Recenzie: Cum să oprești timpul de Matt Haig
“Uneori,
aș vrea să opresc timpul (..). Dar suntem toți la mila timpului. Suntem toți
niște coarde.”
Cine poate opri timpul și prin ce modalități? Putem
controla timpul? Cu ce preț? Pentru că întotdeauna există unul, pe care uneori
nu îl putem plăti, de aceea este mai bine să nu ne dorim asta.
Timpul este unul dintre cele mai neprețuite daruri care
ne-a fost oferit nouă, oamenilor, în momentul în care am venit pe lume, dar în
aceeași măsură, este și blestemul nostru, căci timpul este efemer.
Timpul ne fură tinerețea și exuberanța, puterea și
curajul, persoanele cele mai dragi nouă, momentele de maximă fericire pe care
nu le putem prelungi la infinit.
“Veșnicia, a spus Emily Dickinson, e făcută din momente
ale prezentului.”
Timpul fuge de noi și se scurge pe nesimțite, lăsându-ne
mai goi, mai triști și mai bătrâni atunci când realizăm cât de puțin ne-a mai
rămas la dispoziție. El fuge încontinuu, făr a-l putea repeta sau fără a putea
da înapoi orele, anii, viața.
“Muzica înseamnă timp. Înseamnă să controlezi timpul.”
Pentru a realiza ceva în această viață, ai nevoie de
timp. Unii pot beneficia mai mult din acest dar, alții nu atât cât și-ar dori
sau cât ar avea nevoie pentru a-și îndeplini menirea, iar alții, mai
nefericiți, nu cunosc în mod intim adevărata semnificație a acestui cuvânt,
fiind smulși mult prea devreme pentru a
avea timp să-și făurească un destin..
Timpul constituie un subiect controversat care poate fi
dezbătut în nenumărate moduri și rămâne la latitudinea noastră dacă dorim să
investim timp pentru a-i afla
dedesubturile.
Nu este pentru prima oară când mă gândesc la acest timp pe care noi toți îl avem la
dispoziție, dar cu siguranță este pentru prima oară când analizez acest subiect
în profunzime. Și asta datorită unei cărți (normal J
) numită sugestiv Cum
să oprești timpul.
Nu este prima carte semnată Matt Haig pe care o
citesc. Un subiect la fel de controversat și care merită atenția noastră este
cel atins în Umanii (recenzia aici) - omenirea și micile vieți umane puse în
contextul larg al universului.
Matt Haig este un bun cunoscător al firii umane, dezbătând prin intermediul
romanelor sale subiecte incitante și esențiale celor care vor să cunoască
îndeaproape oamenii cu tot ce au ei mai bun (dar) și mai rău, care vor să se
cunoască pe ei înșiși într-un mod mai profund și mai complex.
Deși cărțile sale sunt pure ficțiuni, autorul pictează
adevărate tablouri psihologice ale personajelor sale, personaje care
întruchipează oameni cu probleme reale, cu destine făurite sub influența anumitor
contexte și întâmplări, cu bune și cu rele, cu suferințe și cu năzuințe, cu
bucurii și apatii.
“Tot ce poți face cu trecutul este să-l porți cu tine de
colo până colo, simțindu-i greutatea cum crește încet, încet, rugându-te să nu
te zdrobească definitiv.”
Unul dintre acești oameni pot fi eu. Sau tu. Sau o femeie
din Congo. Sau Scott Fitzgerald, unul dintre cei mai faimoși scriitori ai
secolului XX. Sau un atlet din zilele noastre. Putem fi noi toți laolaltă, cei
care au trăit odată, cei care trăim acum și cei care vor trăi în viitor.
„Zelda a sorbit lung dintr-un fel de cocktail cu gin.
- Te sperie ceva?
Scott a zâmbit parcă pentru a-și cere scuze.
- E întrebarea ei la beție. De fiecare dată.
- Dacă mă sperie ceva?
