede că s-a făcut dreptate, că merită să își petreacă restul vieții la închisoare. Dar ce este dreptatea în definitiv? Și dacă, așa cum spune avocatul ei, adevărul este altul?

„Dreptatea este și mai îndoielnică decât adevărul. Este o trăsătură emergentă a unui sisem foarte complicat.”

Viața lui Jess a fost una plină de amărăciune și regres. Tatăl ei era un alcoolic, iar certurile părinților erau la zi. Afost nevoită să își abandoneze studiile universiatare pentru a se îngriji de mama ei bolnavă incurabil. Apoi a fost nevoită să supraviețuiască singură, iar în urma unui accident banal, devine dependentă de calmante și analgezice, iar mai apoi, de droguri.

„Viața ei era o tragedie în trei acte, în care rolul personajului negativ era jucat de droguri.”

Drogată era și în noaptea în care a murit Alex, vecinul ei de doar zece ani, din cauza incendiului provocat de ea. Este numită Criminala din Infern. Toți o judecă. Sufletul ei este distrus, fața ei este distrusă. A suferit șapte intervenții chirurgicale, însă nimic nu se compară cu suferința psihică.

„Dacă Fellside era o pușcărie îngrozitoare, atunci locul ei era la Fellside.”

Viața în spatele zidurilor închisorii Fellside nu este ușoară. Încă dinainte de sosirea ei acolo, Jess constituie subiectul principal de rumoare printre deținute și personalul închisorii de maximă securitate. Ținută la infirmierie timp de șase săptămâni, aceasta și-a așteptat cuminte sfârșitul, luând decizia de a se sinucide prin înfometare. Asistentele o privesc ori cu scârbă și furie, din cauza statutului ei de ucigașă de copii, ori cu milă și neputință. Grace, dețiuta cu cea mai mare influență, chiar și fără a o cunoaște, pune pariuri pe șansele de supraviețuire ale lui Jess. Toți o voiau moartă, și cât mai repede. Grace, gardianul Devlin – acolitul acesteia, asistenta Stock, chiar și directorul penitenciarului. Însă destinul tinerei femei ia o turnură neașteptată în momentul în care o voce venită de nicăieri i se face auzită. Prezența unei entități stranii ce se face remarcată doar în preajma instabilei Jess. Oare și-a pierdut și ultima fărâmă de luciditate sau Alex, băiețelul omorât vrea să-i transmită un mesaj?

„Jess știa că nu era real, că nu putea fi real, dar Alex refuza să se împiedice de acest amănunt. Era alături de ea în fiecare clipă. Palid la lumina zilei. Lucios în întuneric, aidoma unui tatuaj proaspăt. Și, de fiecare dată când ea capitula în fața slăbiciunii propriului trup, în fața deteriorării propriilor organe, el o aducea înapoi. În starea de veghe. În viață.”

În mod straniu și imposibil de explicat din punct de vedere medical, starea lui Jess revine la normal. Acum are un țel pentru care să lupte: aflarea adevăratului criminal al băiețelului. Însă va reuși să descopere adevărul când este înconjurată doar de dușmani – persoane care nici măcar nu  o cunosc, dar pentru care jocurile de putere înseamnă totul, chiar dacă îți faci veacul într-o închisoare de maximă securitate. Iar deținutele sunt capabile de orice pentru a nu scăpa din mâini puterea.

Ce va afla Jess în căutările ei? Oare este și ea o victimă, la fel ca și Alex, o biată neștiutoare, perfectă pentru a cădea într-un complot, sau este într-adevăr o criminală a cărei memorie s-a șters din cauza drogurilor? Și cine este de fapt Alex și care este povestea vocii din cealaltă lume? Scenariile sunt multiple, iar autorul nu dă niciun semn că ar ajuta munca cititorului. Așadar, pe parcursul întregii lecturi, aveți la ce să reflectați. Eu una niciodată nu mi-aș fi imaginat acel adevăr. Well done, Carey!

Grace este una dintre personajele importante ale cărții. O tipă dură care ducea o viață destul de dură chiar înainte de a fi comndamnată timp de 12 ani pentru afaceri ilegale. Ambițioasă din fire, Grace nu se lasă înghenunchiată de comndamnare și face tot ce-i stă în putiință pentru a recăpăta cotrolul și a deține din nou puterea. Este lipsită de scrupule și perversă.  În Fellside, nimic nu se face fără știrea ei.

