Recenzie: Necunoscuta de Mary Kubica







 Important nu e ce-ți oferă lumea, ci ce-i dăruiești tu. Anne din Green Gables. Citează din Anne din Green Gables. Normal, îmi spun eu, când mi-o amintesc așezată împreună cu copilul pe podeaua bibliotecii cu doar o zi înainte, citind din cartea lui L.M.Montgomery.”

Prima carte semnată Mary Kubica pe care am citit-o a fost Fata cea bună (recenzie, aici), acum câțiva ani buni. Mi-a plăcut foarte mult, deoarece autoarea este o foarte bună scriitoare de thriller psihologic, iar eu sunt întotdeauna nerăbdătoare să descopăr povestea din spatele poveștii, tot ce rămâne nespus, secretele minții umane, suișurile și coborâșurile cu care un om trebuie să se confrunte de-a lungul vieții sale și felul în care toate aceste lucruri își pun amprenta asupra lui, asupra noastră, a tuturor.

Deși, dacă țin bine minte, am dat nota maximă pe goodreads cărții Fata cea bună, Necunoscuta mi-a plăcut și mai mult. Este o poveste cu adevărat impresionantă, înduioșătoare, un thriller care într-adevăr te ține conectat cu povestea relatată și cu personajele imaginate – personaje pe care le vei simți apropiate, vei empatiza cu ele și vei suferi atunci când îți vor destăinui secretele vieții lor și lucrurile prin care au fost nevoite să treacă de-a lungul anilor. Sunt personaje imperfecte, cu vieți aparent normale (unele) ori cu vieți pline de suferință și încercări. Sunt personaje complexe, care au atât o latură bună, cât și una mai puțin bună, fiind uneori pioni pe tabla de șah a altora, alteori luându-și destinul în propriile mâini, încercând să repare ce poate nu va mai putea fi reparat niciodată. Oricum le-ați percepe, vă vor intra în suflet, vă vor face să vă revoltați și să vă doriți să faceți ceva împotriva nedreptăților care există la tot pasul, indiferent din ce țară provii ori din ce categorie socială faci parte.

Latura pshologică a personajelor este evidențiată în fiecare capitol și cu cât înaintăm mai mult în poveste, cu atât mai bine spargem pojghița de incertitudine, însă întrebările vor continua să apară până în ultimul capitol, scriitoarea știind prea bine cum să țină cititorul în suspans.

Întreaga poveste este redată prin alternarea capitolelor, care sunt redate din trei perspective diferite,  această modalitate de a scrie o carte  fiindu-mi cel mai pe plac, în acest fel reușind „să intru în bocancii” fiecărui personaj în parte, așa cum îmi place mie să spun, înțelegând mult mai bine cu ce se confruntă respectivul, reusind să mă conectez la un alt nivel al intimității cu acesta, având o altă perspectivă (mai interesantă) asupra gândurilor, sentimentelor și trăirilor acestuia.

Necunoscuta îi aduce laolaltă pe Heidi, Chris și Willow, trei personaje destul de diferite, dar care trec împreună prin multe momente cruciale. Heidi este mama (încă) tânără a unei adolescente răzvrătite, Zoe, soția lui Chris și angajata unei organizații caritabile care se ocupă cu ajutorarea persoanelor defavorizate. Este empatică și bună la suflet, gata mereu să dea o mână de ajutor oricărei persoane care i-o cere (chiar și celor care nu o cer), îți face timp pentru ajutorarea persoanelor aflate la ananghie chiar și când își termină porgramul, nu este materialistă și este obsedată în a-i ajuta pe cei care duc o viață mult mai grea decât ea – deși nici viața ei nu este roz, nici pe departe. Chris este soțul lui Heidi, caracterul total opus al acesteia. Puțin spre deloc empatic, Chris a știut încă de mic ce cale să urmeze, înscriindu-se la o facultate bună și urmând calea finanțelor. Chris nu este interesat în a-i ajuta pe alții, ci este un om de afaceri extrem de bun și focusat în a face bani. Mulți bani. Ceea ce a și făcut, însă nu s-a oprit aici, fiind genul de bărbat însurat mai mult cu serviciul, nu cu femeia de alături, care i-a dăruit un copil. Asta nu înseamnă că nu își iubește familia, însă Chris este categoric genul de om care se dedică atât de mult lucrului, încât lucrurile esențiale tind să-i scape sau să nu le acorde atât de mare importanță – cu ar fi problemele soției sale, Heidi.

„Familia mea, noi trei, îmi părea dintr-odată că nu-i de-ajuns. Că nu-i destul de bună. Exista un gol. Un gol pe care l-am umplut cu Juliet, cu ambiții și așteptări și cu o cutie plină cu haine pe care avea să le poarte într-o zi. În adâncul sufletului, am reușit să mă conving că ea avea să ajungă la mine într-o zi. Doar că acea zi nu sosise încă.”

Willow, pe de altă parte, este total opusul celor doi. În special al vieții pe care cei doi îl duc. Fără un acoperiș deasupra capului, fără bani, cerșind și cărând veșnic un bebeluș în brațe, Willow este un copil cu alt copil, iar momentul în care Heidi o vede în aceeași stație de metrou zile la rând, se hotărăște să o ajute, pe ea și pe bebeluș, luând-o la un restuarnat, să mănânce. Însă ajutorul nu se încheie aici. Impresionată de soarta potrivnică a tinerei și văzându-se pe ea în perioada maternității, cu mica Zoe în brațe, se hotărăște să o primească în casă – doar pentru câteva zile, atât cât fata se va pune pe picioare, iar bebelușul, bolnav, se va vindeca. Însă ceea ce inițial pare un simplu act de caritate – poate puțin dus la extrem, căci cine ar primi în casă două persoane fără casă, de pe stradă – se transformă mai târziu într-un scenariu înfricoșător.