- Toată lumea se sperie de ceva. Pe mine mă sperie ora
culcării. Și îngrijirea casei. Și toate lucrurile pentru care ai menajere.
Scott se sperie de recenzii. Și de Hemingway. Și de singurătate.
- Nu mi-e frică de Hemingway.
Am încercat să gândesc. Voiam, măcar o dată în viața mea,
să dau un răspuns onest.
- Mă sperie
timpul.”
Timpul și umanitatea sunt cele două contexte în jurul
căruia noi ne învârtim fără oprire. Pentru noi toți, timpul este efemer și este
de datoria noastră să îl trăim cât mai înțelept. Însă nu este trecător și pentru
Tom Hazard, personajul imaginat de autor. Mă rog, este trecător, însă nu curge
în același fel și nu lasă urme asupra lui. Bineînțeles că lasă urme morale și
psihice și interioare și cum mai vreți voi să le numiți, însă nu lasă urme fizice.
Tom este diagnosticat cu o „boală” numită anageria,
pentru care raportul de îmbătrânire este de un an la 15. Tom este un personaj
fictiv născut în anul 1581, într-un
castel din Franța, care ne învață pe noi, oamenii, adevăratul sens al timpului
în raport cu condiția noastră efemeră. Tom este un alba (denumire venită de la albatros, deoarece aceștia au o rată de
viață mai ridicată) de 400 de ani în pielea unui bărbat de 41 de ani.
Povestea acestuia este impresionantă și covârșitoare, cum
numai atâția ani trăiți în viață pot fi și este redată prin intermediul
capitolelor ce alternează între trecut (sec XVII, XVIII, XIX, etc) și prezent
(2017).
“Câinele, simt eu, e prea demn pentru societatea asta
modernă dominată de prost-gust. Un lup într-o lume nepotrivită. Îl înțeleg
perfect.”
Personajul nostru, frământat de incertitudini, și-a
asumat de-a lungul vieții o multitudine de identități, fiind nevoit să ducă o
existență zbuciumată și nesigură, întotdeauna uitându-se în spate, examinând cu
atenție ochii ce deveneau intrigați după o anumită perioadă de timp, fiind
forțat să nu stea prea mult timp lângă aceleași persoane. Pierdut în negura
secolelor ce treceau cu lentoare pe lângă el, nelăsându-i amprente fizice de-a
lungul chipului și corpului, ci tatuaje sufletești impregnate adânc înlăuntrul
său – mii și mii de amintiri, dureri, dorințe împlinite sau nu, momente trăite
la intensitate sau momente și năzuințe reprimate.
“Îmi cunosc chipul mult prea bine ca să îl văd.
Familiaritatea te poate transforma într-un strain.
- Cine sunt? Cine sunt? Cine sunt?
Îmi stropesc obrajii cu apă. Respir încet.
- Numele meu e Tom
Hazard. Tom Hazard. Tom Hazard. Mă cheamă Tom Hazard.
Numele în sine conține prea mult. Îi cuprinde pe toți cei
care m-au strigat și pe toți cei de care m-am ascuns. Îi cuprinde pe mama, pe
Rose, pe Hendrich și pe Marion. Dar nu e o ancoră. Fiindcă o ancoră te fixează
într-un singur loc. Iar eu încă nu sunt fixat. Oare aș putea naviga prin viață
la infinit simțindu-mă așa? O navă trebuie să se oprească la un moment dat.
Trebuie să ajungă într-un port, să atingă o destinație, cunoscută sau
necunoscută. Trebuie să ajungă undeva și să se oprească acolo. Dacă nu, care ar
mai fi sensul unei bărci?”
Timpul s-a așternut peste el la nivel psihic și moral,
nicidecum la nivel fizic. Timpul este pentru el un cadou neprețuit, dar și un
crunt blestem. Reprimarea dorințelor sale, ascunderea adevăratei sale
identități, lipsa cunoașterii în profunzime a unor sentimente pure care l-ar fi
ajutat să trăiască altfel – precum dragostea -, toate acestea reprezintă o
adevărată traumă pentru Tom – cătușe invizibile cu care este încătușat
permanent de-a lungul secolelor.
