Recenzie: Trădătoarea Baru Cormoran de Seth Dickinson

„Am comis o crimă îngrozitoare. Așa de îngrozitoare, că simt că pot face orice, că pot comite orice păcat, că pot încălca încrederea oricui, fiindcă în orice fel m-aș distruge, nu poate fi mai rău decât ceea ce am făcut deja.”

Aceasta este confesiunea unei tinere care, crezând că ambiția ei de nestrămutat și dorința de a se răzbuna îi vor fi suficiente pentru a schimba lumea coruptă în care trăiește, joacă totul pe o carte. Moralitatea și principiile sale, iubirea și viața celor dragi, sănătatea mentală, inocența și visele copilei ce-a fost odinioară. Și joacă atât de bine, încât la final nu-i mai rămâne altceva de făcut decât să-și numere bătăliile duse, luptele pierdute și pe cele câștigate, viețile sacrificate în carnagiul Mascaradei.

„Nu de ceea ce-ți face Mascarada ar trebui să te temi, ci de ceea ce te convinge să-ți faci singur.”

Lui Baru Cormoran i se pregătește un destin aparte. Un destin pe care și l-a croit singură din momentul în care a hotărât să-și părăsească casa și părinții, permițându-și să țintească mai sus, să viseze la o lume dreaptă și la un viitor mai bun, voind să se infiltreze în tabăra dușmanului, dorind să devină una cu acesta pentru a-l putea înfrânge în propria-i casa, cu propriile reguli și la propria-i tablă de șah. Ambițiile tinerei depășesc limitele unui simplu copil ce stă și-și privește părinții chinuindu-se pentru o zi de mâine mai bună,  pentru un viitor care să nu însemne doar subjugare și tiranie,  ci libertate și prosperitate. Ambițiile născute din dorința de mai bine depășesc chiar și limitele celei care acum a  ajuns la importanta vârstă de optsprezece ani,  școlită în inima imperiului, a dușmanului așadar, și devenită, în mod straniu, dar lămuritor pe măsură ce parcurgem paginile și înțelegem mașinațiunile Mascaradei, marea Contabilă Imperială a Provinciei Federative Aurdwyn. O poziție neașteptată pentru o tânără străină crescută într-un loc aflat sub influența Imperiului, periculos de înaltă pentru un om atât de neînsemnat. Un test? O condamnare nerostită? Baru Cormoran acceptă funcția, iar schimbările ce vor urma de-a lungul paginilor și anilor vor fi inimaginabile. Și ireversibile.

„Din curtea casei lor, construită din beton amestecat cu cenușă, se auzeau scrijelitul pietrei pe sticlă și glasurile șoptite și îngrijorate ale mamei și taților ei, o vânătoriță, un fierar și un scutier. Care-și făceau griji în privința tratatului. Căută și acest cuvânt, sperând să-l înțeleagă, de parcă înțelegerea i-ar fi dat putere asupra lucrurilor. Numai că nu pricepea cum putea un tratat să fie otrăvit.”

„-Să nu crezi ce te învață acolo, îi șuieră mama ei la ureche. Trebuie să ții minte ce i-au făcut lui Salm și să nu le dai nimic.

- Nu te poți lupta cu ei, mamă. Nu înțelegi cât sunt de uriași. Te rog, găsește o cale să cădeți la învoială, te rog, nu muri ca Salm !

Baru se uită la mama ei, la ochii ei roșii de oboseală, la umerii încordați de furie, și se întrebă ce se întâmplase cu femeia care semăna cu un trăsnet, un nor de furtună, o panteră. Acum, dintre toate lucrurile, nu mai putea s-o asemene decât cu o rană.”

Trebuie să recunosc că niciodată nu am mai avut ocazia de a citi o astfel de carte. O carte care m-a trecut prin toate stările posibile și pe care nici măcar acum, la câteva zile după ce am citit-o, nu reușesc să o încadrez într-o anumită categorie. Este un fantasy, da, însă unul extrem de politic. O mare parte din carte am fost inițiată în ale contabilității, am aflat despre calcule financiare, datorii și dări, fonduri și negoț intern și extern, bănci, nenumărate legi și culte, armate și garnizoane, trădări și loialități împărțite după cum bate vântul și după cum este mai profitabil. Cred că nici în Game of thrones nu există atâtea intrigi politice, nu la acest nivel și nu atât de explicite. Cred că mi-ar lua pagini întregi să explic relațiile dintre personaje, bazate, bineînțeles, pe intrigi poiltice. Și în același timp, poate că nu mi-ar lua nici măcar o pagină, pentru că, sinceră să fiu, nu știu cum să le explic. Nu știu cum să explic ceea ce am citit, din simplul fapt că romanul este atât de politic, atât de complex și cu un vocabular atât de greoi (și credeți-mă, nu exagerez) și cu zero implicare emoțională din partea personajelor și zero empatie, de parcă personajele astea respiră doar intrigi, trădări și doar pentru credințele lor care sună cam așa – bani, putere, armate, supunere, bani, putere, armate, supunere. Nu am putut empatiza deloc spre foarte puțin cu aceste personaje. Există și intrigă amoroasă – dacă pot alătura aceste cuvinte astfel încât să reușiți să înțelegeți ce vreau să explic. Și partea asta pot spune că m-a atras mai mult și a avut un context mai interesant, căci altfel povestea ar fi fost incredibil de plictisitoare. Cel puțin pentru mine, care tânjesc să aflu mai multe despre psihologia personajelor și relațiile dintre acestea.

