Recenzie: Alienistul de Caleb Carr

„Organismul cunoaște un singur instinct încă de la naștere, supraviețuirea.”

Când spun thriller psihologic, mintea îmi este invadată de o mulțime de lucruri, cum ar fi denumiri ale unor cărți, filme și seriale mai mult sau mai puțin cunoscute, mai mult sau mai puțin reușite, însă există câteva cuvinte care definesc cel mai bine acest gen, fie că ne referim la romane ori la cinematografie: mister, suspans, nebunie, demoni interiori, întuneric (atât cel care se referă la crearea unei atmosfere perfecte, cât și cel interior), secrete, necunoscut, violențe psihice/fizice, psihanaliză. Da, poate vă întrebați ce-i cu ultimul cuvânt, căci la prima vedere, poate părea luat din alt context, ceva ce n-are legătură cu thrillerele, fie ele psihologice ori ba. Ei bine, într-un fel este adevărat, multe dintre thrillerele din ziua de azi, fie ele romane ori filme, așa cum am mai spus, chiar nu au nimic în comun cu psihanaliza, însă, la un moment dat, când eram eu mică (sau poate în perioada în care nici nu existam) existau thrillere extrem de bune, în care autorul, prin povestea imaginată,  pătrundea în străfundurile minții umane și investiga faptele care au loc în subconștient, jucându-se cu mintea cititorului și oferindu-i, în același timp, câteva mostre” referitoare la cum funcționează și mai ales la ce reacționează mintea umană. Iar acest subiect este extrem de vast și incredibil de dificil de pătruns, căci cu siguranță noi, fani ai thrillerelor și novici în ceea ce reprezintă psihanaliza, cu greu am putea aprofunda vastitatea subiectului, mai degrabă lăsând acest lucru în cârca celor care chiar știu cu ce se mănâncă și savurând orele pline de suspans și răsturnări de situație oferite în compania unei cărți de acest gen.

Însă eu am fost întotdeauna fascinată de mintea umană și de acțiunile pe care un om le face, acțiuni care conduc undeva și care, la rândul lor, au fost conduse de către altceva. Cu alte cuvinte, orice acțiune are un rezultat, fie el pozitiv sau negativ, iar această acțiune a pornit de la altceva, poate o altă acțiune sau o întâmplare prin care am trecut. O conjunctură, un fapt din trecut – al nostru sau al unei persoane apropiate, care ne-a influențat într-un fel sau altul gândurile, acțiunile, viața în final. Întotdeauna am privit cu fascinație, dar și teamă, recunosc, acest lanț al acțiunilor, și cum cele mai simple fapte din copilărie sau adolescență (repet, ale noastre sau care se află în strânsă legătură cu persoana noastră) , pot defini persoana care suntem acum. Sau o întâmplare radicală, care a avut un impact maxim asupra noastră, fie că la momentul întâmplării eram copii ori adulți, care lasă anumite cicatrici asupra noastră, generează anumite schimbări înăuntrul ființei noastre, trezesc ceva în noi sau reversul, distrug ceva dinlăuntrul nostru, iar atunci altele vor fi acțiunile noastre, și altfel vom răspunde la ce și cine este în jurul nostru.

Poate veți spune că am divagat de la subiect, ori poate că l-am aprofundat prea mult, ori m-am pierdut în detalii. Oricum ar fi, această mică introducere este necesară pentru a putea să redau în mod cât mai corect „aluatul” din care este construit romanul Alienistul. Citind cartea, uitându-mă la câteva episoade din serial și citind postfața autorului, am ajuns la concluzia că acesta s-a axat pe anumite lucruri și a vrut să scoată în evidență, mai mult decât orice altceva,  elementele de psihologie, psihanaliză și pe cele științifice. Așa cum el însuși a declarat, a dorit să creeze un roman diferit și să răspundă la câteva întrebări care-l măcinau, cum ar fi, de exemplu, nevoia presantă de a ști de ce oameni cu un trecut relativ similar ar putea deveni atât de diferiți la maturitate” și dorința de a aduce cititorilor o poveste de genul de ce a făcut-o”, nu cine a făcut-o.

Caleb Carr etalează toate jucăriile pe care le are, și credeți-mă când spun că acestea fac parte din artileria grea. Dacă vă plac thrillerele psohologice, dar nu aveți răbdarea necesară de a parcurge aproape 600 de pagini care vizează investigații complexe ce implică anatomia, criminalistica, filosofia, psihanaliza și alte asemenea științe menite să ajute protagoniștii să pătrundă cât mai adânc în subconștientul criminalului și al victimelor, pentru a avea o imagine de ansamblu al acestora, sfatul meu este să renunțați și să alegeți un thriller mai light și nu atât de voluminos, căci răbdarea vă va fi pusă la încercare de multe ori, însă cine va trece testul, va avea parte în final de o răsplată binemeritată.

„Trupurile reprezintă un fel de oglindire a cine știe ce experiențe sălbatice, vitale pentru evoluția minții omului nostru. Fie că luăm aborarea biologică și ne concentrăm pe formarea a ceea ce profesorul James numește căile neurale, fie că urmăm calea filosofică, care ar aduce în discuție dezvoltarea sufletului, am ajunge la aceeași concluzie: imaginea unui bărbat pentru care violența era nu numai profund integrată în comportamentului lui, ci și punctul de pornire al experiențelor semnificative. Ceea ce vedea când se uita la copiii morți constituia doar o reprezentare a tot ce i se făcuse lui – chiar dacă numai fizic – la un moment dat în trecut. Ironia profundă era că ucigașul nostru credea că își oferă exact acele lucruri răzbunare pentru copilul care fusese și protejarea sufletului torturat în care se transformase.”

Acțiunea cărții are loc în New York-ul secolului XIX- lea, într-o perioadă în care corupția, cam la orice nivel, este în floare și nu pare că ar putea fi combătută în mod eficient, nu atunci când autoritățile nu par să-și dea interesul și în niciun caz atunci când este vorba despre cei care trăiesc la marginea societății, imigranți, neaveniți, nedoriți și săraci care-și duc viețile de pe o zi pe alta. În momentul în care corpurile mutilate ale unor tineri își fac apariția pe străzile orașului, comisarul responsabil la acea perioadă, pe numele lui Theodore Roosevelt, se vede în fața unui impas, de o parte neavând instrumentele necesare pentru a investiga așa cum se cuvine scena crimei, iar prin asta înțelegem refuzul sau, mai bine spus, corupția de care se lovește constant și care vine din partea superiorilor, pe de altă parte fiind conștiința și moralitatea care nu-i dau pace, ambițiosul comisar nedorind să lase crimele nepedepsite. Astfel apar în peisaj alte cinci personaje, pe ale căror cunoștințe Roosevelt se bazează că-l vor ajuta, indirect și cu totul sub acoperire, să găsească și să pedepsească criminalul.

Astfel cititorul pătrunde într-o lume periculoasă și depravată, în care aparențele sunt înșelătoare, în care se pune preț pe relațiile sociale, iar inocența și bunătatea sunt exploatate și pervertite până când, de cele mai multe ori, nu mai rămâne nimic. Victimele societății, mai degrabă decât ale criminalului, criminal care, așa cum veți afla rapid (mai țineți minte, nu cine este întrebarea, ci de ce), este și el o victimă a societății, sunt tineri băieți homosexuali, care lucrează în bordeluri și își oferă serviciile pe nimic, exploatați, bătuți și folosiți în toate modurile pentru a aduce plăcere unori oameni care se vor a trece drept corecți, integri și de familie bună. În realitate, ipocrizia, falsitatea și  mizeria sunt cele care-i caracterizează pe oamenii care pretind că ar fi integri, cei care aruncă priviri urâte în direcția adevăratelor victime și cei care nu mișcă un deget pentru a pune justiția în funcțiune, tocmai pentru ca ei să se poată bucura în continuare de anumite lucruri pe care le obțin în urma durerii provocate unori oameni care pentru ei nu reprezintă nimic.

„Pe pasarelă se afla trupul unei persoane tinere. Spun persoană fiindcă, deși atributele fizice aparțineau unui adolescent, hainele și boiala de pe față erau ale unei fete. Sau, mai degrabă, ale unei femei cu o moralitate dubioasă. Încheieturile nefericitei ființe fuseseră prinse la spate, iar picioarele, îndoite într-o poziție îngenunchiată, o sileau să stea lipită cu fața de oțelul pasarelei. Nu avea nici pantaloni, nici pantofi, ci doar o șosetă care îi atârna jalnic de un picior. Dar lucrurile suferite de corp..

Fața nu mi s-a părut bătută rău sau învinețită – pudra și fardurile erau încă intacte -, însă, în locul ochilor, nu mai erau decât orbitele însângerate, cavernoase. O bucată de carne misterioasă îi ieșea din gură. O crestătură lată se întindea de-a lungul gâtului, deși fără prea mult sânge pe margini. Tăieturi mari îi străbăteau abdomenul în toate direcțiile, dezvăluind masa informă a organelor genitale. Mâna dreaptă fusese retezată perfect. În zona vintrelor se zărea o altă rană adâncă, una care explica bizareria gurii – criminalul îi tăiase organele genitale și i le vârâse între dinți. Fesele, de asemenea, fuseseră retezate, lăsând în urmă ceva ce semăna cu...loviturile de daltă ale unui sculptor.”

Pe parcursul poveștii facem cunoștiință cu  tânărul și chipeșul jurnalist John Moore, cel care este chemat la locul primei crime, deși nu înțelege în ce scop, știind prea bine că superiorii lui nu-i vor da niciodată acordul să scrie despre o crimă comisă asupra unui tânăr provenit dintr-o anumită zonă a orașului, cu atât mai mult că își vindea corpul ! Deopotrivă îngrozit, revoltat și fascinat de ceea ce găsește la fața locului, Moore acceptă să lucreze în mod secret alături de o altă cunoștință bună de-a sa, alienistul Lazlo Kreizler. Kreizler este un doctor deopotrivă respectat și disputat, considerat excentric, unori blamat pentru ideile sale, alteori admirat pentru cunoștințele de care dispune. Nonconformist, excentric, calculat și inteligent, Kreizler își petrece majoritatea timpului studiindu-i pe cei cu probleme mintale, enunțând sau distrugând teorii, muncind zi și noapte în compania unor oameni catalogați drept nebuni, încercând să pătrundă cât mai adânc în subconștientul uman. A lui aparține ideea de a lucra pe baza profilului pshihologic al criminalului (dar și a victimelor), fiind ferm convins că dacă va urma această pistă, va reuși să afle cine este acesta și mai ales, de ce acesta a ajuns un criminal, și care sunt acțiunile care l-au împins să facă ceea ce face.

„Toată lumea îl cunoștea pe Kreizler – pacienți, criminali, cadre medicale, avocați sau diverse comunități din New York – drept bărbatul a cărei mărturie în sala de judecată sau în fața unei comisii întrunite pentru stabilirea sănătății psihice, mai mult decât a oricărui  alienist al vremurilor respective, te putea trimite la închisoare, înre pereții relativ mai puțin îngrozitori ai unei instituții pentru bolnavii cu probleme mintale sau înapoi pe străzi. Reacția lui Kreizler l comportamentul pacienților se dovedea și ea la fel de impresionantă, căci te făcea să te întrebi ce fel de experiențe din viața și cariera lui implantaseră în el o asemenea abilitate.”

În completarea echipei vin frații Isaacson, recrutați de Roosevelt, doi tineri cu mare potențial și ale căror cunoștiințe în medicina legală și criminalitate își vor pune serios ampreta asupra investigației, reusind să scoată la iveală și să demonstreze teorii care ar fi greu de acceptat într-o lume care se vrea a fi respectabilă. Ultima, dar nu cea din urmă verigă, este Sara Howard, o tânără ambițioasă, curajoasă și perseverentă, a cărei umilă slujbă de secretară nu o satisface pe deplin, dorind cu ardoare să devină detectiv și să-și demonstreze calitățile într-o perioadă în care femeile au prea puțin de spus, ele fiind nevoite să se mulțumească cu un rol secundar, poate nici atât, cuvântul lor valorând multe prea puțin. Însă Sara iese în evidență și are capacitatea, puterea și dorința de a se afirma într-o lume dominată de bărbați, reușind să se remarce datorită inteligenței de care dă dovadă și a observațiilor pertinente pe care și le exprimă cu privire la investigație. Sarcastică, inteligentă, determinată și conștientă de  valoarea ei, Sara aduce un suflu nou echipei și este cea care, de multe ori, face lumină în întunericul ce pare că nu vrea să se ridice deasupra orașului NY.

