Recenzie: Borgia. Păcatele familiei de Sarah Bower
„Trecutul
se întinde neîndoielnic în urma noastră, împietrit, imuabil. Se schimbă doar
felul în care îl privim. Percepția este totul. Ea face din ticăloși eroi și din
victime, colaboratori.”
- Hilary Mantel, A Change of Climate
Acesta este unul dintre citatele care deschid acest volum
de ficțiune istorică, un citat reprezentativ care, cred eu, a fost ales special
de către autoare, percepția asupra anumitor evenimente din trecut schimbându-se
odată cu oamenii, dar și cu trecerea timpului, trecutul fiind mereu acea
constantă a vieții care nu mai poate fi schimbată niciodată.
Trecutul poate fi
doar privit cu alți ochi, poate fi regretat sau amintit cu melancolie, poate
servi drept exemplu pentru a nu mai repeta anumite greșeli, iar persoanele care
au făcut parte din trecut pot supraviețui timpului prin intermediul amintirilor
noastre sau, în cazul în care acestea au trăit în alte secole și au schimbat
cursul istoriei, ca în cazul de față, ele pot fi readuse la viață prin
intermediul cuvintelor meșteșugite ale scriitorilor, care fac din aceste
persoane eroi sau antieroi, schimbându-le rolurile și confruntându-le cu alte
și alte evenimente ce se vor a fi cât mai apropiate de adevăr. Însă adevărul
istoric este foarte greu de obținut, supozițiile și presupunerile ocupând un
spațiu mult mai larg decât ne-am dori noi, cititorii.
Cu toate acestea, imaginația și (mai ales) munca
scriitorilor de ficțiune istorică nu pot fi contestate, scrierea unui astfel de
volum necesitând documentare riguroasă, repere istorice de calitate și
iscusință în mânuirea condeiului.
Cu siguranță unor scriitori le iese mai bine această
muncă, alții pierzându-se puțin în vastitatea și complexitatea subiectelor
istorice, însă efortul depus pentru crearea unei povești de inspirație istorică
trebuie întotdeauna apreciată la adevărata ei valoare, întrucât ea (re)aduce în
atenția cititorilor subiecte incitante și îndelung dezbătute.
O astfel de autoare este și Sarah Bower, cunoscută în
special pentru volumul de față, tradus în numeroase limbi. Aceasta aduce în
atenția cititorilor bine-cunoscuta familie Borgia și urzelile politice și
religioase petrecute în epoca Italiei renasecentiste.
Trebuie să menționez că este prima carte despre
prestigioasa și controversata familie Borgia pe care am ocazia să o citesc, iar
acest lucru trezește în mine sentimente opuse. Pe de o parte, îmi doream de
multă vreme să pătrund în misterioasa și promiscua lume a acestei familii,
fiind foarte entuziasmată când am primit de la editura
Nemira cartea spre recenzare; pe de altă parte, așteptările mele erau destul de
ridicate, dar din păcate nu mi-au fost satisfăcute pe deplin. De ce spun asta?
Veți afla citind rândurile de mai jos.
Povestea este redată din perspectiva unui personaj aparent
insignifiant, o tânără fată de doar șaisprezece ani, Esther, al cărui destin
este dictat în totalitate de către alți oameni și/sau factori:
de origine evreică, este nevoită să fugă împreună cu mama sa din
Spania spre Italia, acolo unde tatăl ei, aflat în slujba Papei, dorește să
obțină anumite favoruri prin care să crească în rang, lucru pe care îl și
obține, ajungând omul de încredere al Papei Alexandru al VI-lea, nimeni altul
decât Rodrigo Borgia, capul familiei, cel care trage sforile politice și
religioase, cel care nu este dorit de
către poporul Romei, din cauza originii sale spaniole, dar mai cu seamă,
din cauza ambiiților sale nesănătoase.
„Urmează
dragostea. Chiar dacă drumul duce spre compromisuri proaste, secrete și
minciuni. Și totuși, cum o poți urma dincolo de punctul în care încetezi să fii
omul pentru care dragostea înseamnă ceva? Dragostea îți cere să fii sincer față
de tine însuți în primul rând.”
Rodrigo,
deși pus oarecum în umbră de autoare, a avut o influență destul de mare asupra
copiilor săi, printre care îi amintim pe cei mai cunoscuți și mai
controversați, Lucrezia și Cesare
Borgia.
Ambițiile
nemăsurate și influența celor puternici asupra celor slabi sunt două dintre
cele mai importante teme ale cărții, la care se adaugă trădările și
comploturile, viciile și orgiile manifestate de către cei de la Curte,
intrigile politice specifice acelei perioade. Însă pervertirea persoanelor de
rang inferior, cât și pierederea inocenței și a umanității sunt reliefate prin
intermediul poveștii de viață a conversei La Violante, acest personaj care, în
realitate, a făcut parte din suita de doamne de companie a Lucreziei Borgia, Sarah
Bower plansând-o undeva mai departe și făcând din ea personajul
principal și naratorul poveștii.
„Mi-a
trecut prin minte să mă împotrivesc, dar gândul e ca o stea căzătoare și eu am
văzut foarte limpede în întunericul care a urmat.”
Esther
pe numele ei adevărat, rămasă orfană de mamă în urma extenuantei călătorii din
Spania spre Italia, lăsată doar în grija tatălui și căzând pradă ambiției
acestuia, devine o conversa,
convertindu-se la creștinism și ajungând, prin favoruri, dama de companie a
fiicei Papei, Lucrezia.
Fiica
preferată a Papei, Lucrezia, căsătorită prima oară la treisprezece ani și
divorțată după patru ani de mariaj, avea acum vârsta de douăzeci și unul de ani
și se afla în pragul celei de-a treia căsătorii, de data aceasta cu influentul
Alfonso d’Este, duce de Ferrara, o căsătorie
fără doar și poate avantajoasă din punct de vedere politic.
„Ne înțelegeam una pe cealaltă, eu și donna Lucrezia.
Amândouă ajunsesem să ne pricepem de minune să trăim cu rădăcinile tăiate, ca trandafirii
într-un vas cu apă îndulcită.”
Între Esther, numită acum La Violante, cea care încalcă făgăduielile, și donna
Lucrezia se înfiripă o relație specială și o aparentă camaraderie, tânăra și
inocenta fată devenind preferata stăpânei sale, dar și păstrătoarea celor mai
intime și mai primejdioase secrete ale Lucreziei și, implicit ale Romei.
Asemănarea fizică dintre cele două tinere, cât și anumite dorințe secrete le
apropie și mai mult, însă relația este una toxică, întrucât manipulările,
intrigile politice și secretele de familie sunt la oridnea zilei. Violante se
vede nevoită să facă față acestor noi provocări. Viața la Curte este una plină
de fast și de bogăție, însă lăsând la o parte hainele elegante și frumos
croite, bijuteriile ce scânteiază chiar și în lumina nopții, mâncărurile alese
și petrecerile diverse – de la întruniri selecte cu tentă politică la orgii și
întreceri sexuale – Violante trebuie să răzbească atât numeroaselor intrigi
politice, cât și capriciilor donnei Lucrezia.
Romanul, destul de stufos prin cele 600 și ceva de
pagini, se concentrează asupra relațiilor din cadrul familiei Borgia și Ferrara
și mai puțin pe partea politică, însă aceasta există cu siguranță, autoarea
lăsând de înțeles că toate relațiile (cu excepția unora, clandestine) erau dictate
și planificate astfel încât să se poată obține favoruri politice.
Astfel avem trioul Lucrezia- Angela – Violante, toate
tinere femei sacrificate pe altarul politic și religios, toate pervertite și
mutate pe tabla de șah a celor mai mari, jucându-se la rândul lor (cu excepția
Violantei) cu destinul persoanelor din jurul lor. Angela este una dintre
personajele principale, verișoara nedespărțită a donnei Lucrezia și etern
posesoarea unei inimi frânte, cunoscând ce înseamnă decepția în dragoste. Ea
este cea care o ia sub aripa ei protectoare pe Violante, cea care-i devine
cofidentă și protectoare, cea care împarte cu ea patul din micuța cameră a
doamnelor de companie, dar și cea care o inițiază pe inocenta Violante în
jocurile erotice și arta seducției.
M-am ridicat, am scuipat în batistă și m-am aplecat spre
Angela, dar înainte să apuc să-i îngrijesc rana, ea m-a strâns în brațe și m-a
sărutat din plin pe gură, vârful limbii ei agitându-se peste buzele mele.
„- Ai nevoie de un iubit, a zis ea făcând un pas înapoi
și punându-mi un deget peste gura închisă.
Era cea mai frumoasă ființă pe care o văzusem. În clipa
aceea mi-aș fi dat viața pentru ea.”
Lucrezia este deopotrivă un personaj impunător dar și
fragil, complex dar și incomplet. Deși femeie, se implică în viața politică și
trage sforile cu orice ocazie, fiind implicată în mod direct în tot ceea ce
înseamnă guvernare, având mereu spioni și oameni gata să o ajute.
Vulnerabilitatea ei o reprezintă Cesare, fratele ei preaiubit, cel care
reușește de fiecare dată să schimbe dispoziția donnei Lucrezia, acesta
exercitând o influență foarte mare asupra surorii sale mai mici. Așa cum poate
bănuiți sau știți deja, această influență este valabilă și invers și are la bază
o relație mult mai profundă decât ceea ce se vede la suprafață, depășind
granițele unei simple relații frățești. Totuși, accentul nu este pus pe această
legătură dintre frați, sau cel puțin nu atât de mult cum mi-aș fi dorit eu,
acesta fiind primul lucru care mi-a înșelat așteptările.
„Aplecându-mă peste divan, m-am lăsat îmbrățișată. M-am
gândit la Cesare când buzele ei mi-au atins obrazul și mi-au cuprins umerii, la
cât de des trebuie să-i fi sărutat ea obrazul așa, la cum buzele ei purtau încă
urma pielii lui, a bărbii, a oaselor fine de dedesubt, iar acum gura ei purta
amintirea chipului meu pentru a o transfera pe al lui și, dacă mă va mai săruta
vreodată, toată povestea se va repeta.”
Cesare, ducele de Valentino, această figură impunătoare
și nonconformistă a istoriei Italiei renascentiste este redat prin ochii
tinerei dame de companie și abia spre sfârșit, prin intermediul amintirilor și
descrierilor donnei Lucrezia, sora sa.
„Văzându-l în roba neagră, cu barba sură întinsă pe
piept, parcă l-aș fi văzut pe tata (...). O durere mohorâtă mi-a urcat în
piept, o furie pe mine însămi pentru că mă adâncisem atât în ambiția de a
avansa a tatei, încât acum tânjeam mai mult după o privire din ochii negri ai
lui Cesare decât după un suflet pur sau o conștiință curată. Dar și mânie
împotriva ambiției tatei. Pentru că o părăsise pe mama ca să facă avere la
Roma. Era vina lui. Toate astea erau vina lui.”
Strateg desăvâșit, Cesare, cel mai controversat dintre
fii Papei, are o reputație îndoielnică în rândul femeilor, fiind un adevărat Adonis
care nu refuză niciodată o joacă intimă ori un desfrâu organizat chiar de el.
În capcana lui pică însăși Violante, cea care speră până în ultima clipă la o
dragoste roditoare și frumoasă cu fratele stăpânei sale. Însă, la fel ca și
relația ei cu donna Lucrezia, pe care o credea sinceră, dar într-un final s-a
dovedit a fi exact contrariul, și relația cu Cesare este una toxică, care va
lăsa răni adânci în sufletul și în corpul bietei Violante.
„M-am holbat la ea. Nu mai știam ce să cred. Era ca o
glumă cosmică revelația că marele Valentino, în egală măsură flagelat de
tiranii și de femeile din Italia, își dăduse inima și supunerea surorii sale
mai mici. Dar, în același timp, puterea ei asupra lui mă făcea să mă tem. Am
început să-mi fac de lucru cu scrisorile, nesigură dacă ar fi trebuit să mă
simt onorată de încrederea ei sau rănită de nepăsarea ei vădită față de
proprile mele sentimente.”
Mi-ar fi plăcut să-l cunosc mai mult pe Cesare, să-i aflu
gândurile și sentimentele, căci, la urma urmei, el este cel care exercită o
mare influență atât în sfera politicii teritoriale, având aspirații dintre cele
mai mari, fiind un cuceritor și dorind să acopere o arie cât mai largă în ceea
ce privește orașele cucerite și bătăliile câștigate, cât și în sfera relațiilor
sale cu femeile, în special cu Violante și cu sora lui. Mă așteptam la mai
multe confesiuni intime, la un portret mai fidel și la o redare mai profundă a
acestei figuri controversate, însă autoarea l-a prezentat doar prin intermediul
amintirilor uneia dintre amantele sale, La Violante, poate cea mai inocentă
dintre toate.
„- Violante, nu ți-am mai spus o dată că nu am timp să fac curte
fecioarelor? Conștiința ta e problema ta, nu a mea.
- Dar a ta?
- Eu nu am. Nu știai?
Rânjește dintr-o dată și mă îmbrățișează mai strâns,
rozându-mi lobul urechii cu dinții.
Sunt un monstru, mârâie moale, din străgundul gâtului. Mă
prefac în lup când e luna plină și mă hrănesc cu inimile prostuțelor care se
îndrăgostesc de mine.”
„- Stai departe de mine, Violante. Eu sunt împăratul
regatului durerii, învelit în gheață.”
La fel de mult mi-aș fi dorit să fie explorata și partea
politică, cu toate cuceririle și cu toate neliniștile ducelui, fire duală și
măcinată de incerditudini. Nu mai vorbesc despre relația Lucrezia- Cesare,
despre care credeam că se află în centrul atenției cărții, însă m-am înșelat și
într-un fel am fost păcălită de autoare, căci tot ceea ce am căutat am găsit nu
la cei doi frați, ci la Violante și Cesare.
„Îmi doream să-l fac pe Cesare să sufere. Toate lunile de
acceptare placidă, de scuze și de speranțe. Castele în aer. Castele în Spania.
Am râs sau am țipat. Lui nu-i păsa. Mă lăsase pe mâna lui Taddeo și mersese mai
departe. Eram ca un orășel pe care îl cucerise în drumul spre altă destinație,
un orășel rupt și lovit, lipsit de orice resurse și lăsat în grija unui
guvernator supus, căruia i se plătea un salariu.”
Lăsând la o parte personajul Esther/Violante, care nu
mi-a fost pe plac- însă cu toate acestea consider că a avut rolul ei în redarea
poveștii -, cartea merită citită de către toți cei care vor să afle câteva
lucruri de început despre această familie care s-a remarcat în perioada
renascentistă și care a reprezentat și încă mai reprezintă un subiect tabuu. Eu
cu siguranță am să-mi îndrept atenția și spre alte cărți ce au în centrul
atenției prestigioasa familie Borgia (poate ceva cu o acuratețe mai mare din punct
de vedere istoric), însă nici romanul semnat Sarah Bower nu trebuie trecut cu
vederea, fiind destul de ofertant pentru cei pasionați de ficțiune istorică,
însă nu extrem de satisfăcător pentru cei care vor să aprofundeze subiectul.
Borgia. Păcatele familiei este un volum care introduce cititorul în fermecătoarea
și otrăvitoarea familie, acolo unde
inocența este distrusă de către ambițiile nemăsurate, iar jocurile politice se
împletesc cu cele ale seducției, rezultând o putere distrugătoare și mistuitoare,
cum numai la marile curți de demult putem întâlni.
Mulțumesc editurii Nemira pentru exemplarul
oferit spre recenzare.
Ma atrage, dar parca inca am retineri... Subiectul pare interesant, insa cele 600 de pagini imi strica din chef, desi de obicei citesc carti groase.
RăspundețiȘtergereAm avut multe momente in care imi venea sa renunt la lectura, insa nu am facut-o si ma bucur. Este o carte bunicica, insa putea fi mult mai reusita.
Ștergere