„Viața fiecăreia dintre deținutele din Fellside se sfârșise odată cu începutul tragediei neimaginabile a închisorii. Relații destrămate. Slujbe și reputații pierdute. Vedea ce se afla în interiorul femeilor din Fellside și acolo erau toate înghenunchiate sub povara destinului lor nefericit. Și toate se îndreptau lin spre o prăpastie sau alta.”

Fiecare deținută are o poveste și deși acele femei au fost condamnate pentru ilegalități și sunt în stare să omoare, autorul ne introduce adânc în viața personală a celor mai importante dintre ele și ușor ușor începem să le privim cu alți ochi. Una dintre cele mai impresionante, dar și violente povești este cea a imprevizibilei Liz Earnshaw și a iubitei sale găsită ucisă în baia penitenciarului, Naeem Suresh. Povestea lor este întunecată și copleșitoare. Emoționantă și care întrece limitele oricărei imaginații. O poveste tristă și care îți arată ce înseamnă adevărata dragoste și capacitatea aesteia de a crea cele mai profunde relații.

„Tu îmi ești inima, i-a spus Naz atunci. Și credința.

Nu ai cum să câștigi o asemenea dragoste. Este un miracol care cade peste tine de nicăieri. Și va rămâne pe vecie în sufletul ei. Însă va rămâne și durerea. Pentru că nu dispăruse. Nu se micșorase.”

A fost oarecum amuzant să citesc Fellside după Ghici care-i mincinosul de M.J.Arlidge, o coincidență ciudată și am să vă explic și de ce. În volum lui Arlidge (recenzia aici), cineva se joacă (periculos de mult) cu focul. Acest lucru se întâmplă și în Fellside, însă eu nu știam că, în dorința mea de a citi încă un thriller bun, am să dau de încă o poveste cu incendii și victime ale incendiilor. Coincidență sau nu, cele două cărți merg foarte bine citite una după cealaltă.

Imaginația autorului merge dincolo de orice limite. Am vrut să citesc un thriller bun și am primit mult mai mult: o poveste incredibilă despre viața dincolo de moarte, o lecție despre ce înseamnă curajul și determinarea de a-ți recunoaște propriile greșeli și de a le repara.

Jess și fantoma sunt două suflete damnate. Poveștile par a fi rupte dintr-o carte supranaturală, însă pe cât de incredibile par, pe atât de reale sunt. Într-o lume crudă și preocupată de propriul câștig, cele două personaje își țin companie și se ajută reciproc. Jess este refugiul fantomei, fantoma este refugiul lui Jess. Întuneicul îi apropie, amintirile și visele condamnatelor prind viață, iar călătoriile spre tărâmul viselor întreprinse de cele două personaje scot la iveală adevăruri de neimaginat.

Cartea este un puzzle extrem de greu de descifrat la început, acaparant și promițător pe parcurs, șocant și revelator la final. Un thriller atipic, aș putea spune. O poveste sfâșietoare scrisă magistral. Un deliciu de 500 de pagini pline de suspans, răsturnări de situație și personaje perfect de imperfecte.

Deși la început Jess mi s-a părut slabă și incapabilă să se apere, până la final, dar mai ales la sfârșit, mi-am dat seama că, în ciuda faptului că este o tânără femeie care nu mai are pe absolut nimeni alături și în ciuda faptului că putea scăpa din infern, ea a ales să își respecte cuvântul dat și să facă dreptate unui suflet chinuit de incertitudini și singurătate. Jess a ales să plăteasă polițele, chiar și cele care nu erau ale ei și să ia asupra ei anumite lucruri rele, toate acestea pentru a evita un rău mai mare și pentru a aduce alinare unei persoane importante.

„Am fost și eu acolo unde ești tu acum, îi șoptește ea băiatului (iar șoapta ei străbate bezna, așa că poate o va auzi). Știu ce simți. Noaptea se întinde la nesfârșit și lumina din tine se stinge și nu ai de ce să te agăți. Ține-te bine, puștiule ! Și repetă-ți numele până când ea va veni.”

O carte minunată, un volum incredibil, un sfârșit sfâșietor. O poveste plină de violență și cruzime, dar o poveste care-ți va sădi în suflet cele mai emoționante lecții despre puterea dragostei, a sacrificiului și a rescumpărării păcatelor.

Cartea a apărut la editura Nemira, iar eu v-o recomand din tot sufletul :)