Recenzie: „Ghici care-i mincinosul” de M.J.Arlidge

„V-ați ars vreodată? La modul serios. Adică să vă țineți palma peste o flacără și să lăsați focul să vă mănânce carnea. Ar trebui, e foarte plăcut.”

Două spații comerciale și o locuință privată se transformă în iad, izbucnind în flăcări la diferențe de 10-15 minute, în decursul unei singure ore. Cineva s-a jucat cu focul, la propriu. Un act abominabil premeditat, o noapte de coșmar atât pentru victime, cât și pentru autorități și pompieri. Cine a făcut asta și de ce? Există vreo legătură între cele trei imobile vizate? Motivele sunt numeroase: financiare, personale, răzbunare, acoperirea unei crime, chiar și piromania, descărcarea sexuală ori adrenalina creată de senzațiile tari pot constitui motive demne de luat în calcul. Munca întreprinsă de autorități pentru aflarea făptașului și a motivului acestuia este o muncă extrem de laborioasă, epuizantă psihic și fizic. Iar inspectoarea Helen Grace și a ei echipă trebuie să descifreze și de acesată dată ițele încurcate ale unei noi anchete criminalistice.

La 24 de ore de la cele trei incendii soldate cu un deces, alte trei imobile cunosc la propriu infernul, o altă victimă nevinovată este înghițită de necruțătoarele flăcări în propria-i casă. Apoi o altă serie de trei imobile au aceeași soartă. Coșmarul pare că nu se va termina curând...

„Casa impunătoare în stil victorian ajunsese acum o ruină. Ferestrele explodaseră, pete de funingine acopereau cărămizile și locul arăta lipsit de viață, pustiit și jalnic. Căminul unei familii devenise ținta unei curiozități morbide și zeci de vecini, de binevoitori și de jurnaliști ăși făcuseră apariția să se delecteze cu nernorocirea altuia. Helen Grace se căznea să scape de gândul că aici o familie întreagă se dudese seara la culcare fericită și relaxată și se trezise în mijlocul unui infern.”

Ghici care-i mincionsul este cel de-al patrulea volum din seria Helen Grace, una dintre cele mai bune thrillere psihologice. Autorul carților, care este și producătorul unor seriale polițiste de avengură, știe cum să aducă cititorul cu sufletul la gură pe parcursul lecturării volumelor. Alerte, intrigante, șocante, violente și sângeroase, impresionante și bine construite, cărțile prezintă povești de viață inedite – atât ale personajului principal feminin, cât și ale oamenilor care reprezintă echipa acesteia, ale criminalilor cu sânge rece și ale victimelor neputincioase, dar și cazuri polițienești alambicate și intrigante.

În urma nopților infernale, mai multe familii rămân devastate și cu cicatrici atât fizice dar mai ales psihice. Pe vecie. Căci incendiile premeditate au fost devastatoare, șocând populația Southamptonului, iar piromanul psihopat și criminal este încă liber. Răspândind teroare pură. Frică la gândul că poate lovi în orice moment. Neputința și furia acaparează echipa lui Helen, care deși face tot posibilul pentru a găsi făptașul, acesta se pare că este mult mai isteț. Iar cel mai înspăimântător lucru este faptul că victimele rămase în urmă  își dau seama că există marea posibilitate ca tot acest infern să nu fi fost dezlănțuit în urma unor chestiuni personale, ci din pură plăcere. Excitare. Piromanie. Sadism pur. Negăsindu-se un pattern, cazul este dificil de rezolvat, chiar și pentru bătăioasa și curajoasa Helen.

Criminalul i se dezvăluie puțin cu puțin cititorului. Este bărbat și se bucură la maximum de ceea ce face. Se duce la locul faptei și filmează incendiile și haosul creat. Vizionează filmulețele ca și cum ar fi opere de artă. Operele lui de artă. Se reîntoarce în locuințele arse și fură câte un obiect ars, suvenirul său. Filmările video și obiectele constituie amintiri palpabile la care își poate întoarce atenția ori de câte ori vrea să rememoreze ce a făcut. Asta îi dă încredere în el. Se crede invincibil.

„Era ceva ciudat de înduioșător să stai în mijlocul ruinelor pline de fum ale unei case. Din podea încă se mai ridicau aburi – de accea și încălțase ghete groase – și totul duhnea a fum.”

Criminalul acestui volum este diferit de criminalii celorlalte volume, stârnește teroare printre populație și duce investigația la un alt nivel, exasperându-i pe cei din poliție. Identitatea criminalului este dificil de dibuit și ne este dezvăluită abia în ultimele pagini, așa cum îi șade bine unei excepționale cărți detectivistice. La fel ca în multe cărți de acest gen, ni se arată cum traumele, viciile și lipsa dragostei, desconsiderarea, duc la catastrofe inimaginabile. Majoritatea persoanelor cu o condiție precară și care fac parte din familii disfuncționale adoptă un stil de viață vicios și greșit și sunt predispuse la o rată mai crescută a infracționalității și criminalității. Crudul adevăr este că persoanele care nu au cunoscut un stil de viață sănătos și nici adevărata dragoste au cele mai mari șanse de a deveni ori psihotice, ori niște paria ai societății, ori, cel mai grav, criminali cu sânge rece.

„Sunt atât de multe lucruri aleatorii, crude și inutile în viață. Atât de mult rahat prin care să treci, atât de multe momente umilitoare mărunte, mărșăluind alături de nedreptățile majore. Atât de mult întuneric, încât te copleșește fie că vrei, fie că nu vrei. Dar există unele lucruri pe care le poți controla. Te poți controla pe tine însuți. Poți controla sentimetele. Iar dacă ești inteligent, îi poți controla pe oameni.”

Bătăliile interioare duse de Helen, Charlie și ceilalți din echipă sunt copleșitoare. Fiecare se confruntă, la un nivel mult mai mare, cu proprii demoni. În primul rând există factorul legat de sex, și  anume femeile care au o asemenea slujbă și excelează în ceea ce fac sunt mereu obseravte de către ceilalți, în special de către bărbați, care mulți nu acceptă că o femeie poate fi mai bună într-o poziție care, mult timp, s-a considerat a fi destinată exclusiv bărbaților. Dar aceasta nu este singura problemă cu care se confruntă eroinele noastre. Charlie este acum mamă, dar nu vrea să renunțe la munca ei și își pune constant viața în pericol, ea fiind cea mai fragilă dintre ele. Dar categoric nu atât de fragilă încât să stea departe atunci când i se cere ajutorul. Fragilă în sufletul ei este și Helen, însă cele două se deosebesc prin multe. Demonii ei sunt mult mai mari decât ai oricui din secție. Trecutul și fantoma surorii ei ucigașe o vor urmări pentru totdeauna. Singurătatea ei este greu de suportat, găsindu-și alinarea și recăpătându-și controlul prin intermediul unei practici care în mod clar nu îi aduce nicio alinare sufletească: sesiunile sado maso pe care le practică în secret. Helen este o ființă dură și puternică în majoritatea cazurilor, însă în momentul în care autorul o prezintă descoperită, putem practic să-i simți fragilitatea și cicatricile pe care este posibil să nu și le poate șterge vreodată. Helen este eroina mea preferată din cărțile de acest gen, un personaj complex, defect, sensibil dar curajos. O justițiară fără pereche, o supraviețuitoare.

„Se părea că Helen se jucase cu focul mulți ani la rând. Își păstrase viața profesională și cea personală complet separate, sperând în felul ei complicat că va găsi puterea să continue așa.”

Autorul mă întrigă de fiecare dată și pot să jur că volumele din seria Helen Grace sunt din ce în ce mai complexe și uimitoare. Pe tot parcursul lecturii m-am străduit să-mi dau seama cine este criminalul, iar când în sfârșit am aflat, nu mi-a venit să cred. Nu am văzut nici conexiunea dintre titlul cărții și poveste. Abia în ultimele pagini am aflat șocantul adevăr și toate legăturile care existau între victimele incendiilor și răufăcător.

Ghici cine-i mincinosul este un alt magnific capitol al incredibilei serii detectivistice. Un nou thriller psihologic de avengură, în care acțiunea și suspansul ating cote...infernale.

Finalurile volumelor lui Arlidge mă fac întotdeauna să urlu după continuare. Oare ce-i va pregăti în continuare autorul lui Helen? Dar cititorul, va fi dispus să afle tot adevărul?

„Diavolul se găsește în detalii.”