Recenzie: Palatul de spini. Cântecul umbrelor de Eliza Mazilu

„Cea binecuvântată de zei. Aleasa. Blestemul strămoșilor tăi s-a năpustit asupra ta. A început. Strânge-ți aliații, fiică a vânturilor. Venirea ta a fost prevestită. Trezește ce a fost izgonit și recuperează ce a fost pierdut. Bestiile se agită la chemarea celor fără sfârșit.”

Un tărâm magic, o promițătoare lume fantasy, personaje complexe ce posedă puteri nebănuite, întuneric și lumină, eterna luptă dintre bine și rău, trădări, minciuni și agonie, frumusețe înșelătoare, magie și opulență, acestea sunt doar câteva dintre ingredientele cu care tânăra autoare Eliza Mazilu „s-a jucat” în noul său roman fantasy, Palatul de spini. Și ce mai carte i-a ieșit !

Niciodată nu refuz un fantasy promițător, sunt pentru eternitate îndrăgostită de tot ceea ce îmi poate oferi o poveste fantastică clădită din vise și speranțe, magie și frumos, construită din lumini și umbre, cu personaje pe care să le îndrăgesc sau să le urăsc deopotrivă, de care să mă atașez și care să îmi vorbească ca unei bune prietene, fidelă credințelor și lumii lor.

Nici de această dată nu am dat greș cu alegerea făcută, încă de prima oară când am văzut coperta și am citit synopsisul mi-am spus că-i musai să citesc această carte, să mai adaug o poveste dragă la colecția mea din bibiloteca sufletului. Am fost atrasă de impunătorul Palat de spini, m-am lăsat sedusă de bunăvoie de Cântecul umbrelor, am aprins O flacără în întuneric, am căutat îndelung în beznă până am auzit Un strigăt ce ar fi trebuit să rămână neauzit și am reușit, la final, să aprind O scânteie de speranță.

Am pășit cu încredere, dar nu lipsită de temeri, într-un univers extrem de frumos, dar înșelător și crud, numit Aelford, împărțit pe mai multe continente, dacă le pot numi așa și populat în majoritatea cazurilor de către cele mai vechi, puternice și sălbatice creaturi din lume, elfii, cealaltă parte fiind populată de oameni, ființe inferioare acestora, pe care nu dau doi bani.

Aerilon, orașul Elfilor Luminilor servește ca locuință principală a Consiliului Marilor Elfi, consiliu alcătuit din șase lorzi avizi după putere, bogății și control, șase lorzi corupți, autoritari și care nu se dau în lături de la nimic în drumul lor spre putere, nici măcar de la a omorî oamnei sau chiar elfi mai slabi, lipsiți de apărare. Dorwine este orașul populat de Elfii Întunericului, ființe destul de brutale și haotice,  ultimul pe listă fiind Aelwic, Orașul oamenilor, numit și Orașul sclavilor, aflat la zeci de metri sub pământ, acolo unde mii de suflete trăiesc în sărăcie și mizerie, lipsiți de mâncare, conduși de oamenii înstăriți, cei care fac legea și îi condamnă pe cei mai săraci la o viață de sclavi.

Aelwic este locul unde Emryn, o tânără sclavă, își duce existența muncind ziua pentru cei bogați, iar noapte furând pentru familia ei, în special pentru Elsie, sora ei mai mică, fragilă și bolnavă, și pentru Loras, fratele ei mai mare. Pe lângă traiul necruțător la care este supusă, fiind privată de razele soarelui și de aerul înmiresmat și răcoritor, Emryn este nevoită să care în spate povara unui secret ce ar putea-o condamna la moarte sigură, pe ea și poate chiar și pe familia ei. Tânăra sclavă posedă abilități ciudate, nedemne de un simplu muritor, puteri neobișnuite pe care nu ar trebui să le aibă și pe care înceracă zi de zi să și le înăbușe.

„Elsie și Loras, căprioara și cerbul, despărțiți, dar aproape. În timp ce unul înflorește ca primăvara, celălalt se usucă precum toamna. Moartea e mână-n mână cu unul și dușman cu celălalt.”

Însă nimic nu poate sta în calea destinului, iar o întâmplare nefericită o aduce pe Emryn în fața eșafodului. Însă nu moartea este cea care o va întâmpina, căci tânăra va fi nevoită să facă față unui destin mult mai măreț, la care nici măcar nu visase vreodată. O creatură aprigă cu aripi, solzi și ochi sfredelitori o salvează din mâna oamenilor asupritori, un nou capitol urmând a fi scris în cartea vieții ei.

„Emryn jură că nu mai văzuse niciodată o creatură atât de frumoasă și grațioasă, încolțind-o cu ochii lui roșii. Părul lui negru  precum smoala și dezordonat îi scoteau în evidență urechile alungite, semn clar că era un eșf. Un elf adevărat, iar ea era prinsă într-o cameră cu el. Legendele aveau dreptate, erau atât de frumoși, era înpăimântător.”

“Ochii lui roșii ce-l făceau să semene mai mult cu o bestie a nopții decât cu un elf al Luminii îi căutară privirea și preț de o secundă își îngădui să-l privească. Nu era nimic uman sau bun la prima vedere, ci doar un ocean infinit ce ascundea povești pe care ea nu le va cunoaște niciodată. Elfii erau nemuritori, ceea ce însemna că cel din fața ei putea să aibă sute de ani. Fața lui striga a tinerețe și frumusețe fără sfârșit, dar ochii lui erau antici și lipsiți de emoție.”

Trebuie să recunosc că volumul este o combinație a mai multor best-seller-uri extrem de îndrăgite, însă o combinație reușită și promițătoare căreia nu am ce să-i reproșez, în ciuda părții mele extrem de analitice când vine vorba de o carte fantasy inspirată din alte cărți de același gen. Începutul m-a făcut să mă gândesc la The Hunger games, traiul precar pe care oamenii erau nevoiți să-l îndure, conducătorii cruzi care le făceau viața un infern, Alegerile anuale în urma cărora un om sau mai mulți erau luați pentru totdeauna de elfi, nu se știe unde și ajungând nu se știe cum, dragostea și sacrificiile făcute de Emryn pentru a-și ține frații departe de probleme, toate acestea aducându-mi izbitor de bine aminte de celebra distopie semnată Suzanne Collins. Continuarea și tot ceea ce se întâmplă până la finalul volumului mi-a amintit de cărțile semnate Sarah J. Maas, Regatul spinilor și al trandafirilor și puțin de Tronul de cleștar. O posibilă similitudine poate exista și între acest volum și Prințul nemilos al autoarei Hooly Black, amebele fiind povești cu elfi, însă nu am de unde știi detaliile, cum nu am citit ultima carte menționată.

Cu toate acestea, repet, cartea are un început promițător și mi-a plăcut extrem de mult, fiind extrem de nerăbdătoare să citesc și volumul doi (și de ce nu, trei, patru, poate autoarea ne va surprinde frumos).

Atât povestea, cât și personajele, mi-au plăcut enorm de mult. Am savurat momentul salvării tinerei fete de către puternicul și enigmaticul Reghan, un elf ce posedă calități neobișnuite, căci el poate mânui extrem de bine Ashe, capacitatea de a controla focul. Pe lângă această măreață abilitate, el este și moștenitorul puterii Therion, fiind capabil să se preschimbe într-un dragon. Reghan, însărcinat cu găsirea elfilor cu abilități rare,  este cel care îi simte neobișnuita putere a Emrynei și o salvează din ghearele morții, ticluind un plan și încercând să o atragă pe fată de partea lui și a surorii sale gemene. Ei sunt frații Varangot, cei care au pierdut totul, cei care de la o vârstă fragedă au învățat ce înseamnă durerea, suferința, moartea, cei care vor să-și răzbune familia distrusă, să facă dreptate și să-i înlăture de la conducerea Marelui Consiliu pe cei șase lorzi corupți, dar în special pe unchiul lor, ucigașul familiei lor, cel care i-a subjugat secole în șir.

Va reuși Emryn, prin puterea Aeria pe care o posedă, să readucă pacea și dreptatea într-un tărâm dominat de ură, moarte și întuneric? Va reuși tânăra fată, prin capacitățile de care dă dovadă, dar și prin iubire, loialitate, curaj și determinare să-și salveze frații de la un destin necruțător și să readucă lumina în viața celor doi gemeni?

„Se aplecă instinctiv pe el și strânse cu putere coarnele. Chiar când erau la câțiva zeci de metri de sol, Reghan bătu din aripi. Din nou și din nou și din nou.

Curând se aflau deasupra grădinilor, deasupra palatului. Se forță să se ridice câtuși de puțin pentru a privi mai bine orașul de sub ei. era splendid. Plin de lumini colorate, de viață și de veselie. Vțntul rece îi biciuia fața și Emryn întâmpină senzația plăcută cu inima deshisă – nu s-ar putea sătura niciodată de asta.

Simți cum forma de dragon a lui Reghan se mărea, aripile lungindu-i-se precum corpul. Scoase un răget înspăimântător ce o făcu să zâmbească larg.

Se aventurară aproape de munți, înălțându-se din ce în ce mai mult. Emryn își lăsă capul pe spate și închise ochii asta trebuia să fie libertatea. Nu se simțise niciodată atât de liberă, tânără și în viață. Nu gustase niciodată aerul rece al nopții și nu văzuse cerul înstelat de la o asemenea înălțime.”

Emryn este cheia către salvare, libertate și dreptate. Ea este asul din mâneca celor doi elfi excentrici, care, deși posedă capacități demne de invidiat, au fost nevoiți să-și plece captele în fața unui tiran dominator și avid de putere. Emryn este lumina fraților ei, implicați fără voia lor într-un război periculos și care împart un destin magic, dar crud. Emryn este o luptătoare redutabilă, în ciuda condiției sale umane. Deși înspăimânatată de viața pe care urmează să o ducă pe tărâmul elfilor și sceptică cu privire la planul gemenilor, înfricoșată de brutalitatea lorzilor și a elfilor în general, Emryn este genul de personaj eroină care nu se plânge atunci când trebuie să facă față provocărilor, în special abilităților pe care nu ar trebui să le aibă și viitorului ei incert, dezvăluit prin mici frânturi dintr-o profeție străveche.

“Fusese asuprită și batjocorită prea mult timp. Era timpul să-și folosească vocea și darurile pe care fusese învățată să le ascundă de când era mica și să creeze ceva mai bun, ceva măreț. Era timpul să le arate tuturor de ce era capabilă. Nu existau limite pe care nu le-ar încălca, elfi pe care nu i-ar omorî. Avea să-i nimicească pe toți cei care îi vor sta în cale, și o va face cu un zâmbet pe buze.”

Relația pe care o dezvoltă cu cei doi gemeni este una care evoluează pe parcursul poveștii și care capătă noi valențe după fiecare capitol. Reghan este fratele impunător și cumpătat, de multe ori tăcut sub povara greutăților, compromisurilor și a deciziilor pe care a fost nevoit să le facă de-a lungul lungii sale vieți. El este fratele matur capabil de orice pentru a-și salva unica soră rămasă în viață, pe Asteria, geamăna lui asemănătoare în toate, amândoi având aceleași puteri Ashe și Therion, amândoi mistuiți pe dinăuntru de același foc mistuitor, de același trecut nedrept, de aceași trădare care le-a încătușat sufletele și i-a privat de libertatea alegerii unei vieți așa cum și-o doreau.

„- Trăim într-o lume crudă, șopti ea, cu vocea ei rece și lipsită de orice emoție. Suntem înconjurați de ură, lăcomie și cruzime. Vei întâlni foarte puțini elfi buni, asta din cauza felului în care am fost obligați să trăim de secole. Când fratele meu mi-a spus despre tine și de potențialul tău enorm, l-am rugat să nu te ia de acolo, l-am rugat să te lase în Aelwic, unde erai complet indiferentă la ce se întâmplă aici.

- Eram o sclavă, reuși ea să spună, strângând cu mâna liberă brațul scaunului.

- Tot ce ai făcut a fost să dai la schimb o pereche de lanțuri pentru altele.”

Asteria este femeia elf extrem de frumoasă și excentrică, nebună în sensul bun al cuvântului și impulsivă, care nu se dă înlături de la un scandal sau chiar de la o bătaie, dar care are un suflet mare și o bunătate necaracteristică elfilor. Își iubește necondiționat fratele și împarte cu el povara unei vieți lipsite de dragoste, împliniri, libertate. A suferit cumplit în copilărie și a învățat că nu trebuie să se încreadă în nimeni, dar cu toate acestea nu stă pe gânduri când o întâlnește pe Emryn, purtându-se cu ea de parcă ar fi surori și oferindu-i inima și încrederea ei.

„În fața ei se afla cea mai frumoasă femeie pe care o văzuse vreodată. Părul asemănător cu cel al lui Reghan era ondulat, abia atingându-i șoldurile, încadrându-i perfect fața delicată și palidă. Urechile ei ascuțite erau ornate cu cercei cu perle negre, asortându-se perfect cu aura din jurul ei. buzele ei pline și roșii erau arcuite într-un zâmbet nu tocmai prietenos, dar nici urâcios. Purta un machiaj strident ce mergea mână-n mână cu rochia ei roșie mulată, îmbrățișându-i corpul suplu, dar generos precum o mănușă.”

În ajutorul cauzei celor trei vine și elful Conan, cel cu o reputație nu tocmai bună, căci este maestru în arta manipulării și a înșelăciunii, fură fără pic de scrupule și posedă, pe lângă una dintre puterile specifice elfilor, un simț al umorului ieșit din comun. În ciuda acestor calități, Conan face orice pentru a-și apăra prietenii și întregește tabloul celor patru rebeli plecați în căutarea dreptății. Din acest tablou mai fac parte alte numeroase personaje, care au un rol bine definit în întreaga poveste, cum ar fi Lyra, o lupătoare redutabilă,apriga fiică a unuia dintre lorzi, membră a Oridnului Negru și amică la cataramă cu Conan, însă devotată elfilor și lorzilor, Dagon, regele excentric și sălbatic al Valadrienului, Vardon, unul dintre cei șase lorzi, care posedă de asemenea Aeria, la fel ca și Emryn.

Comploturi și trădări, minciuni și secrete, lupte purtate pe viață și pe moarte, personaje excentrice, frumoase, dar necruțătoare, romance subtil și frumos inserat printre poveștile de viață ale personajelor, toate acestea și mult mai multe veți găsi în cartea Elizei Mazilu.

Am apreciat enorm construcția personajelor, în special a personajului feminin principal, Emryn, care, în ciuda faptului că este un om pierdut în lumea necruțătoare a elfilor, practic o începătoare și o neinițiată care se vede nevoită să lupte până la epuizare pentru a-și controla puterile cu care a fost investită, nu este acel gen de fată incapabilă, plângăcioasă, stângace și care devine, de la o simplă muritoare, o eroină incredibilă într-un timp mult prea rapid. Nu este un personaj clișeic iar evoluția ei nu este una forțată, lucru pe care l-am apreciat enorm, deoarece de multe ori am întâlnit personaje principale care au stricat toată povestea.

Pe de altă parte, singurul lucru pe care l-am observat și care nu a fost tocmai pe placul meu, este unul referitor la Reghan. Acesta este descris ca fiind o bestie mitică și înfiorătoare”, lucru pe care nu prea l-am văzut. Reghan este un elf hotărât, impunător și capabil, însă nici pe departe înfiorător. Mi-ar fi plăcut să fie mult mai dark, mai untouchable, să dea dovadă de mai multă cruzime, să nu fie ușor de înfrânt. Dar bănuiesc că, la fel ca superba lui soră, posedă o latură umană greu de înțeles pentru un elf.

Palatul de spini este primul capitol dintr-o poveste magică care sper că ne va încânta cu multe volume de acum înainte. Personal aștept cu nerăbdare reîntâlnirea cu aceste personaje pe care le pot numi noii mei prieteni dragi.

Mulțumesc din suflet librăriei online Libris.ro pentru cartea oferită spre recenzie. Nu uitați că pe Libris.ro găsiți o selecție de titluri pe placul tuturor, la prețuri accesibile.