Recenzie: Bird Box: Orbește de Josh Malerman



„- Ce anume ți-e teamă c-ai să vezi? întreabă

- Nimeni nu știe încă răspunsul.”

Teroare și spaimă. O frică puternică, care-ți devorează măruntaiele, o frică cauzată de ceva inexplicabil, ceva fără un nume propriu zis, ceva venit de nicăieri dar care se află pretutindeni, instaurând teroare, haos, dezastru mondial. Un scenariu apocaliptic, o molimă mentală, care se agață de tine și de propria-ți conștiință, hrănindu-se cu mintea ta, cu frica ta.

Oare acesta este sfârșitul lumii? Oare de acum încolo, singurii supraviețuitori vor trăi într-o teroare totală, urmărind cum, sub ochii lor, oamenirea dispare încet dar sigur, iar cei care se încumetă să iasă din închisorile numite case și nu sunt suficient de atenți cu ochii lor, o iau razna, omoară oamenii din jurul lor, apoi își curmă viața?

Cum este să trăiești izolat, cu păturile baricadându-ți geamurile constant, nelăsând să pătrundă în casă nicio rază de soare ce ar putea aduce cu ea acea chestie, cu ușile ferecate, luptându-te să supraviețuiești unei noi zile, neștiind ce îți poate aduce următoarele minute, ore, zile. Te rogi să nu ai aceaași soartă ca bieții oameni care-au apărut la știri? Care au văzut acel lucru și au înnebunit, au omorât în cel mai brutal mod apoi s-au sinucis la fel de brusc, inexplicabil și butal? Te rogi să faci față cât mai mult timp acestui haos, sperând la un viitor mai bun, sau poate scenariul mai realist și mai înspăimântător, acela că nu va mai exista un viitor normal de-acum încolo, te va face nesăbuit, îți va paraliza dreapta judecată, nu își vei proteja ochii  și vei îmbrățișa teroarea și, implicit sfârșitul, care te va scuti de o suferință infinită.

„Dacă-ai văzut ce-i afară înseamnă că nu vei mai avea scăpare.”

Malorie trăiește în teroare de mai bine de patru ani. Nu a mai văzut albastrul cerului ori stelele nopții, nu a mai simțit razele de soare încălzindu-i pielea, nu a mai respirat aer curat și nu s-a mai putut plimba liniștită pe stradă ori în oraș. Malorie este una dintre extrem de puținii supraviețuitori ai acestei terori aparent fără chip și fără nume. O anomalie. O molimă distrugătoare. Un monstru invizibil, dar care îți îngheață privirea, îți fură sănătatea mentală și te împinge să faci lucruri oribile, lăsând în urma ta haos și sânge, spectatori înmărmuriți de teroare și durere. Scenariile sunt nenumărate, însă niciunul staisfăcător. Autoritățile nu pot controla acest fenomen, doar recomandă izolarea totală și protejarea ochilor. Oamenii de știință discută despre forme de viață incompatibile una cu alta. O formă de viață care a ajuns, voit sau nu, pe Pământ, unde distruge în masă, conștient sau nu. Teoriile circulă pe bandă rulantă, înspăimântând puținii ascultători care au mai rămas în viață, însă soluțiile întârzie să apară. Până ce populația este decimată. Nimicită. Malorie este unul dintre puținii supraviețuitori, iar asta nu înseamnă că este un om fericit. Ci că, poate, a avut neșansa de a supraviețui mai mult timp decât alții. Neșansa de a fi martora carnagiului celor dragi ei. Nu știe ce îi rezervă viiorul, poate nici nu și-l mai dorește, însă astăzi, la fel ca în ultimii patru ani, trebuie să lupte. Pentru ea dar mai ales pentru copii ei, un băiat și o fetiță care au avut neșansa de a se naște într-o lume în care scenariul cel mai liniștit ar fi să nu te fi născut niciodată.

„Ai așteptat patru ani pentru că, în această călătorie, pe acest râu, pe care bântuie nebuni și lupi, pe care pândesc tot soiul de creaturi, în această zi va trebui să faci ceva ce n-ai mai făcut afară de mai bine de patru ani. Astăzi va trebui să deschizi ochii. Afară.

