Recenzie: Șarpele din Essex de Sarah Perry
„Trebuie
să-ți fie frică, pentru a putea să ai curaj.”
Cititorii sunt introduși de la prima pagină în atmosfera
sumbră și tenebroasă a Londrei victoriene, acolo unde moartea își face simțită
prezența într-o casă în care dragostea și respectul erau de mult uitate,
într-un loc în care suferința acapara fiecare răsuflare.
Moartea celor apropiați este întotdeauna motiv de
suferință, însă uneori aceasta poate fi și o eliberare, și nu neapărat pentru
cel care s-a dus, cât mai ales pentru cei care au rămas. Așa se simte Cora, o
femeie (încă) tânără, care nu își poate jeli soțul recent îngropat, deoarece
trecerea lui în neființă reprezintă pentru ea eliberarea supremă, libertatea de
care a fost privată în timpul căsniciei și la care jinduia cu înflăcărare. Cu
nostalgie își amintește de momentele petrecute alături de Michael, acest bărbat
impunător de care se îndrăgostise, primul din viața ei și căruia dorea să îi
penetreze acea permanentă armură pe care o purta în fața tuturor, chiar și a
soției sale, cu atât mai mult a soției sale, pe care de cele mai multe ori nu o
vedea decât ca pe un simplu obiect de decor, și nu ca o ființă cu suflet, care
îl respecta și care și-ar fi dorit să îl poată iubi mai mult, așa cum în aceste
momente ar trebui să îl plângă mai mult. Însă nu poți plânge după o închisoare,
nu-i așa? Și nici după o stare de permanentă încătușare, stare pe care
personajul feminin a experimentat-o atâta amar de vreme.
„În zilele imediat următoare morții lui Michael
Seaborne,câinele fusese cel care suferise cel mai mult. Scâncise neîncetat la
ușa camerei bolnavului și nimeni nu reușise să-l consoleze (..). Câinele
murise, își amintise Francis, mângâind satisfăcut un micuț smoc de blană pe
care îl adunase de pe mâneca tatălui său. Astfel, singurul suflet care îl plânsese
pe mort trebuia să fie și el acum plâns.”
Iar când propria-ți viață devine o permanentă închisoare,
atunci când aripile îți sunt frânte și nu mai poți zbura spre visurile tale,
inima îți devine oarecum împietrită și tot ce poți face atunci când temnicierul
tău dispare, este să răsufli ușurată. Chiar și atunci când de fapt nu ar trebui
să te bucuri, chiar și atunci când vei fi judecată pentru ceea ce, de fapt,
simți.
Însă Cora nu este judecată, nu cu adevărat, căci
persoanele care cunoșteau iadul prin care ea trecea, nu au blamat-o, Martha,
prietena acesteia și dădaca fiului ei fiind întotdeauna o prezență fără de care
tinerei femei cu siguranță i-ar fi fost mai greu.
„În anii care au urmat, teama pe care o simțea față de el
semăna atât de mult cu dragostea pe care i-o purta – cele două sentimente
izvorau din aceeași inimă, împărțeau aceleași nopți chinuitoare și aceeași
atenție bolnăvicioasă cu care asculta pașii lui pe hol -, încât ea s-a îmbătat
și cu aceste trăiri. Niciun alt bărbat nu o atinsese, iar ea nu știa că e
straniu să-i fie provocate și durere, și plăcere. Niciun alt bărbat nu o
iubise, așa că nu-și putea da seama dacă faptul că-i retrăsese brusc orice
acord era ceva la fel de firesc ca mareea și la fel de implacabil.”
În acest context sumbru, dar și eliberator, Cora decide
că a venit timpul pentru o schimbare, destinul purtându-i pașii tocmai în
Colchester, un mic sătuc englez, departe de aglomerația urbană și de toate
aminitirile sufocante. Iar aici, în parohia Aldwinter, ținut mlăștinos și
cețos, lovit de întuneric, destinul îi oferă un dar neașteptat, pe măsura firii
ei curioase și inteligente. Mitul șarpelui din Essex se ridică mai sus decât
orice altă năzuință, timpul parcă a stat în loc, oamenii sunt din ce în ce mai
temători, doar venirea acestei nonconformiste femei de la oraș stârnind o
oarecare vâlvă – ce caută o femeie, însoțită de fiul ei taciturn și de o
guvernantă pe aceste meleaguri uitate de lume? Poate că este un semn, căci
această femeie nu este ca oricare alta, manifestându-și fățiș interesul pentru
descoperirea unei noi specii de șerpi, nicidecum temându-se de această malefică
ființă, căreia i s-au pus în cârcă moartea câtorva animale și chiar a unor
bătrâni.
Astfel începe un periplu întunecat și bizar, de la prima
până la ultima pagină, în care personajele se caută și se regăsesc, se pierd și
se redescoperă, toate acestea sub expresia unui șarpe aducător de moarte.
Șarpele din Essex este o metaforă pentru cele mai intime frici,
sentimente, doleanțe pe care un om le poate păstra în suflet. La fel de bine,
în locul șarpelui, autoarea se putea folosi de oricare altă ființă sau oricare
alt lucru. Însă aceasta a ales șarpele, deoarece el simbolizează atât moartea,
cât și renașterea, iar capacitatea șarpelui de a-și schimba pielea ne trimite
cu gândul atât la condiția muritoare a omului cât și la reînviere.
„Șarpele din Essex încetase să fie doar o poveste de
speriat copiii atunci când nu erau cuminți și începuse să pândească la fiecare
colț de stradă.”
Lăsând la o parte mitul șarpelui și enigma pe care acesta
o precedă, cartea poate fi catalogată nu doar gothică și victoriană, așa cum
este descrisă de marile publicații din străinătate, dar și o carte în ale cărei
pagini se împletesc adevărate lecții despre oameni și umanitate, cititorul
regăsind pe parcursul poveștii reprezentări ale diverselor firi și caractere
umane, cu tot ceea ce implică acestea. Personajele creionate de către autoare
înfățișează anumite tipologii de oameni, cu caractere diverse, cu diverse
modalități de comportament, gândire, reacționare ș.a.m.d., fiecare dintre
acestea sunt posedate de anumiți demoni interiori, fiecare dintre ele
înfățișează o anumită tipologie, constituind un tot unitar extrem de atipic.
Exemplul cel mai grăitor în acest sens este familia Ransome.
Vicarul parohiei, William, soția sa, Stella și cei trei copii ai acestora devin
centrul lumii Corei, între ei luând naștere o strânsă legătură de prietenie.
Cora se simte atrasă de această familie simplă, dar frumoasă. Dialogurile
dintre Cora, William și Stella sunt grăitoare în acest sens, ele atingând o
profunzime aparte. Subiecte precum religia, misticismul, medicina și științele
naturii sunt dezbătute atât de către cei trei, cât și de prietenii lor de la
oraș: chirurgul Luke Garrett, înamorat până peste cap de
tânăra văduvă și soții Charles și Katherine Ambrose.
Trebuie să spun sincer că, datorită acestor personaje și
a relațiilor dintre ele nu am renunțat la carte, care este destul de voluminoasă
și greoaie pe alocuri. Promisiunea unei aventuri gothice, victoriene, m-a făcut
să încep lecturarea volumului, însă fără îndoială personajele au păstrat viu
interesul meu față de tot ceea ce s-a întâmplat în carte. Nu pot spune că le-am
iubit sau că le-am înțeles, însă, sub bagheta fermecată a autoarei, aceastea au
dat naștere unei povești intrigante despre viață și moarte, prietenie și
singurătate.
Fiecare personaj are propria-i poveste tristă. Sub masca
unei femei inteligente și (mai nou) independente, cu o personalitate extrem de
nonșalantă, Cora ascunde un suflet blând și cald, viu și tânăr. Cu o mulțime de
visuri nerealizate, cu setea ei pentru cunoaștere, cu energia ei molipsitoare,
tânăra văduvă ascunde nenumărate suferințe și, eliberată de sub jugul unei
închisori ce-i afecta psihicul și tinerețea, dezvoltă o pasiune periculoasă și
imorală pentru preotul din Aldwinter și capul familiei Ransome.
„-Tu ce cauți aici?
- Nu sunt sigură. O eliberare, cred. Am trăit atâta timp
supusă constrângerilor ! Te întrebi de ce scrum prin noroi...Lucrurile astea
îmi amintesc de copilărie. De cele mai multe ori desculță, culegeam orz
sălbatic din care se făcea o băutură tonică, urmăream heleșteiele ce fierbeau
de broaște. Apoi a apărut Michael și era...civilizat. Ar fi pavat și cimentat
fiecare palmă de pământ din pădure, ar fi montat toate rândunicile pe plintă.
M-a montat și pe mine pe o plintă. Cu talia sugrumată, cu părul ars de drotul
cu care-mi făceam buclele, cu fața acoperită de pudră ca să par palidă, iar
apoi vopsită din nou în obraji cu roșu. Acum sunt liberă să mă cufund înapoi în
pământ, dacă asta vreau, să las să crească peste mine mușchi și licheni. Poate
că ești indignat de gândul că nu suntem mai presus de animale..sau, cel puțin,
dacă suntem mai presus decât ele, că nu suntem mai sus decât cu o treaptă. Dar
nu, nu...Mi-a fost oferită libertatea..Niciun alt animal nu respectă reguli –
de ce ar trebui să le respectăm noi?”
De cealaltă parte, Stella, cu figura ei de zână și părul
blond-alb, micuță și extrem de atrăgătoare, total opusă Corei, care refuza
orice machiaj sau haină feminină, soție și mamă a trei copiii, posedă o
inteligență aparte și o recunoaștere a acelor lucruri greu de explicat în
cuvinte. Dintre toate personajele cărții, ea este preferata mea, cea de care
m-am atașat foarte mult, reușind să-i înțeleg toate angoasele, toate
sentimentele și toate gândurile ce o răvășeau atât pe dinăuntru, cât și pe
dinafară, căci ea, care a trecut prin atâtea, este lovită de o boală
necruțătoare.
Stella este empatică și extrem de înțelegătoare – o
calitate extrem de mare, pe care mi-a fost greu să o înțeleg, în condițiile în
care aceasta, deși chinuită de boală, observa sentimentele care se nășteau
între soțul ei și văduvă. Cu siguranță trebuie să posezi o mare cantitate de
înțelegere și liniște sufletească pentru a face ceea ce a făcut Stella. Nu de
puține ori i-am urât pe vicar și pe văduvă pentru relația lor, cu toate că
aceștia i-au fost permanent alături Stellei.
„Uneori Stella îi trage capul pe umărul ei și îl mângâie
cu blândețe, ca și cum el ar fi cel bolnav. Nu e oarbă, niciodată nu a fost
oarbă; vede că atașamentul lui față de Cora e tot mai puternic și mai dureros,
îi pare rău pentru el. Iubitul meu îi aparține ei, iar ea îi aparține lui, scrie
Stella în caietul albastru, fără niciun strop de ranchiună.”
Dacă pentru Stella am simțit milă și empatie, pentru
Will, bărbatul care i-a fost alături atâția ani de zile, nu am simțit absolut
nimic. Firea lui destul de schimbătoare în unele privințe și mult prea încuiată
și neșlefuită în alte privințe; nu a
reușit să mă facă să îl respect sau să îl privesc cu ochi buni.
„Și cum altcumva mi-aș putea explica că jinduiesc după
tine? Cora, eram mulțumit. Ajunsesem cumva la capăt – nu mă mai aștepta nicio
surpriză și nici nu-mi doream vreuna. Îmi îndeplinisem scopul pe lumea asta.
Apoi ai apărut tu. Și de la părul tău care nu e niciodată aranjat până la
hainele tale bărbătești, nu mi-a plăcut niciodată înfățișarea ta. Dar se pare
că, într-un fel, te-am învățat pe dinafară, parcă te-am cunoscut din prima
clipă, am simțit din primul moment libertatea de a-ți spune ceea ce nu mai
spusesem nimănui – iar pentru mine asta este substanța lucrurilor la care sper,
dovada lucrurilor pe care nu le văd ! oare ar trebui să fiu rușinat ori
tulburat? Nu sunt ! Refuz să fiu. Ce zici de asta, atee convinsă, eretică ce
ești? Tu m-ai condus și mai aproape de Dumnezeu.”
Luke Garrett, Drăcușorul – așa cum era alintat de Cora -
, este un alt exemplu de personaj cu destinul frânt de propriile-i iubiri.
Uneori mă întreb dacă mesajul pe care autoarea a vrut
să-l transmită prin această carte nu este cumva acela că iubirile și plăcerile
mai mult ne distrug decât ne înalță (în special acele iubiri pe care nu ni le
putem declara fățiș, iubiri și dorințe secrete și nerealizabile), că nu putem
atinge acea stare de fericire și împlinire, că, în final, „poate că tocmai asta e ideea:
poate că suntem întotdeauna singuri, indiferent cine ne este alături”.
Repet, cartea nu este atât de gothică pe cât ni s-a
promis (cel puțin, nu în ochii mei) și nici nu abundă în evenimente fericite,
însă este suficient de profundă și acaparantă încât să te facă să o citești
până la final.
Nota de 4/5 steluțe de pe goodreads am acordat-o datorită stilului de scriere al autoarei, extrem de captivant, dar și a temelor abordate în acest roman: viața și moartea, singurătatea și fricile interioare, prietenie și iubire.
„Suntem alipiți, suntem împreunați într-o singură
ființă...și suntem despicați, despărțiți în mod ireversibil. Tot ceea ce mă atrage
spre tine este și ceea ce mă îndepărtează de tine.”
Recomand cartea tuturor celor care vor să aibă parte de o
călătorie plină de semnificații, profundă și intensă.
Mulțumesc editurii Nemira pentru cartea
oferită spre recenzare.
Adoooor coperta, Doamne. Iar recenzia ta mă face s-o vreau cu atât mai mult. Lecturi minunate să ai!
RăspundețiȘtergereCoperta este absolut superba, iar cartea indraznesc sa cred ca ar fi pe gustul tau :D Multumesc, lecturi placute si tie ^^
ȘtergereVreau să-i mulțumesc lui Dr.Wealthy că mi-a readus fostul iubit, ne-am despărțit mai mult de 8 luni și mi-a spus că nu va mai vrea să mă mai vadă în viața lui. Îl iubesc atât de mult, încât nu mă puteam gândi să mă întâlnesc cu vreun bărbat din nou, am fost confuz și deprimat din cauza dragostei pe care o aveam pentru el. Am făcut tot ce am putut să fac ca el să se întoarcă la mine, dar toate au intrat zadar. așa că am decis să iau legătura cu vraja, nu am crezut în turnarea vrăjii, vreau doar să încerc, poate că ar rezolva pentru mine. Am contactat Dr.Wealthy pentru ajutor, iar el mi-a spus că trebuie să arunce o vrajă de dragoste, i-am spus să o facă. după 5 zile, prietenul meu m-a sunat și a început să-mi ceară scuze că m-a părăsit și, de asemenea, mi-a spus că încă mă iubește. am fost foarte fericit și îi mulțumesc Dr.Wealthy că m-a ajutat să-mi revin fostul înapoi pe mâini. vraja lui este cea mai mare din întreaga lume, vraja de dragoste pe care a aruncat-o pe fostul meu l-a făcut să se întoarcă la mine. toate doamnele care doresc să-și întoarcă spatele, vreau să îl contactați pe Dr.Wealthy pentru întoarcerea fostului iubit și, de asemenea, fosta iubită, el poate, de asemenea, să arunce orice fel de vraja pe care doriți să o arunce pentru voi. e-mailul său de contact este wealthylovespell@gmail.com sau numărul Whatsapp +2348105150446, trebuie doar să încercați-l și va fi o soluție pentru problemele dvs.
RăspundețiȘtergere