Recenzie: Obiecte ascuțite de Gillian Flynn






„Ești nebună să crezi ce crezi. Ești nebună să nu crezi.”

Gillian Flynn m-a introdus, pentru a doua oară, după bestsellerul Fata dispărută, în cele mai obscure cotloane ale ființei umane, oferindu-mi cele mai întunecate ipoteze, o poveste încălcită și extrem de înspăimântătoare și câteva personaje bolnave în adevăratul sens al cuvântului pe care nu am să le uit prea curând.

Obiecte ascuțite oferă, la prima vedere, o poveste detectivistică ca multe altele, în care victimele sunt omorâte cu sânge rece, un jurnalist investighează straniile cazuri de omor, unul  dintre acestea fiind nerezolvat de un an de zile, poliția bate pasul pe loc, toată acțiunea având loc într-un orășel mic și slab dezvoltat, în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea bârfește pe toată lumea. Însă, la o privire mai atentă, pe măsură ce suntem introduși în lumea creată de autoare, constatăm că povestea are nenumărate ramificații psihologice, Flynn reușind să creeze un thriller psihologic șocant, morbid, care depășește unele limite în ceea ce privește moralitatea umană și problemele psihice grave ale unor personaje.

„Aveam în fața ochilor imaginea lui Natalie Keene, cu ochii căprui, deschiși, înghețați, trântită într-o cadă, pe când cineva îi trăgea dinții. Sânge pe bărbia lui Natalie. O mână pe clește. O mână de femeie.”

Întotdeauna m-au fascinat thrillerele psihologice, dar mai mult decât atât, psihologia omului, modul în care acesta își formează o psihologie proprie, modul în care reacționează sub impulsul anumitor amintiri și trăiri din trecut, cum acesta se poate modela în urma unor experiențe mai mult sau mai puțin traumatizante.

La o atentă analiză, putem remarca cum personajele din această carte au fost influențate de-a lungul timpului de către persoanele cele mai apropiate lor, cum, poate involuntar, s-au lăsat manipulate și și-au lăsat sinele să se dezvolte în funcție de trăirile, dorințele, fricile celor din jur. Autoarea ne introduce în lumea a trei femei ce fac parte din generații diferite, care au dezvoltat de-a lungul timpului o relație bolnăvicioasă și toxică, cu serioase implicații psihologice. De fapt, povestea are rădăcini mult mai adânci, aș putea spune că totul a început cu cea de-a patra femeie, căci de acolo a plecat acest șir de evenimente nefericite caracterizat prin secrete de familie, respingeri, relații toxice, dependență și depresie.

Jurnalista de investigație Camille Preaker este nevoită să se întoarcă, după mulți ani, în orășelul ei natal, pentru a investiga moartea suspectă a două fete de nouă, respectiv zece ani, urmând ca pe baza răspunsurilor primite (sau nu) de la localnici să publice articole într-un ziar. Moartea celor două fete, deși niște străine pentru ea, ajunge să o obsedeze pe măsură ce reușește să scoată la iveală secrete de neimaginat ale locuitorilor din micul orășel. Fragilă psihic, cu proprii demoni din trecut ce s-au trezit la viață în momentul în care s-a instalat în somptuoasa casă a mamei sale, care locuiește cu tatăl ei vitreg și cu ciudata soră mai mică, pe care nu o cunoaște mai deloc, Camille se vede nevoită să se confrunte cu extrem de multe piedici, aruncate atât de locuitorii orășelului, cât și de propria familie pe care ar fi vrut să o lăse în urmă definitiv.

Ieșită de la un spital psihiatric, cu cicarici ce vor dăinui pentru eternitate atât pe corpul ei, cât mai ales în sufletul ei, Camille încercă să lupte contra unui sistem bolnav, corupt și pasiv, contra unor persoane la fel de bolnave și instabile care culmea îi sunt familie, în timp ce încearcă să instaureze o oarecare lumină în întunericul de nepătruns al micului orășel.

Deși un personaj cu un istoric destul de interesant și creepy pentru mine, Camille nu a reușit să îmi ajungă de prea multe ori la inimă, de multe ori percepând-o doar ca o victimă colaterală a sorții. Nu este nici cel mai puternic personaj (însă cum ar putea fi, ținând cont de tot ceea ce a fost nevoită să îndure de mic copil?), nici cel mai bolnav (acest titlu fiind exclusiv rezervat altor personaje feminine), nici vocea care se face auzită și instaurează un oarecare dram de adevăr, deși în mod clar, fără prezența ei, omorurile ar fi rămas nepedepsite. Impresia pe care mi-a lăsat-o acest controversat și continuu lovit personaj este aceea de femeie care deși luptă pentru o zi de mâine mai bună, are și momente în care se lasă la pământ, retrăind la nesfârșit durerile care i-au fost provocate și menținând o anumită relație cu spectrele trecutului, dansând un joc macabru cu demonii interiori.

„Pentru că, vedeți voi, mă tai. Mă zgârii, mă înțep, mă jupoi, mă despic. Sunt un caz foarte special. Am un scop. Pielea mea țipă. E acoperită de cuvinte – bucătar, brioșă, pisică, bucle – ca și cum un elev de clasa întâi ar învăța să scrie în carnea mea. Câteodată, dar numai câteodată, mă amuză. Când ies din cadă și văd, cu coada ochiului, p o gamă păpușică. Sau când îmi trag un pulover și văd fulgerător, pe încheietură primejdios. De ce cuvintele astea?mii de ore de terapie nu i-au făcut pe stimații doctori să aibă prea multe idei. Sunt adesea cuvinte vulgare ce desemnează chestii feminine, dar la modul optimist, pufos și rozaliu. Sau sunt negative de-a binelea. Numărul de sinonime pentru anxios scrjelite pe pielea mea unsprezece. Singurul lucru pe care îl știu sigur e că, în momentele acelea, mi s-a părut decisiv să văd literele respective pe mine, și nu doar să le văd, ci să le și simt.”

O altă victimă de necontestat, poate victima supremă, ca să mă exprim așa, este Amma, sora vitregă și mult mai mică a Camillei. Deopotrivă extrem de libertină pentru vârsta ei, dar și ținută în frâu de mama celor două, care își exercită puterea bolnăvicioasă atât asupra fiicelor sale, cât și asupra locuitorilor din Wind Gap, fiind extrem de influentă și deținând o mare fermă de porci care este principalul venit al populației orășelului, Amma oscilează între a îmbrățișa un caracter slab, neajutorat, bolnăvicios – aceasta fiind fața pe care mama ei o dorește și pe care o cere cu imperiozitate fiicelor sale, însă neavând atât de mult succes cu Camille, care a fost mereu considerată rebelă și neascultătoare, și și-a lăsat la vedere adevăratul caracter, care este cel al unei fetițe precoce ce își manifestă dorința de a-și maifesta puterea asupra celorlalți oameni, făcând din ei adevărate marionete.

„Întotdeauna mă apucă tristețea când mă gândesc la fetița care am fost, fiindcă niciodată nu mi-a trecut prin cap că mama ar putea să mă aline. Niciodată nu mi-a spus că mă iubește și n-am presupus că așa ar sta lucrurile. Avea grijă de mine. Mă administra”

Ambele femei – atât mama cât și Amma se luptă pentru supremație, vor să controleze totul și să domine prin caracterul lor, în același timp fiind și extrem de fragile, nutrind un atașament morbid față de lucrurile stricate ori persoanele  bolnave – în special mama. Camille se situează undeva între cele două caractere bolnave, fiind victima lor, a durerii de nesuportat de a fi pierdut o soră bună în copilărie și a propriilor demoni, ce se afișează sub forma paharelor de tărie consumate periodic și a unui corp mutilat cu bună știință.

Obiecte ascuțite are un mare impact asupra cititorului, la fel și serialul cu același nume, Amy Adams interpretând-o extrem de bine pe Camille.

Deși am savurat fiecare capitol din această poveste înfricoșătoare, am intuit extrem de bine cine se asundea în spatele criminalului cu sânge rece, însă acest lucru nu m-a deranjat foarte tare, deoarece finalul tot m-a șocat prin explicațiile date, explicații psihologice pertinente și tulburătoare, căci este facinant de morbid să observi cum, din cauza unui caracter neadecvat, a unor reacții și principii de viață nesănătoase, a unor respingeri sau, din contră, a unor sufocări brutale, practic,din cauza modului în care noi ne purtăm cu cele mai apropiate persoane din viața noastră, acestea se pot perverti lăsând loc celei mai urâte și nesănătoase variante a lor. Pe principiul orice acțiune are și o reacțiune, personajele imaginate de autoare suferă și îngroapă secrete, se transformă în vaiante instabile psihic, bolnave și ucigașe, fiind traumatizate și plătind pentru păcatele altora.



Obiecte ascuțite este un volum tulburător, ce ascunde multe adevăruri nespuse. Nu este doar o altă carte de ficțiune, căci lecțiile dure oferite prin prisma personajelor constituie fapte, adevăruri, secrete ce orice om, trăind anumite lucruri nesănătoase, le poate experimenta în viața reală. Întrebarea este cât de capabili suntem să renunțăm la oamenii care ne fac rău, cât de bine suntem înfipți cu picioarele pe pâmânt, astfel încât să nu ne lăsăm pardă viciilor și pricipiilor nesănătoase de viață. Avem puterea de a ne îndepărat mental, psihic, de cei care vor să ne acapareze în pânza lor de păianjen, pervertindu-ne, conștient sau inconștient, în varianta lor mai tânără și (în mod clar), mai bolnavă?

„Uneori, dacă-i lași pe oameni să ți-o tragă, de fapt le-o tragi tu lor. Dacă vrea cineva să-ți facă lucruri demente și tu îl lași, îl faci și mai dement. Și atunci ai controlul. Atâta vreme cât n-o iei razna.”

Cartea este un montagne-russe care ne poartă printr-un carusel de emoții și trăiri din cele mai înfricoșătoare, lăsând la vedere cea mai sumbră față a fiecăruia dintre noi. Acum este la alegerea noastră dacă vrem să hrănim partea întunecată din noi, sau să ne-o asumăm și să încercăm să o lăsăm în urmă.

Mulțumesc librăriei online Libris.ro pentru exemplarul oferit spre recenzare.  Nu uitați că pe Libris.ro găsiți o mulțime de titluri la prețuri avantajoase.

Share this:

CONVERSATION

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu