Recenzie: Cele șapte morți ale lui Evelyn Hardcastle de Stuart Turton

„Dacă acesta este iadul, atunci noi l-am creat.”

Cele șapte morți ale lui Evelyn Hardcastle este un page turner înfricoșător de bine scris, o carte care îți va da fiori pe șira spinării și care te va face să te întrebi care este, până la urmă, sensul vieții și dacă justiția divină, raiul și iadul nu sunt doar niște cuvinte alese la întâmplare, ci adevăruri ale unei realități mult prea înfiorătoare.

Subiectul sau subiectele cărții au o semnificație total diferită pentru mine acum, în contextul zilelor noastre (cred că toți știți prea bine la ce mă refer..). Chiar dacă a trecut ceva timp de când am terminat de citit cartea, parcurgând din nou anumite paragrafe și uitându-mă peste notițele și citatele selectate, nu pot să nu observ ironia situației de a alege să citesc o astfel de carte acum, fără să știu în prealabil că ceea ce va urma în viața de zi cu zi se aseamănă atât de mult cu povestea imaginată în carte. Și când vorbesc de asemănări, mă refer aici la câteva dintre cele mai notabile teme ale cărții – viața și moartea, justiția divină (?), raiul și iadul, greșelile pe care noi oamenii, în fuga noastră de zi cu zi, orbiți și înlăturați de la adevăratele lucruri importante, le facem în mod repetat, neconștientizând efectele negative pe care le provocăm, durerea pe care o împrăștiem și răutatea care ne acaparează continuu, în mod gratuit.

Când am văzut prima oară coperta cărții, mi-am spus: „Cât de fain arată !” Apoi am găsit semnificația ei în interiorul cărții, ca mai apoi, explicația să mă zguduie bine, căci omul îmbrăcat atât de bizar și înspăimântător redă un medic din Evul mediu, perioadă în care lumea întreagă s-a confruntat cu o pandemie extrem de violentă, o ciumă venită din Asia...Mai poți comenta ceva în situația de față? Înspăimântătoare ironie a sorții...

Pentru că nu vreau să vorbesc despre acest subiect înfricoșător pentru noi toți (sau mai bine spus, pentru că am menționat suficient, nu mai avem nevoie să auzim despre asta și pe un blog de carte..), am să încerc să vă relatez cât mai multe informații despre această carte, bineînțeles, fără a vă da spoilere, pentru că este un thriller incredibil care, lăsând deoparte contextul actual, vă va ține lipiți de paginile cărții și vă va debusola în totalitate.

Stuart Turton ne oferă aproximativ 500 de pagini de acțiune neîntreruptă, suspans, mister și secrete așa cum în nicio altă carte nu veți mai întâlni.

Dacă mă întrebați pe mine, este foarte multă psihologie în această carte, așa cum îi stă bine unui thriller reușit, autorul concentrându-se asupra legăturilor dintre personaje – care, fie vorba între noi, sunt câtă frunză și iarbă - , și a secretelor devastatoare pe care aceste personaje le poartă cu ele, asemeni unor haine groase de iarnă, care te sufocă și îți îngreunează mișcările.

„Toți afișează o mască. Ar fi bine să ții minte treaba asta.”

Romanul necesită răbdare și concentrare totală, căci autorul inventează o poveste alambicată, personaje extrem de complexe și un fir narativ excepțional. Cititorul se va vedea pus în situația de a-și canaliza toată atenția spre rezolvarea misterelor care împânzesc paginile cărții, nereușind să înțeleagă dinamica poveștii sau nefiind în stare să digere cantitatea imensă de informații care i se perindă în fața ochilor. Nu glumesc deloc când folosesc aceste cuvinte, îți trebuie răbdare să continui să citești capitol după capitol, deoarece acțiunea se repetă de multe ori. Lăsați-mă să fiu mai precisă. Acțiune se repetă încontinuu ! De ce? Pentru că este vorba despre unul sau mai multe salturi temporare. Și de ce aș continua să lecturez o astfel de carte? Deoarece este singurul mod în care îți  vor fi dezvăluite adevăratele identități ale personajelor și este singurul mod în care vei ajunge la deznodământ și vei afla, fără dubiu, adevărul, nu doar niște jumătăți de măsură.

Conacul Blackheath, care are un nume predestinat, de altfel, este locul în care se desfășoară întreaga acțiune. Este închisoarea personajelor, iadul și, totodată, mântuirea lor. Un loc predestinat cu un nume predestinat, refugiul sau temnița invitaților neștiutori, care ajung acolo din proprie inițiativă, sau așa cred ei, căci viața, de fapt, le-a pregătit altceva. Pot asemăna conacul cu o imensă scenă de teatru, în care actorii personaje vin pe rând, se prezintă și își spun povestea. Dar bineînțeles, la fel ca pe o scenă de teatru, ei toți joacă un rol. De la primul până la ultimul. Iar cititorul-spectator trebuie să facă diferența dintre realitate și rol, adevăr și minciună, inocență și vinovăție.

„Când sufletul ți se desprinde de trup sugerează moarte, însă eu știu în străfundul meu că aceasta nu este viața de apoi. Iadul ar avea mai puțini slujitori și mobilier mai bun. A scăpa pe cineva de păcate este un mod jalnic de a-l judeca.”

Odinioară somptuos, Balckheath se află în prezent la limita paraginii, însă acest lucru nu-i împiedică pe proprietari -lordul Peter și lady Helena Hardcastle -, să desfășoare un mare eveniment întru comemorarea a nouăsprezece ani de la moarte unuia dintre fii lor, Thomas. Balul mascat aduce în atenția cititorului cei mai de vază oameni ai societății - ofițeri, bancheri și medici – aceeași care au fost prezenți în acea zi fatidică în care mezinul Thomas și-a pierdut viața în circumstanțe mai mult decât suspecte.  Cireașa de pe tort și poate principalul laitmotiv al cărții este moartea, la fel de tragică, neașteptată și suspectă ca și a lui Thomas, personajului Evelyn Hardcastle, sora mai mare a defunctului și unul dintre cele mai controversate personaje. Atât timp cât moartea acesteia nu va fi rezolvată (atenție, nu împiedicată !), povestea nu va avea un deznodământ, personajele (numeroase, după cum am spus) vor continua să repete aceleași greșeli, iar moartea se va repeta seară de seară, timp de câteva zile (de unde și numele cărții).

„- Am început să-mi pierd mințile, nu-i așa? îl întreb eu, privindu-l peste oglindă.

- Firește că nu, răspunde doctorul ciumei. Nebunia ar fi o evadare și nu există decât un singur mod de a evada din Blackheath.”

„- Ce trebuie să fac?

- Să reziști. Doar asta poți să faci. Există o voce interioară pe care cu siguranță deja ai auzit-o. Seacă și oarecum îndepărtată? Este calmă atunci când te cuprinde panica și neînfricată atunci când îți este teamă. Dacă vei începe să te pierzi, fii atent la voce. Ea este farul tău. Tot ce a mai rămas din bărbatul de altădată.”

Unul dintre cele mai complexe personaje și în același timp cel mai neajutorat personaj și cel în ale cărui mâini stă rezolvarea misterelor este personajul principal Aiden Bishop, care se trezește în fiecare zi în corpul altei gazde, neștiind nimic despre cine este el, necunoscându-și adevăratul nume sau istoria lui personală, legătura pe care o are cu familia Hardcastle ori cine este femeia cu numele de Anna, singurul nume  pe care îl are în minte și pe buze, fiind condamnat să  trăiască povestea din perspectiva celorlalți invitați la conac, zi de zi, până când va reuși să se elibereze, dacă și când va elucida ițele încurcate ale celor din jurul lui, va pune cap la cap lucrurile nespuse de ceilalți și va reuși să descopere numele ucigașului (sau a ucigașilor). În toate aceste încercări cărora trebuie să le facă față, Aiden este atent supravegheat de cel care își spune doctorul ciumei, cel despre care v-am spus că este reprezentat pe copertă și care, la rândul lui, are un rol bine definit.

„Sunt mistuit de ura față de bărbatul care am fost. I-aș putea accepta defectele, poate chiar le-aș putea trece cu vederea, însă este vorba despre trădare. El a făcut greșeli și a fugit, lăsându-mă pe mine să adun cioburile vieții lui sparte.”

Salt temporal după salt temporal, gazdă după gazdă, zi de zi decurg toate în același mod până când tot mai multe secrete întunecate sunt dezvăluite, lăsând la iveală, pe de o parte, istoria unei familii măcinate și dezbinate de durere, neîncredere, ură, avariție, iar de cealaltă parte, lăcomia, răutatea și monstruozitatea unei femei care a distrus totul în calea-i, aceasta din urmă întruchipând răutatea absolută și motivul pentru care această poveste a fost spusă.

Dacă nu ați înțeles mai nimic din ce vreau să împărtășesc cu voi, fără a da spoilere, nu vă faceți griji. Mult timp nici eu nu am înțeles ce se petrece sau ce vrea să-mi transmită autorul, căci, în spatele acestei poveștii alambicate și a crimelor propriu zise sunt atinse atât de multe subiecte, câteva dintre ele fiind soarta, iertarea, reabilitarea și a doua șansă care ne este oferită pentru a ne răscumpăra greșelile (dacă acest lucru mai este posibil).

„Suntem frânturi ale aceluiași suflet, vinovați pentru păcatele fiecăruia în parte, sau suntem persoane complet diferite, copii fade ale unui original de mult uitat?”

Sunt puse sub semnul întrebării capacitatea de reinventare și de rescumpărare a greșelilor. Este capabil un om care a greșit enorm de mult să se schimbe? Este capabil un om căruia i s-a făcut un rău ireparabil să ierte sincer și să întindă o mână de ajutor celui care i-a greșit, celui care l-a pus la pâmânt cu bună știință și care a făcut atât de mult rău fără niciun motiv? Primesc oamenii o a doua șansă pentru a-și rescumpăra greșelile și dacă da, sunt ei capabili să nu mai repete acele greșeli și să se comporte total diferit pentru a nu repeta trecutul și pentru a se salva și, implicit, pentru a salva întreaga omenire? Suntem noi oamenii predestinați să repetăm la nesfârșit aceleași greșeli, iar din această cauză, la un moment dat, vom fi luați toți la răspundere și vom fi capabili să ne salvăm doar dacă acționăm toți în aceeași direcție?

Tragicul și realismul se împletesc în acest thriller captivant, oferind cititorului un roman înfricoșător prin prisma subiectelor explorate și a repetitivității acțiunii, care aduce puțin cu o stare continuă de agonie, extaz și nebunie.

„Cât de pierdut trebuie să fii ca să îl lași pe diavol să te coducă spre casă?”

Cartea este una care te ține în priză, te bulversează și te uimește, nelăsând loc plictiselii nici măcare un minut, dar mai presus de acaparanta poveste servită, întrebările pe care autorul te forțează să ți le pui te vor măcina pe tot parcursul lecturii și mult timp după finalizarea ei. Căci în spatele personajelor se ascund oameni ca tine și ca mine, oameni vulnerabili, mai răi sau mai buni, expuși greșelilor și care uită cu desăvârșire rolul pe care fiecare dintre noi îl are, oameni care uită sensul cuvintelor dragoste, protejare, acceptare și care tratează viața de parcă ar fi o nesfârșită pistă de alergare la finalul căreia trebuie neapărat să ajungi primul, eliminându-ți toți adversarii, uitând cu desăvârșire să trăiești.

„Mi-am pierdut speranța. Sunt ca un om din purgatoriu, orb în fața păcatelor care m-au izgonit aici.”

Cele șapte morți ale lui Evelyn Hardcastle este, așa cum îmi place mie să spun, nu doar o carte, ci o lecție de viață. Una dură și care îți lasă deopotrivă un gust amar în gură dar și speranță în suflet. Este doar alegerea noastră, a tuturor, cum vrem să ne trăim viețile.

Mulțumesc din suflet librăriei online Libris.ro pentru acest exemplar captivant. Pe Libris.ro găsiți o selecție de cărți atât în limba română, cât și în limba engleză, la prețuri accesibile tuturor.