În prezent își asumă identitatea unui profesor de istorie
în Londra, pentru că “istoria nu este ceva care trebuie
adus la viață. Istoria este deja vie. Noi alcăuim istoria. Istoria nu înseamnă
politicieni, regi sau regine. Istoria se referă la toată lumea. Include tot.
cafeneaua aceea. Se poate explica toată istoria capitalismului, a
imperialismului și a scalviei doar vorbind despre cafea. E incredibil cât snge
a curs și câte nenorociri s-au întâmplat pentru ca noi să stăm aici și să bem
cafea dintr-un pahar de carton (…) Istoria
înseamnă oameni. Toată lumea iubește istoria.”
Pentru Tom, Londra este un album vechi alcătuit din
amintiri, un album puțin prăfuit pe care îl redescoperă cu fiecare pas făcut pe
străduțele destul de schimbate, dar pe care le recunoaște cu ușurință, datorită
încărcăturii lor emoționale, în ciuda
transformărilor avute de-a lungul timpului.
“Îmi dau seama că fac asta dintr-un motiv. De ce vreau să
devin profesor de istorie. Trebuie sî îmblânzesc trecutul. Asta înseamnă
istoria, predarea și istorisirea ei. O controlezi și o ordonezi. O transformi
într-un animal de companie. Dar istoria pe care ai trait-o e diferită de
istoria pe care o citești într-o carte sau o vezi pe un ecran. Și unele lucruri
din trecut nu pot fi îmblânzite.”
Londra îi amintește de prima și (aproape) singura lui
dragoste, Rose, femeia pe care a întâlnit-o în aceeași perioadă în care l-a
cunoscut și pe Shakespeare, femeia alături de care a fost, pentru o scurtă
perioadă, el însuși, fără măști, fără secrete și minciuni. Femeia căreia i s-a
dăruit complet, femeia pe care a ajuns să o vadă murind, femeia pe care nu a
uitat-o nicicând. În urma tumultoasei și tristei lor povești de dragoste s-a
născut Miriam, o copilă peste măsură de inteligentă, dar și sensibilă, o fată
care a fost nevoită să facă față răutății oamenilor de la o vârtsă fragedă.
Atât Rose cât și Miriam cunosc secretul soțului, respectiv tatălui, însă
magnitudinea acestuia și cruzimea oamenilor născută din ignoranță și
incapacitatea de a accepta ce nu le este cunoscut sau confortabil, a dus la
fragilizarea relațiilor dintre ei, iar Tom a fost nevoit să se îndepărteze de
cele două ființe iubite pentru a le proteja, în spatele acestei decizii
aflându-se o altă tragică poveste din trecutul lui Tom – soarta mamei sale, considerată
vrăjitoare atunci când secretul băiatului a ajuns la urechile unor monștrii
ignoranți.
Prezentul îi oferă prea puține bucurii lui Tom, singurul
lui țel fiind să-și găsească fiica, care i-a moștenit boala. Prins între
secole, Tom este ajutat de un bărbat mult mai în vârtsă decât el, Hendrich, cel
care a dat naștere Societății Albatros, menită să îi țină ascunși pe cei care
suferă de această afecțiune și să-i ajute să o ia de la capăt o dată la opt ani
– lucru pe care îl face și Tom, mutându-se frecvent dintr-o țară în alta. Însă
intențiile lui Hendrich nu sunt tocmai ortodoxe, în spatele dorinței sale de a
păstra albatroșii departe de experimente și alte vânători de vrăjitoare moderne
existând ambiții ascunse. Tom este practic la mâna acestuia, Hendrich fiind
singurul care o poate găsi pe Marion. Însă pentru a-și găsi fiica, Tom trebuie
să îndeplinească periodic anumite sarcini. Va reuși el să treacă peste durerea
pricinuită de către acest timp necruțător care îl sufocă constant, cu fiecare
secol trecut? Va fi capabil să nu se apropie la nivel sentimental de nimeni, să
nu păstreze prietenii și mai ales să nu se îndrăgostească? Își va regăsi el
fiica pierdută?
