Recenzie: Wildcard de Marie Lu

„Orice cheie are un lacăt.”

Warcross a fost una dintre surprizele literare ale anului 2017, iar acum, la un an și jumătate distanță de momentul în care am făcut cunoștință cu bestsellerul internațional al autoarei Marie Lu, a venit momentul să descopăr finalul mult așteptat și, din păcate, să-mi iau rămas bun de la incredibila poveste imaginată de autoare și de la personajele mele preferate, care mi-au intrat în suflet și la care am să mă reîntorc cu plăcere ori câte ori va fi nevoie.

Wildcard este cartea la care scriu prima recenzie a acestui an și trebuie să recunosc că sunt extrem de melancolică. Voiam să citesc această carte imediat de cum a apărut tradusă la noi. Pe de altă parte voiam să mai prelungesc inevitabilul sfârșit, așadar am tot amânat momentul și am recitit Warcross (în toamna lui 2018). Jur că nu exagerez când spun că nu m-ar fi deranjat încă zece volume cu această serie, iar cei care ați citit măcar una din cele două volume mă înțelegeți. Însă din păcate, autoarea a hotărât ca aceasta să fie o duologie, deși nu-i înțeleg decizia. Poate că mai puțin înseamnă mai bun, poate că (și sunt de acord), decât să o lungească doar de dragul de a umple paginile, a ales să scrie doar două și extrem de bune, nu știu motivele ei. Cert este că, după părerea mea, imaginație are, și sigur ar fi putut ieși măcar o trilogie. O altă certitudine este aceea că sunt cele mai bune două cărți scrise de ea. Am citit și Tinerele elite, mi-a plăcut foarte mult seria, însă ce a creat ea cu Warcross & Wildcard nu are termen de comparație.

Wildcard. Este timpul pentru revanșă !

De la extaz la agonie. Cam așa a fost trecerea de la Warcross la Wildcard. Plină de neprevăzut, surprize neașteptate, trădări cu miză mare, prietenii nesperate, durere și lacrimi, urmăriri în care vânătorul devine vânat, relații din trecut care dor mai tare ca niciodată, o lume în care, de cele mai multe ori, este greu să deosebești adevărații justițiari de cei care sunt de fapt mercenari.

În Wildcard, adevărul va ieși la suprafață, însă odată cu acesta vor pluti la suprafață secrete întunecate ce vor schimba cursul acțiunii, iar frenezia jocului internațional Warcross se transformă într-un adevărat coșmar extins pe tot globul.  Algoritmul NeuroLink creat de tânărul Hideo Tanaka, ajuns multimilionar, nu este ceea ce pare a fi la prima vedere, iar importanța acestuia este covârșitoare. Soarta omenirii este cu adevărat în pericol, iar acest lucru nu-l știu decât o mână de oameni. Hideo Tanaka, grupul justițiar (sau oare mercenar?) Mantiile Negre, gamerița, hackerița și vânătorul de recompense Emika și încă o persoană în ale cărei mâini se află toți așii – o persoană care nu mai este persoană, o persoană care există, dar de fapt, este pe veci pierdută, o persoană care, practic, fără a fi conștientă de acest lucru, a dus la declanșarea  nebuniei numită Warcross și a algoritmului NeuroLink. O entitate, odată un suflet și cel care întregea o familie, un copil și un tânăr mult iubit, neuitat și răzbunat.

„Zero. Un mister. Îl văd doar cu chipul sub care l-am cunoscut, îmbrăcat în armura neagră, care reflectă lumina roșie ce-l înconjoară, cu trăsăturile ascunse în spatele  unui coif întunecat. Stă în fața mea, cu degetele încrucișate. Îmi spune să fug.”