Într-o oarecare măsură, dorința mi-a fost îndeplinită, căci există extrem de multe implicații psihologice pe lângă cele politice, cât și referințe ce vizează preferințele sexuale ale indivizilor și implicațiile care rezultă din aceste...manifestări. Alegerea unui partener de viață nu este de fapt o alegere. Faptul că exisită femei tribadiste și bărbați sodomiți duce la îmbrățișarea și aplicarea unor măsuri extreme, măsuri impuse de imperiu și Mascaradă. Ciudățenia constă în faptul că un copil poate avea o mamă și doi tați, așa cum avea odionioară Baru, ca mai apoi familia ei să fie fărâmițată. O altă complicație pentru tânăra contabilă imperială este preferința ei sexuală considerată nepermisă. Refuzul bărbaților și atracția ei față de alte femei constituie un atuu în mâna dușmanilor ei, o armă pe care aceștia o vor exploata la maximum pentru a deține un avantaj în fața micii răzvrătite. În fața lui Baru Cormoran, cea care a atras rebeliunea de partea ei, instigând la răzvrătire și nespununere față de imperiu și față de oamenii corupți din spatele Mascaradei.

Ce se întâmplă în momentul în care îți dedici întreaga viață planului tău de a înlătura de la putere oamenii corupți cu propriile lor arme și din propriile lor case? Ce se întâmplă când te uiți în oglindă, vrei să schimbi ceea ce ești acum pentru a obține mai mult și îți lipești de față o înfiorătoare mască creată special pentru a trece drept una de-a lor? Cât de mult vei rezista să joci cu propriile lor arme un joc prea bine cunoscut de ei, la care tu ai trecut doar de primul nivel? Ce și cât vei avea de sacrificat pentru a avea o șansă de-ai conduce tu pe ei, și nu invers?

„Libertatea pe care ți-o dau cârmuitori nu e decât un lanț slăbit un pic.”

Baru Cormoran este o trădătoare și știe asta mai bine ca oricine. Cu inocența omorâtă din fașă, trădează și este trădată la rându-i, minte și distruge, deposedează și calcă pe cadavre. La propriu. Nu cred că am mai întâlnit o anti-eroină la fel de complexă și de duală ca această femeie care se scufundă tot mai adânc, capitol după capitol, în oceanul de minciuni, putere și trădare. Deși ești tentat să o compătimești și să o îndrăgești, acțiunile ei potrivnice și mascate grăiesc de la sine. Nu te chinui să o înțelegi, căci nu vei reuși în veci. Cel puțin, eu am eșuat la acest capitol, deși am văzut prea bine de ce făcea ceea ce făcea, am intuit motivul din spatele acțiunilor sale, am ghicit logica. Dar nu am înțeles-o. Este greu să înțelegi ce implicații poate avea o inimă frântă. La ce poate duce suferința, corupția, nedreptatea, lipsa iubirii, moartea.

„- Atunci când porți mască, contează doar istețimea.

-  Dacă ai purta și tu o mască? întrebă el. Tu ce-ai vrea să fii, Baru?

- Vreau să fiu puternică.”

Așa cum spun mereu, cărțile fantasy sunt mai mult decât simple cărți fantastice. Din ele poți învăța o mulțime de lecții de viață. Sau cel puțin poți observa cât de schimbător poate fi un om, câte timpuri de loialități împărțite pot exista, cum te poate transforma societatea, corupția, legea, politica, cât de ireversibilă este schimbarea impusă. Cât de importantă este libertatea, dar mai ales lipsa acesteia. Constrângere, supunere, limitare, numiți-o cum vreți. Când îi iei omului libertatea și dreptul de a decide pentru el însuși, înseamnă că îi pui niște lanțuri invizibile la mâini și picioare și îl distrugi din interior. Iar dacă am învățat ceva din cartea asta, acel ceva este că, în jocul puterii, totul este imprevizibil. Nu există bun și rău, căci toți avem propriul nostru preț. Nu există corect și greșit, ci ceea ce ne aduce foloase și ceea ce ne distruge. Iar din momentul în care ai pășit în joc, nimic nu mai poate fi ca înainte. Tu ești responsabil de propria-ți distrugere.

„Sabia ucide, dar brațul mișcă sabia. E brațul de vină pentru crimă? Nu. Mintea mișcă brațul. E mintea de vină? Nu. Mintea a depus jurământ și doar își face datoria, așa cum stă ea scrisă de Tron. Prin urmare, orice slujitor al Tronului este nevinovat.”

Recunosc că am avut mari așteptări de la această carte. Enorm de mari. Descrierea și coperta m-au fermecat de prima oară de când le-am văzut și am tânjit mult timp după această carte. Însă nu știu dacă pot spune că așteptarea a meritat. După atâta timp de la citirea ei, încă mă mai chinui să-mi dau seama care este nota care i-ar face cinste acestei povești. Dacă e să privesc retrospectiv, știu că merită cinci steluțe pe goodreads, adică maximul. De ce? Este extrem de bine scrisă, complexă, cu o intrigă bine construită, are acțiune și nenumărate răsturnări de situație, este un fantasy închegat și care, sunt sigură, a necesitat toată atenția și inspirația de care a putut da dovadă autorul. Mai ales că este cartea lui de debut ! Nu este o carte cu trei proproziții și trei dialoguri seci. Este o poveste muncită, o întreagă lume imaginată, personaje complexe și imprevizibile, la fel ca toată povestea. Însă aș minți dacă aș spune că am savurat povestea. Nicicând nu mi-a fost mai greu să citesc o carte, să parcurg capitol după capitol, să mă forțez să ajung mai repede la final, să aflu deznodământul. Și nu regret că am făcut-o. Chiar deloc, căci eram curioasă ce final poate avea o astfel de poveste. Și am aflat. Și am suferit. Și m-am mirat. Și am urât, și n-am înțeles, și m-am întrebat de ce de ce de ce. Dar mi-am dat seama că altcumva nu ar fi fost posibil. Că este finalul perfect pentru o astfel de poveste. Și chiar acum, în timp ce scriu aceste cuvinte, recunosc măreția acestei cărți, sufăr din nou amintindu-mi soarta indivizilor implicați în jocuri de putere care-s mai presus de înțelegerea și demnitatea lor...Și mă întreb din nou ce notă să-i ofer, în condițiile în care nu pot trata povestea asemenea altor cărți “fantasy” pe care am avut ocazia să le citesc și care, sincer, sunt maculatură; în condițiile în care m-a trecut prin atâtea stări și m-a lăsat mută, dar și în condițiile în care am fost nevoită să mă încarc cu toată răbdarea de care dispun pentru a parcurge toate paginile și a o termina. Cu siguranță nota mea nu va fi una de cinci steluțe, dar încă mai oscilez între trei și patru. Va trebui să căntăresc bine plusurile și minusurile J

În ceea ce privește personajele, așa cum am spus mai sus, nu există nici pic de empatie între ele, și nu există nici empatie care să o fi simțit eu pentru ele. Cu excepția unui singur personaj, iar acesta nu este Baru, căci nu m-am putut împrieteni cu ea. Acest personaj se numește Tain Hu și este tipologia unei femei așa cum îmi place să descopăr în cărți: dârză, curajoasă, loială atât cât i se permite, luptătoare și neînfricată, care poate spinteca capete dar care știe și cum să își exprime iubirea, care luptă în numele a ceea ce crede și iubește.

„După o clipă în care se uită la ea fără să clipească, Tain Hu veni în centrul cortului și îngenunche, cu brațele pe pământ și ochii negri aurii fixând-o pe Baru cu o loialitate feroce care nu ascundea nimic. Lui Baru îi fremăta inima, căci văzu adevărul și rugămintea, de asemenea, onoarea lui Tain Hu, respectul ei pentru Nayauru, ca ducesă și dușmancă de temut, și pentru ea însăși, ca o aristocrată care nu avea nevoie de cuțite în miez de noapte.”

Aș putea asemăna Trădătoarea Baru Cormoran cu o călătorie neșteptată, plină de surprize plăcute și mai puțin plăcute, un drum istovitor pe care trebuie să îl parcurgem nu atât pentru a descoperi ce se află la capătul lui, ci pentru a descoperi de ce suntem noi capabili atunci când ne aflăm sub influența unor indiviz lipsiți de onoare și care este prețul pe care suntem dispuși să-l plătim pentru a obține o fărâmă de control.

„Dacă vrei putere în această lume, suficientă putere încât să o schimbi, se pare că într-adevăr trebuie să fii un monstru.”

Recomand cartea dacă vreți un fantasy cu adevărat complex și diferit față de orice ați citit până acum, însă vă avertizez că trebuie să vă înarmați cu răbdare dacă vreți să aflați toată povestea, căci nu este nici pe departe o carte simplă, iar temele și vocabularul sunt dintre cele mai complexe.

Mulțumesc librăriei online Libris.ro pentru șansa de a citi această poveste extraordinară. Nu uitați că pe Libris.ro găsiți o gamă variată de cărți în limba română și engleză