„Și o văd, așezată sub platforma șinelor, tremurând în aerul mușcător. E rezemată de un zid de cărămidă, lângă standuri de ziare și coșuri de gunoi, lângă băltoace umflate, așezată pe asfaltul rece și ud, legănându-și copilul la piept. Copilul plânge. E disperare în legănatul ei, e o mamă al cărei copil plânge neconsolat, iar ea e pe cale să-și piardă mințile. Simt că mi se taie respiația pentru o clipă. Fata e un copil, iar bebelușul e bebeluș. Nimeni nu merită o asemenea soartă, să n-aibă niciun ban și niciun loc unde să stea; cu atât mai puțin merită asta un copil. Simt că mă ia tremuratul când mă apropii de fată. Ridică bărbia când mă simte și, pentru o clipă, ochii ni se întâlnesc, apoi îmi întinde paharul și întoarce capul. Ochii îi sunt și mai osteniți și plini de pesimism. Sunt cât pe ce să mă răzgândesc din cauza ochilor. Înghețați și albaștri ca florile de nu-mă-uita, cu prea mult tuș pe ploapele umflate.”

Cine este Willow, cum a ajuns ea pe străzi, cerșind și care-i povestea ei și-a bebelușului pe nume Ruby de care are atât de mare grijă? Este ea majoră, așa cum susține, deși pare mult mai mică, și de ce refuză să meragă într-un plasament pentru oamenii străzii sau la un spital pentru a o trata pe copilă? Cine are dreptate în privința acesteia – Chris, care o privește cu neîncredere și neliniște, susținând că fata sigur este o hoață și o mincinoasă care trebuie dată pe mâna poliției sau Heidi, care bănuiește că Willow a fost nevoită să facă față abuzurilor și a fugit pe stradă cu copilașul ei de câteva luni? Și care-i povestea bebelușului, ce secrete se ascund în spatele micului trupușor și care va fi soarta acestuia? Dar cel mai important, cine sunt cu adevărat Heidi și Chris și care este povestea lor nespusă, latura întunecată? Care sunt demonii cu care se confruntă cei doi, în ciuda aparențelor și în ce fel acești demoni îi va afecta pe cei trei – Heidi, Chris și Willow? Veți afla răspunsurile dacă veți citit această carte tulburătoare și fiți siguri că vă veți înșela indiferent de ce teorii o să vă treacă prin minte J

„Mă gândesc la căldura acelei case frumoase, la patul moale în care stăteam întinsă cu bebelușul sub pătura maro, moale ca blănița unui iepure. Acolo, în casa aia, erau poze pe pereți, fotografii de familie, în care erau toți trei, îmbrățișați, zâmbind. Fericiți. Mereu era cald în casa aia, dar un alt fel de căldură, una care venea din interior, nu din afară. De mult nu m-am mai simțit așa, de pe vremea mămicii. Heidi a fost cea mai asemănătoare chestie cu o mamă de care am avut parte în opt ani. Era bună.”

Mi-a plăcut enorm de mult povestea, implicațiile psihologice și prezentarea personajelor; am adorat să le descopăr secretele din trecut. Mi s-a confirmat încă o dată că, din nefericire, trecutul ne modelează (într-o oarecare măsură) și afectează mai mult decât am vrea să recunoaștem. Ne lasă cicatrici și ne impune limite, ne face mai slabi și ne întemnițează într-o lume pe care nu ne-o dorim, însă oricât de mult ne-am dori să evadăm, dacă nu suntem suficienți de norocoși încât să avem persoane bune alături de noi, care să ne susțină și să ne facă să vrem să continuăm mai departe, pierdem și ne pierdem în propriile nefericiri și neajunsuri.

„În mintea mea nu mai există nici Willow, nici canapeaua extensibilă. Doar un bebeluș frumos într-un– sunt sigură de asta -, iar eu rămân în balansoar și nu pot să mă ridic și să-mi fac cafea fiindcă mă leagăn, așteptând să vină cineva la el. Copilul se uită la mine și întinde mânuțele pe lângă Willow, spre mine gândesc doar că vreau ca acel copil să-mi fie dat înapoi. Îmi crește tensiunea, simt cum transpir la subraț și bluza de pijama se lipește de mine. Brusc, nu pot respira, nu găsesc oxigen cu care să-mi umplu plămânii.”



Uneori ne croim singuri destinul. Alteori alții decid pentru noi. Alteori viața este de așa natură încât din start nu avem nicio șansă. Ne învață cu răul până ce noi înșine devenim răul. Ne orbește și  cădem pradă propriei răutăți. Ne transformă în monștri fără măcar ca noi să realizăm acest lucru, iar când îl realizăm este poate prea târziu.

Necunoscuta este o carte care ne face conștienți asupra acelor părți necunoscute din noi, acelor suferințe și neajunsuri pe care nu credem că le avem, până în momentul în care ne frâng pe dinăuntru. Necunoscuta este o poveste tulburătoare despre iubire dar mai ales lipsa ei, familie și sacrificiu, viață și moarte. Despre cum trecutul lasă întotdeauna urme pe care în unele cazuri nu le putem șterge pe veci.

Mulțumesc enorm editurii Herg Benet pentru acest volum impresionant și neașteptat de tulburător. O lecție de viață dulce-amăruie.





Share this:

CONVERSATION

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu