Recenzie: În cel mai întunecat colț de Elizabeth Haynes

Înainte de a începe recenzia propriu zisă, mi-aș dori să faceți următorul exercițiu de imaginație: gândiți-vă că sunteți tineri, că aveți toată viața înainte și debordați de energie și poftă de viață, că trăiți așa cum vă place, aveți mulți prieteni și un job stabil, mai nou cunoașteți o peroană care (aparent) vă iubește și se interesează de bunăstarea dvs., vă face să râdeți și vă umple zilele. Această persoană este extrem de sociabilă, se comportă frumos cu cei din jurul dvs., este romantică, matură, inteligentă, erotică și emană siguranță. Însă aceasta este doar o parte a personalității sale, cea pe care o poartă la suprafață, precum o frumoasă mască de carnaval, care, în momentul în care și-o dă jos, o altă persoană își face locul, un alt caracter, total diferit. Iar adevărul doare, iar minciunile și pervertirile sunt nenumărate, vă amețesc și vă debusolează, nu mai știți care este realitatea, dacă aveți probleme sau subconștientul vrea să vă transmită ceva.

Cum ar fi dacă viața ta ar fi schimbată radical? Dacă ai uita cum este să trăiești normal, să respiri normal, să te comporți normal? Cum ar fi dacă persoana pe care ai iubit-o și în care ai avut încredere se dovedește a fi un monstru, un manipulator, un psihopat? Cum ar fi să uiți să mai trăiești, deoarece trecutul este un demon care ți-a pângărit trupul, mintea și sufletul, iar acum viața ta se rezumă la a te ascunde în spatele ușii pe care ai ferecat-o de mii de ori, pe care o verifici ore întregi, panicat/ă, cu răsuflarea aproape tăiată și cu picioarele înmuiate de durerea mentală pe care încă o mai experimentezi, la mulți ani după traumele trăite?

„Tot timpul, zi și noapte, mintea mea generează imagini cu lucruri care mi s-au întâmplat sau care mi s-ar putea întâmpla. E ca și cum m-aș uita la un film de groază încontinuu, fără ca să devin imună terorii. Dacă pot să fac lucrurile bine, în ordinea corectă, să le verific cum trebuie, să urmăresc ritmul corect, atunci imaginile pleacă pentru un timp. Dacă ies pe ușă știind cu siguranță că am securizat apartamentul, pot să petrec câteva ore în care cea mai rea senzație se reduce la un vag disconfort, ca și cum ceva e în neregulă și nu reușesc să pun degetul pe problemă. Mult mai des, totuși, fac verificarea cât pot de bine și presupunând că ies din apartament într-un final, petrec toată ziua temându-mă că n-amfăcut-o corect. Și apoi, am imaginile astea cu ce ar putea să mă aștepte acasă. Dacă seara nu aleg o rută diferită spre casă, cineva îmi va lua urma. Ai prins ideea. Nu e una drăguță.”

Cum ar fi dacă te-ai ascunde în cel mai întunecat colț, prea speriat/ă pentru a mai da ochii cu cineva, suficient de bolnav/ă psihic încât să renunți la a te preface că poți duce o viață normală, în speranța că vei fi în ascunsă, însă confruntându-te la nesfârșit cu imaginea călăului tău, cel care te-a condamnat la a trăi o viață plină de teroare, frică, angoasă.

Întotdeauna am fost atrasă de acele cărți care, prin prisma povestirii relatate, explorează substraturile minții umane, invitându-ne, dacă avem curaj, să pătrundem adânc în interiorul minții umane, dar, mai precis, în interiorul unor minți defecte, bolanve. În mintea unui psihopat și în mintea victimei sale, analizând reacțiile acestora și efectele dezastruoase care se rasfrâng asupra unui om care a fost supus unor traume repetate.

În cel mai întunecat colț este un thriller psihologic revoltător și inteligent scris, cu scene explicite, extrem de dure. Este prima carte pe care am pus ochii dintre toate noutățile editurii Herg Benet și imediat ce am primit coletul de la ei (mii de mulțumiri), am început să o citesc. Și am devorat-o. La propriu. M-am scufundat în lectură și mi-a fost extrem de greu să iau pauze, deoarece absolut tot ce citeam mă intriga și mă acapara într-atât de mult, încât aș fi vrut să o recitesc imediat după ce am întors și ultima filă a cărții.

Deși o carte de ficțiune, șocanta poveste redată în paginile cărții ar putea fi povestea de viață a oricărei fete/femei. Deși poate nu ar trebui să folosesc termenul șocant, deoarece, din păcate, în ziua de azi ne confruntăm cu atât de multe cazuri de abuz (fizic sau psihic), viol, traumă, crimă, etc, încât parcă nu mai șochează pe nimeni când ceva rău se întâmplă. În timpul acesta, cât eu scriu aceste rânduri sau cât timp cineva citeste această carte, un tânăr/o tânără poate trece printr-un coșmar care-i va schimba iremediabil viața, și nu în bine. Așa cum viața personajului nostru, Cathy, a fost schimbată în mod tragic exact când a decis să primească o nouă persoană în viața ei, când și-a permis să viseze și să trăiască momentul.

Cathy este o supraviețuitoare, dar o supraviețuitoare cu nenumărate răni fizice și psihice. Dacă cele fizice au trecut (cât de cât) după un timp, ei bine, cu cele psihice altfel stau lucrurile. Capitolele cărții alternează între trecut și prezent, iar povestea este radată din perspectiva victimei. Suntem martorii celor mai frumoase momente ale ei, în care își trăiește nepăsătoare viața, distrându-se, dansând, socializând, iubind și muncind, cât și a momentelor de declin total, deciln ce s-a strecurat încetul cu încetul, pe măsură ce omul pe care îl iubea și în care credea că poate avea încredere s-a strecurat în viața ei, ruinând-o. Lăsând-o goală pe dinăuntru, cu cicatrici pe corp, cu o minte mereu în alertă, obosită, secată, traumatizată. Cum a ajuns Cathy în această stare? Ce ar putea face un om, de ce anume ar fi el capabil în nebunia lui,ce răni de nealinat ar putea provoca celuilalt om? Cum de există asemea persoane și mai ales, de ce, de atât de multe ori, victimei nu i se face dreptate? Poate că la întrebările astea nu vom găsi niciodată răspuns.

„Îl văd peste tot, tot timpul. Știu că nu poate fi el, e la sute de kilometri distanță și cu siguranță la închisoare. Dar în continuare mă vânează, o apariție regulată, aducându-mi aminte că niciodată nu voi scăpa de el. Cum pot când e în continuare în capul meu?”

„Prezența lui e puternică azi. Pot să-l miros, să-l simt în aer. Îmi aduc aminte ce am simțit, să aștept ca el să se întoarcă, știind că nu pot să fac nimic ca să scap, fără sns să fig, fără sens să mă lupt. Mai ușor să renunț.”

Cathy, Lee si Stuart sunt cele trei personaje care umplu acest roman. Ele întruchipează acele persoane pe care le putem întâlni în viața de zi cu zi. Pot fi vecinii noștri, prietenii noștri, rudele noastre. Sau pot fi doar niște străini, cu care să nu ne intersectăm niciodată, dar care există și povestea lor a fost spusă undeva în țara, lumea asta. Cathy este tânăra exuberantă și petrecăreață, sociabilă și frumoasă care nu își imaginează ce turnură va lua viața ei, pentru că, nu-i așa, nu ni s poate întâmpla nouă. Niciodată. Odată plină de viață, acum având TOC și stres post-traumatic. Lee este bărbatul șarmant, înțelegător, cuceritor, erotic, care o seduce, îi capătă încrederea, a ei la început iar mai apoi a tuturor celor din jurul lor, căci este extrem de abil și inteligent, ascunzându-și adevărata față în spatele unor măști atent șelfuite. Este omul care știe cum să se joace cu mintea tuturor, astfel să capete încredere, știe toate detaliile și are situația sub control și, pentru o mare parte din timp, legea de partea sa. Lee este trecutul de coșmar al Catherinei și prezentul care o urmărește necontenit, distrugându-i sănătatea mentală și dându-i fiori în tot corpul. Stuart este prezentul, un om pe care nu l-a căutat,dar totuși l-a găsit, un psiholog pe care nu l-a vrut (căci sistemul nu a fost deloc de partea ei, nici măcar atunci când era la pământ), dar care o va ajuta să se recompună și să se redescopere. Trecut, prezent și viitor. Fugi de trecut, dar el este mereu prezent în mintea ta, devorându-te. Încerci să supraviețuiești prezentului, dar tot ce reușești să faci este să te baricadezi în casă și să verifici ușile, geamurile, încuietorile ore în șir, până leșini de frică. Viitorul este incert, nici măcar nu îndrăznești să visezi la unul decent.

Este incredibil cum anumite alegeri pe care le facem sau ușile pe care le deschidem larg unor oameni care se dovedesc a nu fi ceea ce pretind ne transformă viața, ne pervertesc mintea și ne reduc în a fi o variantă total diferită de ceea ce am fost. O variantă traumatizată, mereu speriată, închisă în sine, bolnavă.

Mi-a plăcut extrem de mult povestea, modul în care a fost narată, modalitatea de scriere a autoarei și psihologia personajelor. Mi-a plăcut de Cathy, o tânără extrem de fragilă, dar și puternică în același timp. O adevărată supraviețuitoare, un adevărat exemplu, o femeie care, în ciuda traumelor la care a fost supusă, în ciuda recuperării ei anevoioase, în ciuda rănilor căpătate pe viață, reușește, cu toată nesiguranța ei, dar, ce-i drept, având parte și de un ajutor neprețuit, să se lupte cu omul care aproape a distrus-o, să-l privească în față și să-l înfrunte, atât pe el cât și proprii demoni interiori.

„Și acum? Am terminat ușa, dar tot se simțea de parcă am greșit. Trebuia să încep din nou. Picioarele mi-erau înghețate, pielea de găină peste tot. A fi trebuit să mă duc să iau un pluover, niște șosete.nu era corect, totuși. Ușa putea foarte bine să stea larg dschisă, cu el de partea cealaltă, așteptând. Așteptând ca eu să fac o greșeală.

Am verifcat din nou, concentrându-mă, cu respirația care a început să se accelereze, cu inima sărindu-mi din piept. Nu puteam să trec peste imaginea cu el stând în picioare de partea cealaltă a ușii, așteptând să mă opresc din verificare, așteptând să mă îndepărtez de ea ca să poate să profite de situație.”

Nu cred că am mai întâlnit vreodată un personaj precum Cathy, atât de real, atât de perfect de imperfect, care să îmi rămână în minte atât de pregnant, pentru o lungă perioadă de timp. Mă rog, același lucru îl pot spune și despre Lee și Stuart. Am citit destule thrillere psihologice, multe dintre ele chiar acest an, dar parcă niciunul nu m-a impresionat atât de mult.

Nu știu ce ar mai fi de spus despre această poveste. Sunt sigură că ar fi multe de discutat despre tulburările de comportament, despre frici și traume, despre abuzuri și abuzatori, despre mințile bolnave ș.a.m.d., însă este destul de dificil să găsești cuvintele potrivite pentru a discuta despre aceste subiecte delicate. Viața este, uneori, extrem de nedreaptă pentru unii dintre noi. Trăim lucruri care ajung să ne definească într-o foarte mare măsură, iar consecințele alegerilor ne pot distruge. Cum poți supraviețui cu toate lucrurile astea nedrepte? Trebuie să existe o mare cantitate de voință și putere. Și persoane sincere pe care ne putem baza. Însă uneori, chiar și așa, demonii din trecutul nostru și din mintea noastră tot nu vor putea fi îndepărtați. Nu complet.

În cel mai întunecat colț este o  primejdioasă călătorie făcută în interiorul pshicului uman, o lecție de supraviețuire în cele mai inumane condiții. Elizabeth Haynes ne aduce față în față cu proprii demoni, provocându-ne să dansăm în ritmul lor pentru a-i putea învinge la sfârșit. Pentru a avea șansa la un nou început. Pentru a redescoperi normalitatea. Pentru a nu ne mai ascunde în cel mai întunecat colț.

Este o poveste despre traume, supraviețuire, obsesii, control, anxietate, frică și teroare. Despre vindecare și luptă. Răzbunare și recăpătarea controului asupra propriei tale vieți.