Recenzie: Fata din gheață de Robert Bryndza

Vă mulțumesc pentru iubirea pe care mi-ați arătat-o,
Dar acum este vremea să plec mai departe singur.

Așa că jeliți-mă o vreme, dacă trebuie să jeliți,
Apoi lăsați-vă durerea să fie alinată de încredere.
Noi trebuie să ne despărțim doar pentru o vreme,
Așa că păstrați amintirile ca pe-o comoară în inima voastră.

Trecerea în neființă a unei persoane este întotdeauna o mare pieredere fără seamăn, o durere atroce resimțită în pieptul celor care au rămas în urma acesteia, o tragedie fără seamăn, o grea despărțire. Însă atunci când persoana care pleacă definitiv de lângă noi este tânără, atunci când ea a suferit o moarte dureroasă, când trupul a fost supus chinuirilor, schingiuit, când aripile au fost frânte înainte ca ea să învețe să zboare...atunci durerea este și mai cruntă, iar dorința de răzvrătire, de îndreptare a răului făcut (deși acest lucru este doar amăgire), de pedepsire a celui responsabil capătă noi valențe.

Este întotdeauna tragică pierederea unei ființe apropiate. Este inumană curmarea unei vieți. Este inacceptabil că ucigașul să scape nepedepsit, iar alte suflete să aibă aceeași soartă, să-și piardă viața fără a se putea apăra, fără măcar a știi ce urmează să se întâmple, de ce tocmai ele sunt smulse în mod brutal de lângă familiile și prietenii lor.

Spiritul justițiar lucrează la capacitate maximă atunci când este vorba de asemenea lucruri și, din fericire, mai există persoane dispuse să facă dreptate, să se revolte și să acționeze împotriva tuturor relelor care pot duce la sfârșirea tragică a unor vieți nevinovate.

Nu știu cât de mult se aplică acest spirit justițiar în realitate, însă în cazul de față, cititorul se întâlnește cu un personaj justițiar și luptător, nu mai puțin bântuit de proprii demoni, dar cu siguranță curajos și pregătiti să sacrifice orice în numele dreptărții. Chiar și propria-i viață. Faceți cunoștință cu Erika Foster, detectiv inspector șef  și cu Fata din gheață, primul volum din seria detectivistică/thriller psihologic Erika Foster.

Volumul poartă semnătura Robert Bryndza, un autor atipic, cu o perspectivă largă asupra vieții, nonconformist și open-minded (lucru care se poate observa cu ușurință din carte, vezi personajele Moss și Isaac. Cei care au citit cartea știu la ce mă refer).

Acțiunea este dinamică, specifică cărților de acest gen: avem o crimă executată cu sânge rece, de către un personaj necunoscut,  un criminal care, prin natura acțiunilor lui, putem remarca  plăcerea cu care acesta curmă viața victimei. Primele pagini dezvăluie ultimii pași ai victimei, o tânără îmbrăcată elegant, ce își poartă nesigură pașii în tăcerea apăsătoare a nopții. Jocul de-a șoarecele și pisica, nesiguranța mișcărilor fetei, realizarea pericolului în care se află, fuga pe străzile pustii și întortochiate ale Londrei, toate acestea duc la un sfârșit tragic și sângeros.

Atunci când cadavrul unei tinere este găsit din întâmplare într-un lac londonez, poliția trebuie să înfrunte o nouă anchetă de crimă. Însă când identitatea fetei iese la suprafață, haosul este pe cale să se dezlănțuie. Fata este nimeni alta decât Andrea Douglas-Brown, unul dintre copiii lordului Simon Douglas Brown,  om politic și sus pus, unul dintre principalii furnizori ai guvernului pentru războiul din Irak.

Victima, sugrumată și cu părul smuls până la piele, este aruncată în lac, ascunsă cu intenția macabră de a nu-i fi recuperat corpul decât în momentul în care acesta s-ar afla într-o stare avansată de descompunere. Pentru a fi recunoscută greu. Pentru a fi mutilată. Pentru a-i înlătura frumusețea existentă în perioada în care aceasta trăia.