“Oamenii de știință – a rostit cuvintele de parcă aveau
gust amar – sunt noii căutători de vrăjitoare (…). Procesele vrăjitoarelor nu
s-au încheiat niciodată. Doar au un nume diferit acum. Iar noi suntem broaștele
lor moarte. Institutul știe de noi. Nu îi interesează că suntem ființe umane.
Nici măcar nu ne văd ca pe niște ființe umane.”
Cum va putea opri el timpul, astfel încât momentele
plăcute petrecute alături de cei dragi să nu reprezinte doar amintiri care îi
vor apărea în memorie, amintiri frumoase la care niciodată nu va mai ajunge,
rămânând veșnic tânăr și cu brațeșe goale și sufletul pustiit? Asta rămâne să
aflați citind cartea.
“Cu cât trăiești mai mult, cu atât devine mai greu. Să-l
prinzi. Fiecare mic moment, atunci când sosește. Să trăiești în altceva decât
în trecut sau în viitor. Să fii de fapt aici.”
Citind această carte îți vei reaminti un adevăr dureros –
acela că viața ta pe acest pământ are termen de expirare, că timpul, prin
efemeritatea lui, îți poate fi prieten sau dușman. Că ai la dispoziție doar
câțiva ani în care să demonstrezi ce poți – în special ție însuți. În care să trăiești
astfel încât să nu regreți nimic. În care să te bucuri, să râzi și să plângi,
să fii tu însuți, să fii real și asumat, să dai totul pentru cei pe care îi
iubești și să faci totul în numele credințelor tale.
Cum să oprești timpul este un minunat dar oferit cititorilor din partea unui
autor care făurește cuvinte magice, ce îți ajung la suflet, care trec prin tine
și îți deschid ochii, mintea, sufletul.
Cum să oprești timpul îți oferă o
călătorie de-a lungul secolelor în care ai ocazia să te întâlnești cu marile personalități
ale lumii – Fitzgerald, Cook, Shakespeare – în timp ce descoperi infinita
putere a timpului și frumusețea acestuia, lucruri pe care noi, în graba și
ignoranța noastră, le uităm sau le dăm la o parte din calea noastră, fiind
întotdeauna mult prea grăbiți pentru a trăi cu adevărat și pentru a reflecta
asupra noastră adevăratele lucruri importante (care, de fapt, nu sunt lucruri)
– iubirea, prietenia, familia și capacitatea de a fi asumat. Doar așa putem
căpăta capacitatea de a opri timpul.
“În definitiv, nu suntem cei care ne-am născut. Suntem
ceea ce devenim.”
Mulțumesc editurii Nemira pentru acest minunat exemplar.
Mi-a plăcut atât de mult cartea, încât atunci când am ajuns în punctul în care o anumită scenă m-a determinat să vărs câteva lacrimi, m-am bucurat. Pentru că încă de la primele pagini mi-am spus că o să fie atât de emoționantă, de o să mă facă să sufăr mult. Și a reușit, pentru că îmi doream să o facă. Minunată carte, de-a dreptul superbă și atât de diferită! :)
RăspundețiȘtergereIntr-adevar minunata :) Iti recomand Umanii, este la fel de impresionanta. Eu am sa citesc tot ce scrie omul asta :)
ȘtergereMi se pare mai draguță recenzia decât cartea. Eu nu am fost prea impresionată, deși Umanii mi-a plăcut destul de mult.
RăspundețiȘtergereMultumesc :) Incerc sa scot in evidenta cartile care mi-au placut, iar aceasta are teme destul de interesante si profunde.
RăspundețiȘtergere