Oare cum arată lumea acum? O vei mai recunoaște?

E cenușie? Au înnebunit și copacii? Florile, stufărișul, cerul? Oare chiar lumea întreagă s-o fi luat razna? Se luptă cu ea însăși? Pământul însuși își respinge oceanele? S-a întețit și vântul. Oare a văzut și el ceva? Și el a luat-o razna?”

Malorie nu avea nici douăzeci și patru de ani când a fost nevoită să își schimbe radical modul de viață. Să învețe să trăiască precum un orb. Să își astupe privirea, să orbecăiască în întuneric, să își ascută celelalte simțuri, în special auzul. Un efort inimaginabil, pe care mulți nu au putut să-l facă, întrucât încercarea de a trăi într-un astfel de mod i-a terminat psihic. Alții au orbit dinadins. Și-au scos ochii cu ce instrumente aveau la îndemână. Cu o foarfecă, cu un cuțit, cu orice, atât timp cât orbirea permanentă îi va ține departe de acele creaturi.



Bird Box: Orbește este o carte care-ți dă fiori pe șira spinării. La propriu. Nu am citit nimic care să se asemene cu această poveste șocantă. Josh Malerman creează un scenariu apocaliptic, terifiant, de neimaginat. Îmi este greu să încadrez cartea într-un anumit gen literar. Cu siguranță este un horror post-apocaliptic, datorită scenelor care lasă cititorul fără suflare, datorită scenariului morbid, dar este și un thriller psihologic, autorul evidențiind de nenumărate ori pasajele în care personajele cărții se luptă mai întâi cu propriile frici și temeri care le-au acaparat judecata sănătoasă, abia mai apoi urmând lupta cu adevăratul monstru inexplicabil. Sunt multe întrebări care nu-și află răspunsul, este o stare generală de panică, neputință și angoasă care sapă adânc în mintea oamenilor.

„Demoni. Diavoli. Distrugători. Poate că sunt toate aceste lucruri deodată. Drac e un cuvânt prea blând. Sălbatic, prea uman. Oare știu ele ce ne fac? O fac cu bună știință?

Una dintre cele mai pregnante nelămuriri care stă pe buzele tuturor celor care au supraviețuit până într-un anumit punct este: cum luptăm cu această entitate necunoscută? Nu de puține ori, Malorie, Tom, Don, Jules, Olympia și ceilalți puțini supraviețuitori care și-au construit, practic din nimic, propriul refugiu, luând decizia de a locui  împreună și de a-și uni forțele, s-au confruntat cu lipsa hranei, lipsa apei suficiente, care trebuia luată dintr-un puț, ieșind pe rând afară, legați la ochi și riscându-și viețile pentru o găleată sau două de apă, împărțită la multe suflete. Situațiile în care aceștia s-au expus din cauza lipsei de hrană care devenea din ce în ce mai evidentă cu trecerea lunilor sunt asemănătoare unei terori continue ce se hrăneste cu mintea lor.

„Orice ar fi ele, zice Tom, mintea noastră nu le poate accepta. Sunt precum infintul, se pare. Ceva mult prea complex pentru noi pentru a le putea înțelege.”

O altă perspectivă înfricoșătoare care isca nenumărate divergențe era incapacitatea de a da un răspuns corect întrebării colective: mai are rost să luptăm pentru un viitor incert? Se vor îmbunătăți vreodată lucrurile sau toți ne vom găsi sfârșitul, în inaniție sau de mâna entității necunoscute?

Supraviețuirea, în asemenea condiții, pare imposibilă. Și totuși vine o zi în care decizii radicale trebuiesc luate, iar Malorie este singura care va trebui să își schimbe viitorul. Să riște și să câștige un trai incert, în care va trebui să facă față, din nou, momentelor la care a mai fost supusă în ultimii patru-cinci ani, sau să piardă și să moară, ea și cei doi copii.

„Plutesc pe râu. Apa e liniștită. Dar sunt înconjurați de zgomote. În pădure se aud mișcări. Malorie se gândește la ceață. Speră că le-a mascat evadarea. Însă ceața se va risipi.

- Copii, spune Malorie, gâfâind, ascultați !

În sfârșit, după patru ani în care a așteptat, s-a pregătit și și-a adunat curajul de-a pleca, femeia vâslește și se îndepărtează de ponton, de mal și de casa care i-a protejat pe ea și pe copii, i se pare ei, o viață întreagă.

În clipa aceasta, i se pare că toată lumea a murit. I se pare că barca a rămas ultimul loc de pe Pământ în care mai există viață.”

Plecarea este iminentă. Părăsirea singurului adăpost pe care l-a cunoscut în ultimii ani, un refugiu și un blestem deopotrivă. Casa în care a fost supusă celor mai groaznice întâmplări, ea și colegii ei de supraviețuire, practic niște străini care și-au unit viața forțați de circumstanțe. Curajul tinde să o părăsească și de această data, vine și pleacă în valuri, perspectiva trecerii unui râu cu ajutorul unei bărci abandonate de ani, doar ea și copiii, este terifiantă. Însă știe că la capătul călătoriei, dacă este sufficient de norocoasă și de inteligentă, o așteaptă ceva. Ceva și cineva care i-ar putea oferi un viitor mai bun. Mai acceptabil. Pentru cei doi copii, care n-au privit niciodată afară. Care cunosc doar singurătatea celor patru pereți. Care nu au nume, ei fiind fata și băiatul. Care nu au decât patru ani, dar au fost crescuți să se bazeze doar pe simțurile lor. În special pe auz. Ochii lor sunt acoperiți de o legătură, la fel ca ai mamei lor. Malorie trebuie să se bazeze pe simțurile lor mai mult decât oricând. Cei doi micuți, crescuți în condiții inumane, sunt ochii și urechile ei. Contează pe maturitatea și înțelepciunea lor, pe capacitatea lor de supraviețuire. Tot ce a știut, i-a învățat. Acum pleacă pe râu, cu speranțe dar și cu frici noi. Își părăsesc refugiul, căci le-a devenit închisoare. Blestem. Iar la un moment dat, afară, pe râu, înconjurată de rău, de creaturi și de nebunie, Malorie va trebui să deschidă ochii. Doar pentru o clipă. Dar acea clipă poate fi, cu siguranță, fatală.

„Până la ce distanță poate auzi cineva? Malorie are nevoie ca micuții să audă în copaci, în vânt, în mâlul de pe maluri ce duce către o lume plină de creaturi vii. Râul este un amfiteatru, cugetă Malorie, vâslind. Dar, totodată, e și-un mormânt. Copiii trebuie să asculte. Malorie nu poate scăpa de imaginea unor mâini răsărind din întuneric, înhățând capetele copiilor, îndepărtându-le dinadins legăturile de la ochi.”

Orbește sau mori. Îmbrățișează întunericul, încheie un pact cu el, sau te va îmbrățișa el pe tine, pentru totdeauna. O alegere mortală, în care miza este supraviețuirea în cele mai inimaginabile condiții. Închizi ochii, dând frâu liber celor mai oribile gânduri, în timp ce auzul tău captează sunete inumane. Sunetele morții, care sfâșie totul în cale.

Nu te poți opri din lecturat această carte, deși te înspăimântă și te oripilează. Bine că este doar un scenariu de carte, nu? Pentru că nu îți poți imagina o asemenea viață cruntă. Asemenea destine frânte. Asemenea entități distrugătoare.

BirdBox: Orbește este o lectură impresionantă, pe care nu o recomand celor slabi de înger. Doar celor curajoși și care dețin doza necesară de nebunie, capabili de a-și imagina cum un asemenea scenariu prinde viață. Și nu mai vrei să mai vezi nimic, niciodată.

Mulțumesc din suflet grupului editorial Corint și Leda Edge pentru această lectură cutremurătoare.

Share this:

CONVERSATION

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu