Recenzie: Doi pot ține un secret de Karen M.Mc.Manus

„Fetele dispărute nu mai vin acasă în Echo Ridge.”

Se spune că toată lumea are secrete. Cel puțin unul. În momentul în care dezvălui secretul tău (sau al altcuiva), acesta nu va mai fi deloc un secret. Nimeni nu păstrează secrete. Sau cel puțin aceasta este statistica. Într-un procent de 90%, secretele nu sunt păstrate. Chiar unul dintre cei mai faimoși oameni de pe glob, Benjamin Franklin, susținea că „Trei pot ține un secret doar dacă doi dintre ei sunt morți.”

Și ca să vă dau un exemplu mai actual, pentru cine cunoaște subiectul serialului de succes Pretty Little Liars, ei bine, și aici tot despre secrete este vorba. Căci cine nu le adoră? Există cineva care nu a bârfit niciodată pe nimeni? Care nu a aflat un secret, ca mai apoi să îl dezvăluie altei persoane de încredere, iar la rândul ei să-l spună unei alte persoane (tot de încredere, cum altfel?). Ei bine, melodia reprezentativă serialului, obsedantă, puțin înspăimântătoare și care practic te urmărește neîncetat odată ce ai ascultat-o pentru prima oară, spune cam așa „Two can keep a secret if one of them is dead.”

Parcă te face să te gândești de două ori înainte de a deschide gura...și de a împărtăși un secret.

Urmând acest tipar, autoarea Karen M.Mc.Manus a câștigat cu cel de-al doilea  ei roman Two can keep a secret numeroase premii internaționale. Și pe merit, căci aceasta este o maestră a romanelor mystery pentru adolescenți. Deși am trecut de ceva vreme de perioada adolescenței, cu etapele ei specifice, căutările neîntrerupte, validările necesare care să te ajute să îți regăsești sinele, prieteniile rupte sau păstrate de-a lungul anilor, conflictele care de multe ori nu pot fi evitate, iubirile toxice, paltonice sau interzise, cu toate aceste lucruri care de fapt nu sunt lucruri și care ne definesc drept persoana care vom fi mai târziu, deși poate nu mai sunt  o adolescentă -, însă cu siguranță unele dintre aceste probleme încă nu au dispărut -, am savurat acest roman alambicat și tot ceea ce mi-a oferit el pe parcursul lecturării.

Ingenios, greu de lăsat din mână, cu personaje numeroase și misterioase, Doi pot ține un secret este cartea perfectă atunci când îți dorești o lectură care să se citească repede, dar care să aibă doza necesară de suspans, acțiune, răsturnări de situație și profunzime. Căci da, este o poveste profundă, cu care eu am rezonat. Am trăit alături de personaje momente cheie, în care simțeam că explodez de tensiune. Cu siguranță autoarea m-a câștigat de partea ei și orice viitoare carte a ei va fi întâmpinată de către mine cu mult entuziasm. În caz că nu era evident (sau poate nu știați), la fel de mult mi-a plăcut și primul ei volum, Unul dintre noi minte, tradus în limba română tot la minunata editura Herg Benet, cărora trebuie să le mulțumesc pentru aceste epice cărți.

Acțiunea cărții explodează de la primele pagini și facem cunoștință cu gemenii Ellery și Ezra, în vârstă de șaptesprezece ani. Relația dintre ei este una specială, așa cum sunt relațiile dintre gemeni. Cu toate acestea, nici copilăria, nici adolescența nu le-a fost prea ușoară, căci viața i-a pus mereu la grea încercare. Acolo unde ar fi trebuit să găsească sprijin și alinare, s-au lovit doar de minciuni, secrete, adevăruri înjumătățite. Acolo unde ar fi trebuit să capete răspunsuri și încredere, au întâmpinat doar tăcere și au fost tratați cu suspiciune, de parcă nu erau demni de încredere. De parcă nu meritau să afle adevărul. Despre originile lor. Despre familia lor. Despre mama și mătușa lor, dipărută de mai bine de douăzeci de ani.

„Mama și sora ei geamănă, Sarah. Aveau șaptesprezece ani când a fost făcută poza, erau în clasa a douăsprezecea la Liceul Echo Ridge, așa cum urmează să fim eu și Ezra. La câteva săptămâni după ce a fost făcută poza, Sarah a dispărut.

Au trecut douăzeci și trei de ani și nimeni nu știe ce s-a întâmplat cu ea. Sau poate că ar fi mai potrivit să spun că, dacă știe cineva ce s-a întâmplat cu ea, nu vrea să dezvăluie.

Așez fotografiile una lângă alta pe un raft al bibliotecii și mă gândesc la cuvintele lui Ezra din seara trecută, după ce Andy de la aeroport i-a spus povestea originii lui. Ce chestie aiurea cu care să crești, nu? Știind că ai fi putut tu să fii geamănul mai puțin norocos.”

Cu un tată necunoscut, o mamă cu probleme psihice și care se luptă cu dependența de droguri și cu ceva urât din trecut, total străin lor, cei doi gemeni sunt nevoiți să se mute într-un mic orășel de provincie, cu o bunică pe care nu au cunoscut-o niciodată. Înstrăinați de prietenii și colegii lor de până acum, de lucrurile și locurile familiare, Ellery și Ezra vor fi nevoiți să facă față unor schimbări majore, iar cât de curând vor afla că nu vor avea de înfruntat doar schimbările care vin odată cu mutarea într-un nou orășel și liceu, ci și perspectiva unor disparții și chiar crime misterioase.  Însă cel mai greu le este să întâmpine șoaptele spuse despre ei, despre trecutul lor. Despre mama lor psihotică, copleșită de un secret din trecut. De dispariția misterioasă a mătușii lor și de incertitudinea care planează asupra acestui episod de demult. Un episod traumatizant pentru cei doi gemeni, care întotdeauna au fost privați de adevăr. De răspunsurile pe care meritau să le cunoască. Chiar dacă erau dureroase. Chiar dacă le-ar fi frânt inima în două.

„Zâmbetul lui Sadie din fotografie e la fel de orbitor cum este al lui Ezra. Era o divă în vremurile alea regina balului, o fată mega-populară, la fel ca Lacey. Și reîncearcă să redevină o divă încă de atunci. Nu știu dacă Sadie ar fi reușit mai mult decât niște roluri de duzină în cazul în care ar fi avut-o pe sora ei alături, să o sprijine. Știu însă că nu are cum să se simtă completă fără ea. Când vii pe lume cu o altă ființă, , acea persoană e o parte din tine la fel de mult pe cât îți este și bătaia inimii.”

„Pentru prima dată de când vorbim despre Sarah, în vocea Nanei se simte tristețe, chiar durere. Îmi dau seama însă că ar putea fi de fapt pentru mama mea. Pentru o fată ale cărei bucăți s-au spart și au fost lipite apoi neîndemânatic la loc. Făcută să stea în picioare, dar să nu mai fie aceeași persoană.”

Echo Ridge este plin de secrete. Oamenii din micul oășel ascund lucruri. Importante. Interzise. Pentru care cineva ar omorî. În urmă cu cinci ani, Lacey, o tânără regină a balului din liceu de vârsta celor doi a fost dispărută, iar mai apoi găsită moartă. Ucisă cu sânge rece. Misterul morții tinerei fete încă mai planează asupra orășelului, lăsând în urmă o familie îndurerată, colegi și prieteni traumatizați, destine frânte chiar înainte de a-și lua zborul pe culmile succesului.

Declan este cel cu un astfel de destin. Judecat doar pe baza aparențelor, condamnat și arătat cu degetul doar pentru că el era iubitul cu care Lacey nu se mai înțelegea, Declan este nevoit să părăsească casa și orășelul, lăsând în urmă o famile dezbinată: tatăl o părăsește pe mamă, iar aceasta împreună cu fiul mai mic, Malcolm, sunt nevoiți să îndure răutatea locuitorilor, stigmatul de a fi implicați într-un caz de ucidere, de a fi rudele presupusului criminal.

În vârstă de șaptesprezece ani, Mal învață acum la liceul pe care și fratele său l-a urmat. Liceul în care și nou veniții Ellery și Ezra vor învăța pentru o scurtă perioadă. Liceul în care, din nou, după mai bine de cinci ani, acte de vandalism și amenințare revin la viață. În centrul atenției se află noile regine ale balului, precum și Ellery, noua fată din școală. Cele trei fete sunt țintele unui/unei criminal/e aflat/e în libertate, care începe din nou jocul de vânătoare și terorizare a tinerilor din Echo Ridge și a famililor acestora. Destinele foștilor și  actualilor elevi ai liceului  se întrepătrund pe măsură ce o atmosferă întunecată acaparează micul orășel. Ellery și Ezra vor învăța pe propria piele cu nu pot avea încredere în nimeni și că pentru a supraviețui noului semestru, trebuie ori să stea cât mai departe de destinele tragice ale acestui orășel, ori să înfrunte problema cu inteligență și cumpătare.

„Trei păpuși atârnă de marginea unui mausoleu și toate au frânghii trecute în jurul gâturilor. Poartă coroane și au rochii sclipicioase, stropite cu vopsea roșie. Și la fel ca la centrul cultural, vopseaua se scurge ca sângele, de data asta pe albul pietrei funerare de dedesubt.”

În momentul în care o altă fată dispare, iar de această dată Malcolm, fratele mai tânăr al lui Declan, este numit vinovat, Ellery știe că va trebui să facă tot ce-i stă în putință pentru a dezlega numeroasele mistere. Numai că de această dată realitatea nu se aseamănă cu poveștile din cărțile polițiste pe care fata obișnuiește să le citească. Realitatea confirmă faptul că numărul suspecților este unul îngrozitor de mare. Toți au capacitatea și  motivul necesar comiterii unei crime. Toți au secrete întunecate, pe care ar face orice pentru a nu fi dezvăluite, artând astfel adevărata față din spatele măștilor construite de-a lungul timpului. Toți sunt suspecți până la proba contrarie. Dar va supraviețui Ellery suficient de mult timp pentru a înlătura măștile și a face dreptate victimelor? Care este legătura dispariției mătușii ei Sarah cu dispariția și crimele din prezent? Și unde este Brooke, fata dispărută fără urmă? Veți afla doar citind cartea !

„M-am săturat să fiu prinsă în încrengătura de secrete din Echo Ridge, în marea de întrebări care nu se sfârșesc niciodată. Vreau răspunsuri. Vreau să fac ceva. Pentru fetele dispărute, pentru cele rămase în urmă.”

Mi-a plăcut extrem de mult atmosfera întunecată a cărții. Personajele extrem de defecte, cu mii de probleme, cu demoni care îi împresoară și le distug viețile. Mi-a plăcut cum prezentul s-a întrepătruns cu trecutul, scoțând la iveală conexiuni și secrete de mult îngropate, dar care au ieșit la iveală pe măsură ce viețile celor implicați au luat o nouă turnură inevitabilă.

Doi pot ține un secret este o poveste brutală și înspăimântătoare despre demonii din viața noastră, despre cum trecutul nu poate fi lăsat în urmă și te va lovi neîncetat dacă nu ai făcut pace cu el, dacă nu ai găsit o cale de a rezolva tot ceea ce a rămas nespus, tot ceea ce într-o zi te-a lovit și te-a schimbat, afectându-ți prezentul și viitorul.

Este o lecție de viață despre maturitate, prietenii, sinceritate, minciuni, discriminare, fraternitate, familie, dar mai ales secrete. Este un thriller psihologic menit să ne arate că orice acțiune a noastră are o consecință, iar ascunderea sau denaturarea adevărului poate duce la ruperea relațiilor, fie ele din cadrul unei familii sau din cadrul societății, la apariția unor probleme în ceea ce privește maturizarea adolescenților, care sunt cei mai ușor influențabili, care suferă cel mai mult și care se pot transforma în adulți nesiguri, nefericiți și neînțeleși.

„Nu puteam să fac față ideii că am avut un secret și că niciodată n-o să-i mai pot explica ei cum au stat lucrurile.”

Recomand cartea chiar dacă ați trecut de perioada adolescenței. O recomand celor care vor să își petreacă câteva ore în compania unei autoare care scrie sincer și curat despre relațiile interumane, prietenii, sacrificii, familie, vinovăție, apartenență, importanța adevărului și a sincerității, consecințele micniunilor și a secretelor. O adevărată lecție de viață despre puterea pe care o oferim altora asupra noastră, despre deciziile care ne definesc și consecințele acțiunilor noastre, fie ele bune sau mai puțin morale.