„Gustul Sarei în privința îmbrăcămintei înclina spre croielile simple, în nuanțe de verde, ce se potriveau cu ochii ei. ținuta de azi, cu o turnură abia vizibilă și o fustă clopot clasică, îi scotea în evidență trupul înalt și atletic. Nu avea deloc trăsături care să impresioneze, dimpotrivă. Însă jocul ochilor și al gurii, care săreau de la tristețe la ironii, încânta pe oricine.

- Sara, cu atâtea profesii deschise femeilor în prezent, de ce insiști asupra acestuia?La cât ești de deșteaptă, ai putea lucra în domeniul științei, ai putea fi chiar doctor..

-La fel și tu, John, a răspuns ea aspru. Numai că, după cum se întâmplă, nu vrei. Și, accindental, nici eu. La drept vorbind, uneori ești cel mai mare idiot. Știi foarte bine ce-mi doresc.

Așa cum știa orice alt prieten al sarei să fie prima polițistă a orașului.

- Te apropii de țelul tău, Sara? Ești doar o secretară, în definitiv.

Mi-a aruncat un zâmbet înțelept, cu aceeași notă înțepată de mai devreme.

- Da, John, dar mă aflu în clădire, nu? Acum zece ani, acest lucru ar fi fost imposibil.”

Cu personaje memorabile, un criminal în serie, crime îngrozitoare și un oraș aflat sub pătura groasă a corupției și nedreptății, Alienistul este un thriller ambițios, terifiant și, m-aș hazarda să afirm, greu de digerat, deoarece îți deschide larg ochii în fața degradării umane, a atrocităților de care oamenii sunt în stare să le facă altor ființe umane, a abuzurilor fizice, dar mai ales a celor psihologice pe care ni le provocăm între noi. Este îngrozitor să descoperi sau să ți se confirme pentru a nu știu câta oară răutatea de care oamenii sunt capabili, durerea pe care o cauzează în mod conștient (aceasta fiind o altă temă a romanului) celor  de-o seamă cu ei, durerea prin care au fost nevoiți să treacă și pe care, experimentând-o, au ajuns să o învețe, să o accepte și să o îmbrățeșeze, iar în final să o șlefuiască (a se citi pervertească) în stil propriu și să o aplice, la rândul lor, altor oameni.

„Am încercat să înăbuș imaginea vagă, dar puternică a adolescentului pe care nu-l văzusem niciodată, legat și îngenunchiat lângă doamna Libertate, crezând pe deplin într-un om ce urma să-i taie gâtul, pentru ca mai apoi, brusc, să simtă oroarea scurtă și copleșitoare că își oferise încrederea degeaba și că o să plătească scump pentru grelșeala lui. După aceea, într-o succesiune rapidă, alte imagini mi-au trecut prin minte:  mai întâi cuțitul, instrumentul acela îngrozitor creat să se ocupe de pericolele unei lumi ce nu semăna cu New York-ul, apoi mișcările lungi, încete, atente, ale tăișului trecând prin carne, și loviturile aprige, răutăcioase, din zona membrelor. Sângele, care nu mai urca spre inimă, scurgându-se pe iarbă și pe pietre în pârâiașe groase, leneșe. Scrâșnetul grețos al oțelului ascuțit lovindu-se de orbite...Nimic nu mai amintea de dreptate sau de umanitate.”

Alienistul este, cu adevărat, un thriller psihologic terifiant, complex și violent, un duș rece care relevă în mod brutal toate adevărurile urâte ale vieții. Din fericire, mai există și personaje precum Sara, Moore, Kreizler, Roosevelt și altele pe care nu le-am menționat aici, perfect de imperfecte, însă, umane, transparente și justițiare, care aduc câteva raze de lumină în întunericul distrugător și care reprezintă speranța de care orice poveste bună, fictivă ori ba, are nevoie într-o realitate nebună.

„Nu e greu să ocolești o lege care nu te urmărește.”

Mulțumesc enorm editurii Corint/ Leda Edge pentru minunatul exemplar. Puteți achiziționa cartea de pe site-ul editurii.