Regăsim personajele noastre preferate, care călătoresc din realitatea străzilor fastuosului Tokio până în lumea imaginară proiectată de înalta tehnologie, într-o cursă nebunească contra cronometru, în care miza este însăși viața. Emika, fata cu păr multicolor și tatuaje pe brațe, este aruncată fără voia ei într-un necruțător joc în care este nevoită să-și aleagă coechipierii și dușmanii. Tot ceea ce știm din primul volum este reconsiderat, astfel încât cititorii, alături de curajoasa și justițiara Emika, vor fi nevoiți să facă anumite alegeri. Alegeri bazate pe răspunsurile unor întrebări cruciale. Cine este Hideo și ce se află în spatele prestigioasei sale tehnologii? Care este povestea care a declanșat isteria mondială Warcross și ce poate face un algoritm precum NeuroLink? Poate schimba vieți la propriu, iar soarta umanității depinde de acesta. Cine sunt cei care-și spun Mantiile Negre și ce rol au aceștia în toată povestea? Cine este Zero, bizarul personaj atât de disputat și care apare ocazional în primul volum, și care deține toate răspunsurile necesare în cel de-al doilea? Și care este legătura lui cu Sasuke, fratele pierdut al lui Hideo, motivul creării Warcross? Însă, cele mai importante întrebări sunt: Existența omenirii este condiționată de tehnologie? Depindem atât de mult de algoritmi și tehnologie, astfel încât să ducem un război între noi pentru supremație, știință și tehnologie de înaltă clasă? Oare această tehnologie ne limitează ca specie umană și ne acaparează într-un mod ireversibil, cu consecințe negative extreme, ori urmașii urmașilor noștrii vor fi  purtați spre un progres științific și tehnologic la care noi nici măcar nu putem visa? Și: Având în mână anumite posibilități și deținând anumite cunoștințe sensibile, putem lua decizii la scară înaltă, ce vor afecta societatea în care trăim, decizii radicale, ce vor conduce la transformări radicale? Avem dreptul de a schimba cursul omenirii manipulând în secret deciziile tuturor oamenilor motivând această acțiune ca fiind una salvatoare, justițiară, prin care răufăcătorii sunt pedepsiți, așadar  scopul acesteia fiind unul altruist, însă neștiind că această acțiune poate avea și implicații nebănuite, degenerând practic în ceva periculos, mortal?

Autoarea îmbină perfect elementele de tehnologie și cele științifice cu cele de pură joacă și adrenalină oferite de Warcross și cu cele etice, în care cuvintele cheie sunt dreptate, justiție, inteligență artificială, libertate și constrângere. Pe lângă acest montagne-russe amețitor ce are ca miză viața și libertatea, Marie Lu ne oferă și câteva povești de dragoste cu adevărat impresionante, deloc clișeice, heart-breaking și adevărate exemple de iubire, sacrificiu, înțelegere dincolo de cuvinte, altruism, camaraderie, loialitate și familie.

Pot spune că avem câteva personaje principale care dictează  cursul poveștii. Relația dintre Hideo și fratele său dispărut, mai bine spus, reminiscențele unei relații de fraternitate care ar fi putut să fie reprezintă „inima” acestor două romane. Dispariția misterioasă a fratelui său mai mic, Sasuke, căutările disperate pe care le-a întreprins, obsesia și vinovăția, toate acestea îl rod pe Hideo încă de când era foarte mic. A crescut măcinat de enigma dispariției fratelui său și a devenit un lup singuratic, ce impune respect și admirație și o oarecare teamă. Este cel mai bogat tânăr de pe glob și cel mai inteligent, are lumea la picioare și este râvnit de toate fetele din lume, însă Hideo nu este suma acestor lucruri lăsate intenționat la exterior, în văzul tuturor. Motivele pentru care el este creatorul Warcross sunt cunoscute, la început, doar de către el. Trecutul nu-i dă pace, coșmarul pierderii fratelui său l-a măcinat în toți acești ani, iar demonii îl seacă pe interior. Este dispus să sacrifice orice în numele aflării adevărului, în numele salvării fratelui său. De cealaltă parte ia naștere iubirea acestuia pentru Emika, o tânără la fel de inteligentă și un personaj care apare întâmplător în povestea Warcross. La început un simplu pion în acest joc adictiv, Emika își transformă statutul de la simplu jucător, la haker, apoi la vânător de recompense, ca spre final să devină vânat. (Și) în mâinile ei se află răspunsul tuturor întrebărilor, iar firea ei corectă și aprigă, iubirea ce i-o poartă lui Hideo și dorința de a face dreptate o vor propulsa spre o călătorie primejdioasă cu final imprevizibil.

„E mai mult decât un flirt, o recompensă sau o țintă. Este legat pentru totdeauna de trecutul meu. Acel Hideo care a furat liberul arbitru al lumii este același Hideo care a suferit după fratele său într-atât, încât s-a ales cu o șuviță permanentă de argintiu în părul întunecat. Același Hideo care, cândva, m-a ridicat din întuneric și m-a provocat să visez la o viață mai bună.

Refuz să cred că nu e decât un monstru. Nu pot să stau și să mă uit cum se scufundă așa. Continui fiindcă trebuie să-l regăsesc pe acel băiat, inima care bate sub toate minciunile sale. Trebuie să-l opresc ca să-l salvez.

Cândva, a fost mâna care m-a tras la suprafață. Acum, vreau să fac același lucru pentru el.”

Un alt nou personaj al acestui volum este Jax, o altă tânără cu potențial ce ascunde o poveste cutremurătoare. Destinul acesteia este legat de acela al unui altui personaj controversat. Jax, fata cu păr argintiu și buze colorate în negru, asasina din umbră care nu clipește atunci când eliberează un gonț din arma ce o poartă mereu cu ea, fata dură la suprafață, dar cu ochi triști, care spun o poveste tulburătoare. O copilărie furată, o tinerețe tumultoasă, un viitor incert.

Cavalerii Phoenix își fac și ei apariția și completează în stilul lor caracteristic acest tablou suprarealist numit Wildcard. Cei mai buni jucători de Warcross și prietenii loiali ai Emikăi contribuie la dezvăluirea unui deznodământ epic, tulburător.

Despărțirea de toate aceste personaje extrem de profunde care ne-au oferit veritabile lecții de viață este dureroasă. Am savurat fiecare clipă petrecută alături de aceștia, fiecare capitol, fiecare dialog, fiecare răsturnare de situație și m-am lăsat acaparată de nebunia numită Warcross. Este cea mai bună duologie la care aș fi putut spera vreodată, este o poveste remarcabilă despre umanitate, tehnologie, viitor, libertate, iubire și sacrificiu. Poate fi și o mică mostră demonstrativă, prin care cititorii pot învăța câteva lucruri esențiale despre viață și, poate, în unele condiții, despre un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat. Un viitor schimbat, în care oamenii sunt acaparați de tehnologie la un nivel atât de înalt încât noi, oamenii, nu am mai deține controlul, ci tehnologia ne-ar controla pe noi. O premisă înfricoșătoare, aș spune, căci uneori, folosirea științei și a tehnologiei peste limitele normale, în combinație cu setea oamenilor de a deține controlul absolut, poate conduce umanitatea spre un scenariu cu efecte dezastroase, așa cum sunt prezentate în această serie.

„Ne luptăm pentru supraviețuire cu toate forțele, de parcă masca de oxigen, centura de siguranță sau evitarea unui pătrățel de tort ar putea fi lucrurile care ne vor salva. Asta e diferența dintre real și virtual. Realitatea este cea în care îi poți pierde pe oamenii pe care-i iubești. Realitatea este cea în care simți când ți se frânge inima.”

Dacă Warcross a fost un adevărat fenomen, scânteia care a prins viață sub ochii cititorilor, Wildcard este acea flacără mistuitoare care cuprinde totul în cale, schimbând și reschimbând soarta personajelor.

Mulțumesc grupului editorial Corint și Leda Edge pentru acest volum de excepție. Puteți achiziționa cartea de aici.