Acest sistem de operare este remarcat la alte trei tinere femei ucise cu câțiva ani înainte. Care este mesajul ucigașului și ce spun faptele lui despre sine? Care este povestea din spatele chipului lui și ce anume l-a împins să devină un criminal cu sânge rece, un spintecător de tinere suflete? Care au fost factorii decisivi? Uneori aceștia pot șoca prin simplitatea lor...ceea ce face crimele să fie și mai șocante.

La secția de poliție este chemată Erika Foster, un investigator bine cotat, una dintre cele mai ambițioase femei detectiv. Sarcina ei este de a găsi criminalul și de a emite ipoteze în ceea ce privește sfârșitul tragic al Andreei. Însă munca și demnitatea ei sunt puse la grea încercare, atât lumea coruptă ce o înconjoară la fiecare pas, cât și proprii demoni interiori acaparând-o în întunecatul și brutalul joc al puterilor.

Pentru prima dată, Erika se întrebă dacă toate astea meritau. Arestezi un tip rău și vin zece în locul lui. De câte ori închidea ochii, vedea silueta aplecată amenințător asupra ei, sugrmând-o. Fața nevăzută sub masca de lână, doar doi ochi care licăreau în semiîntuneric. De ce fusese cruțată? Mark era o persoană mult mai bună decât ar fi utut fi ea vreodată. Era bun și răbdător un ofițer de poliție strălucit. Își croise singur locul în lume. Făcuse mult bine și era în stare de mult mai mult. De cel fusese luat, pe când ea era cruțată?”

Erika este un personaj bătăios, care nu se lasă călcat în picioare și care ripostează atunci când nimeni nu mai are curajul să o facă. Nu este primul personaj feminin cu care mă întălnesc în cărțile de acest gen. Aș putea-o asemui cu Helen Grace, din seria detectivistică scrisă de M.J.Arlidge, o tipă (recunosc, mult mai) badass care s-a pus în slujba dreptății (sau a diavolului, depinde cum vedeți lucrurile), înfruntând zilnic răufăcători, ucigași și violatori, psihopați și oameni de cea mai joasă speță, asta în timp ce trebuie să facă față propriilor sale răni interioare, care uneori pot înfige pumnalul în rană mult mai adânc decât ar face-o oricare alt ucigaș. O pot asemui de asemenea și cu polițista Jeanette din trilogia Slăbiciunea Victoriei Bergman, o serie întunecată la propriu, semnată de doi autori nordici ce scriu sub pseudonimul Erik Axl Sund. Dacă vreți să vă facți o idee despre aceste două serii, recenziile aferente lor le găsiți pe blog.

Cum am spus, Erika mi-a amintit de celelalte eroine și mă bucur mult că am mai adăugat încă o serie ce se anunță a fi promițătoare pe lista mea de thrillere.

Am rezonat și am empatizat cu acest personaj măcinat deopotrivă de frământări, dar și de ideea de a servi societății, de a înfăptui niște acțiuni care să aibă un rezultat palpabil, care să schimbe ceva în această societate defectă, coruptă, prinsă în propria-i mocirlă. Erika dorește ca munca ei să aibă ecou – să tragă un semnal de alarmă, să pedepsească ceea ce este inuman, să salveze vieți.

„După luni întregi de inactivitate, Erika se străduia să-și deprindă iar creierul cu munca. De fiecare dată când închidea ochii, vedea cadavrul Andreei, cu pielea sfâșiată și învinețită și cu ochii goi larg deschiși. Investigarea unei crime avea foarte multe variabile. O casă de mărime medie putea să dea de lucru zile întregi unei echipe de legiști, dar aici era vorba de un loc al crimei care în mod potențial se întindea pe șaptesprezece acri, cu dovezi răspândite în zone publice, ascunse sub un strat gros de zăpadă.”

Cartea este una destul de profundă prin temele abordate de autor, la fel ca orice carte din genul thriller psihologic care se respectă și își respectă iubitorii genului. Prin personajele creionate, putem identifica cu ușurință anumite tipare exemplificatoare. Pagină cu pagină, eveniment cu eveniment, ne dăm seama că lupta pentru înavuțire și jocurile de putere stau în spatele tuturor acțiunilor de mare anvengură. Realizăm că viețile sunt cumpărate, că traficul de persoane și prostituția se practică peste tot și de către persoane la care nu te-ai fi așteptat, că rata criminalității este în creștere. Și poate cel mai grav lucru, că ordinele de forță, cele care ar trebui să stopeze nelegiuirile și să pedepsească crimele, cele care ar trebui să reprezinte un model în ochii oamenilor de rând, de cele mai multe ori chiar acestea sunt cumpărate, mituite șau șantajate pentru ca jocurile de putere și abuzurile să se desfășoare nestingherit.

Cu toate aceste lucruri trebuie să se confrunte Erika, împreună cu noii ei colegi, Peterson și Moss. Însă dacă aceasta este o poveste dintr-o carte, asta nu înseamnă că este mai puțin reală, mai puțin probabil ca tragice evenimente asemănătoare să se întâmple oricui, din orice clasă socială ar face parte, în orice capăt de țară ar locui.

Alte teme ale romanului sunt rasismul și homofobia, paternitatea (aici făcând referire la consecințele suportate de cei care nu alocă suficient timp copiilor lor), puterea banului și influența negativă a îmbogățirii.

N-ai vrea să știi cum e să fii privilegiat și puternic. Ți se urcă la cap să vezi cum oamenii țin cont de părerea ta (...). Emani putere prin toți porii și ea îi infectează pe cei din jurul tău. Puterea corupe, învăluie, seduce..”

Cu toate că – fiind destul de familiarizată cu aceste cărți și plăcându-mi la nebunie să intru în mintea detectivului, pregătită să plec (metaforic vorbind) pe urmele criminalului – sunt rare situațiile în care ghicesc cine este făptașul, de data aceasta am mirosit încă de la primele pagini încotro se îndreaptă acțiunea, descoperind sfera în jurul căreia se învârte adevăratul criminal (chiar dacă nu știam efectiv cine este acesta – căci mai mulți sunt implicați în această poveste alambicată).

Chiar dacă am legat repede anumite legături, unele personaje mi-au dat bătăi de cap, așadar nu am să scad prea multe puncte cărții, deoarece autorul a știut să ofere un volum antrenant și ispititor, plin de răsturnări de situație, momente cheie care s-au legat cu ușurință în final, personaje complexe și bine creionate psihologic, de la care am mari așteptări în următoarele volume, pe care sper că editura le va traduce curând.

Îmi doresc enorm să văd o evoluție a personajelor secundare – inspectorii Moss și Peterson având în spate povești ce ar putea fi detaliate într-un mod mai profund. Fără doar și poate Erika este personajul meu preferat, însă intuiția mă trimite și pe urmele legistului Isaac, un personaj care a apărut (din păcate) episodic, care a lăsat în urma lui acel ceva care sper să fie bine exploatat de către autor în următoarele volume, mai ales că îmi pare că  Bryndza s-a inspirat puțin din propria-i poveste atunci când a conturat profilul lui Isaac.

Fata din gheață este un strigăt de ajutor ce rupe tăcerea, lăsând la suprafață adevăruri greu de digerat, dând la o parte masca plăcută și comodă cu care suntem poate obișnuiți, lăsând la vedere fața hidoasă a corupției și incorectitudinii.

Fata din gheață este un strigăt sfâșietor al unei victime ce îți va da fiori pe șira spinării și te va face să îți pui întrebări despre umanitate și pierderea ei, despre inocență și pervertire, trădare și jocuri de putere.

Fata din gheață este o carte care cu siguranță merită citită !

„Cei răi sunt întotdeauna cei mai răi,dar și cei mai buni. Îi lași să-ți facă orice, chiar dacă te doare, chiar dacă nu vrei...”

Mulțumesc editurii online Libris.ro pentru șansa de a citi acest volum antrenant. Nu uitați că pe Libris.ro găsiți titluri atât în limba română cât și în limba engleză și multe accesorii frumoase pentru iubitorii de lectură.