Recenzie: Sticletele de Donna Tartt
„Uneori trebuie să pierzi ca să câștigi.”
Sticletele este una dintre cele mai complexe opere literare contemporane pe care am
citit-o până în momentul de față, complexă atât prin numărul de pagini – peste
1000 - , cât și în ceea ce privește temele abordate, sentimentele pe care ți le
provoacă de-a lungul lecturii, analiza psihologico-socială a personajelor,
referințele artistice pe care iubitorii operelor de artă le vor savura efectiv,
amalgamul de trăiri și sentimente ce se vor așterne la picioarele cititorului,
invitându-l să cunoască îndeaproape atât măreția, cât și mizeria condiției
umane.
Sticletele Donnei Tartt este o operă de ficțiune câștigătoare a premiului Pulitzer în anul 2014 și este inspirată din faimoasa pictură din 1654, semnată Carel Fabritius, cel care a fost nici mai mult nici mai puțin decât elevul lui Rembrandt și profesorul lui Vermeer. Cum se îmbină cele două – tabloul și cartea -, ce reprezintă această pasăre și care sunt semnificațiile celor două opere, una redată prin pensulă, alta cu ajutorul cuvintelor? Profunzimea celor două constă în detalii. Pentru a putea percepe aceste nuanțe pe care cei doi artiști au vrut să le scoată în evidență, privitorul/cititorul trebuie să fie un bun observator și un fin cunoscător al artei și firii umane. Recunosc, oricât de mult aș fi stat să privesc gingașul tablou al lui Fabritius, n-aș fi reușit să-i dezleg misterele, nici să citesc ceea ce a vrut să transmită autorul privitorilor (nu mă consider o iubitoare a tablourilor și mi-e teamă că am prea puține cunoștințe în acest domeniu, însă categoric sunt recunocătoare că prin intermediul acestei cărți am aflat câte ceva despre acest subiect), așadar au fost necesare câteva căutări pe internet, ceea ce vă recomand și vouă să faceți, nu însă înainte de a citi cartea, căci doar așa veți înțelege legătura dintre cele două. În ceea ce privește romanul, după finalizarea acestuia am putut pe deplin să înțeleg tot ceea ce autoarea a dorit să transmită de-a lungul celor o mie de pagini.
„Tabloul – magia și viața din el – era ca acel moment
ciudat, inefabil, când zăpada pornea să se aștearnă, când fulgii se învârteau
în fața camerelor în lumina verzuie (..). Atunci când mă uitam la tablou,
simțeam aceeași convergență asupra unui singur punct: o clipă pâlpâietoare, ca
reflexia instantanee a unei raze de soare, existând acum și pentru totdeauna.
Numai arareori observam lanțul de la glezna păsării sau mă gândeam ce viață
crudă trebuie să fi avut mica făptură – fluturând pentru scurt timp din aripi,
silită să aterizeze întotdeauna în același loc fără speranță.”
Recunosc, Sticletele pentru mine a fost o mare
provocare. Am sentimente dintre cele mai contradictorii în privința acestei
cărți. A trezit în mine o largă paletă de sentimente:
de la curiozitate, la tristețe și empatie, de la uimire
sinceră la ură sub forma cea mai pură, de la indignare la dragoste infintă. Au
fost multe momente în care voiam să renunț. Să închid definitiv cartea, să o
fac uitată în cel mai îndepărtat colț al bibliotecii. Nu puteam să înțeleg și
pace cum o carte cu un limbaj atât de frumos, cu subiecte atât de delicate și
care oferă multe momente de introspecție poate, în același timp, să ofere și
atât de mult timp-mort (dacă mă pot exprima astfel). Cum o carte atât de
apreciată, recompensată cu un premiu important, poate avea înăuntrul ei sute de
pagini în care informația este scrisă absolut la întâmplare, în care se oferă
cititorului atât de multe detalii nesemnificative, prea puțin concludente
pentru ceea ce oferă în rest autoarea?
Merită Sticletele premiul Pulitzer? Nu știu, nu sunt în
măsură să dau un răspuns ferm. Au fost momente în care am spus că acest roman
este o pierdere de timp? Da, au fost, și nu puține, din păcate. A meritat să o
citesc? Da, a meritat, iar această convingere o să o aveți, la fel ca și mine,
abia la final. După ce veți fi parcurs mia de pagini, după ce vă veți fi
enervat suficient de mult, după ce veți fi primit niște răspunsuri la
nenumăratele întrebări pe care povestea le va stârni în voi, după ce veți sta,
câteva zile, să reflectați la tot ce a însemnat această călătorie literară,
după ce veți citi care este legătura dintre tablou și carte.
Așa cum v-am obișnuit, spoilerele nu mă caracterizează,
deci am să mă chinui – la propriu, să ofer câteva informații despre subiectul
romanului fără a vă bombarda cu spoilere, lucru destul de dificil, căci doar
înțelegând în profunzime anumite detalii veți putea rezona cu povestea
așternută și veți putea empatiza cu personajele cărții – lucru pe care eu,
personal, l-am făcut extrem de greu, comparativ
cu alte cărți și alte personaje în care simțeam că mă regăsesc la un nivel
destul de ridicat.
Theo Decker este personajul principal al poveștii și cel
față de care am avut cele mai ciudate sentimente, extrem de contardictorii. Băiatul
în vârstă de doar treisprezece ani își pierde în mod tragic – și stupid, mama,
în timpul unui atac terorist ce are loc în muzeul pe care îl vizitau, vizită,
de altfel, neplanificată, ci realizată cu scopul de a se adăposti de ploaie.
Cum am spus, stupid. Lăsat la voia tragicului destin, viața lui Theo, așa cum o
cunoștea până acum, se risipește precum fumul în cele patru zări, de aici
încolo luând naștere o serie de evenimente menite să-i preschimbe și să-i
modeleze caracterul, însă, din păcate, într-un fel lipist de demnitate.
„Retrăiam la nesfârșit momentele când eu și mama
alergaserăm în sus pe treptele muzeului. Umbrela ei în dungi. Ploaia care
plesnea străzile și ne intra în ochi. Știam că ceea ce se întâmplase fusese
irevocabil, dar în același timp părea că trebuie să existe o cale de a mă
întoarce pe strada aceea ploioasă și de a face ca totul să se desfășoare
altfel.”
Dacă, pentru început, sentimentele pe care le-am nutrit
față de băiat au fost unele strict de duioșie și părere de rău, pe parcurs
acestea s-au transformat în revoltă, neînțelegere și furie. Puține au fost
dățile când am reușit să empatizez cu această ființă greu încercată. Copil
fiind, și pierzându-și colacul salvator, exemplul și refugiul – mama, a avut
parte de nenumărate căzături psihice, îndeajuns cât să doboare și un om matur,
însă, la fel de mult a beneficiat și de sprijinul anumitor persoane, de la care
chiar ar fi trebuit să fie capabil să învețe ceva și să fie recunoscător pentru
prezența lor în viața lui. Însă el a ales calea pierzaniei, calea mai ușoara,
cea în care, ascunzându-se sub diferite pretexte, cum ar fi stresul
post-traumatic, a îmbrățișat uitarea, iar pentru a câștiga această dulce și
amăgitoare uitare, Theo apelează, din abundență, la ajutorul alcoolului și
drogurilor. Mai pe scurt spus, fuge de povara realității, bându-și mințile și
neutralizându-și simțurile.
Poate am privit povestea mult prea personal, poate am
privit toate acțiunile personajelor cu ochi critici, însă adevărul este că nu
am putut să empatizez și nici să accept toate deciziile personajului principal
ca fiind înțelepte, căci este clar că sunt departe de a fi în acest fel. Bineînțeles,
niciodată nu trebuie să subestimăm forța durerii – acea durere și tristețe
pură, sfâșietoare, care ne umple de furie și neputință, ne rupe sufletul în mii
de bucățele și ne lasă goi, fără substanță și conținut, iar asta este una
dintre lecțiile pe care le-am învățat din carte, și anume că durerea pierderii
unei persoane foarte dragi nouă ne poate schimba radical, ne poate coborî în
feluri inimaginabile, disrugând fostul nostru eu și dând naștere unei carcase
golite de amărăciune și suferință, făcându-ne incapabili de a mai zâmbi
vreodată, epuizându-ne până ce din noi nu va mai rămâne decât o fantasmă, o
amintire a ceea ce eram odată. Însă orice suferință îți va pune viața în cale,
viciile nu sunt soluția salvatoare, ci exact contrariul. Iar modul în care Theo
se scufundă cu pasiune și dorință nemărginită în calmul de moment și uitarea
aparentă oferite de băutură și droguri este cel mai elocvent exemplu în ceea ce
privește modalitatea în care un om contribuie singur la propria lui distrugere.
Lăsând la o parte faptul că nu am putut găsi nicio
explicație rezonabilă care să justifice propria distrugere a lui Theo – nu,
nici măcar moartea propriei mame -, am reușit, cu ușurință, să mă atașez de
câteva dintre celelalte personaje secundare, două dintre acestea fiind blândul
și înțeleptul anticar Hobie și Pippa, nepoata celui mai bun prieten al
acestuia, mort și el în urma exploziei din muzeu.
Am apreciat artificiul folosit de autoare – practic,
pretextul cărții – și anume explozia, în urma căreia destinele mai multor
personaje se schimbă și se încrucișează, dând naștere unei povești, de multe
ori, prea dramatice și trasă de coadă, cu prea multe coincidențe uimitoare,
însă veridice, impresionante, care invită la introspecție.
„Uneori, noaptea, mă trezeam hohotind. Cel mai rău era
felul cum purtam explozia în corp – dogoarea, oasele care vibrau și se ciocneau
între ele. În visele mele existau întotdeauna o ieșire luminoasă și o ieșire
întunecată. Eu trebuia să apuc ieșirea întunecată, pentru că în cea luminoasă
scăpărau focul și era fierbinte. Dar în cea întunecată erau trupurile.”
Personajul de care m-am atașat cu ușurință a fost,
bineînțeles, Hobie. Cel care își pune toată încrederea în Theo atunci când, mai
târziu, îl alege să-i fie partener în cadrul afacerii pe care o avea de mulți
ani cu bunul său prieten. Cel care îi deschide ușa băiatului de 13 ani și se
lasă impresionat de povestea acestuia. Cel care muncește din zori și până în
seară în micul lui magazin de antichități, prețuind operele de artă și mobilele
vechi în detrimentul câștigurilor materiale pe care le-ar putea avea făcând
anumite lucruri necinstite – lucruri cărora, mai târziu, Theo le prinde gustul
și, asemenea viciilor, le permite să pună stăpânire pe el, dictându-i noi alte
feluri de autodistrugere. Mi s-a rupt inima, efectiv, când mi-am dat seama de
trădarea și nerecunoștița arătate bunului și inocentului Hobie. Mi s-a rupt
inima să văd în câte bucățele se poate împrăștia demnitatea și corectitudinea
unui om care, dacă ar fi luptat și ar fi adoptat o atitudine mai justă, nu ar
fi atras nenorocirile de partea persoanelor de lângă el. Persoane care i-au
arătat încredere și loialitate necondiționate.
„Mai mult decât munca în atelier, îmi plăcea de Hobie
însuși: zâmbetul lui obosit, postura elegant aplecată de bărbat masiv,
mânecile suflecate și felul lui de a fi
agreabil și glumeț, obiceiul de muncitor de a-și șterge fruntea cu dosul
încheieturii, buna dispoziție răbdătoare și bunul lui simț neclintit. Simțeam
că mă percepe mai bine decât numeroșii adulți
a căror misiune era să înțeleagă ce se petrecea în capul meu.”
Boris este un alt personaj-cheie care ar fi avut șanse să
concureze la titlul de cel mai iubit personaj al cărții. Însă Boris, cel care-i
este deopotrivă pierzanie și slavare lui Theo, este un personaj boem,
neînțeles, genul care a experimentat toate relele la viața lui. Cu un destin la
fel de tragic ca cel al băiatului nostru, orfan de mamă și cu un tată alcoolic
care îi administrează regulat bătăi, Boris înțelege de mic că viața este o
cursă contra cronometru pentru supraviețuire. Îl ia sub aripa lui protectoare
pe Theo în momentul în care acesta este nevoit să se mute la tatăl și concubina
acestuia – ambii toxicomani, doi paria care vor să profite de naivitatea și
situația băiatului - , însă îl corupe pe acesta făcându-l dependent de pastile
și băutură, dar îi devine și sprijin și ajutor, așa cum numai două suflete
pierdute pot fi unul pentru celelălalt.
„Îmi lipsea Boris, combinația lui explozivă de îmbufnare,
nesăbuință, irascibilitate și nepăsare. Boris, palid și alb ca varul, cu merele
lui șterpelite din magazine și romanele lui citite în rusă, cu unghiile roase
până la carne și șireturile târăte prin nisip.”
Boris este un personaj intrigant, cu mult potențial,
creionat în stilul personajelor dostoievskiene. Un tânăr condus de vicii și
solitudine, plin de incertitudini și întrebări existențiale, însă în aceeași
măsură este și un tânăr necugetat, care reacționează instinctiv și cu mari
probleme sociale și de comportament, probleme care survin, deloc de mirare, tot
din cauza drumului greșit care nu are cale de întoarcere, odată ce ai pornit pe
el.
Alte personaje reprezentative cărții sunt membrii
familiei Barbour, familia temporar adoptivă a lui Theo, cei care întruchipează
membrii înstăriți, cultivați și educați ai New York-ului, pasionați de artă,
atichități, întâlniri exclusiviste și activități recreative pe potriva
renumelui căștigat. Membrii familiei lui Andy, cel mai bun prieten de-al lui
Theo de la școala, îl acceptă pe băiat în sânul familiei lor, însă integrarea
acestuia este dificilă, deoarece tânărul se simte străin de tot ceea ce reprezintă
aceștia. Însă destinul este surprinzător, iar rolul pe care familia Barbour o
va juca în viața lui Theo este unul semnificativ.
Ultimii, dar nu cei din urmă, sunt poate cele mai indezirabile
personaje întâlnite pe tot parcursul cărții și cele care îi fac cel mai mult
rău lui Theo, contribuind la versiunea lui cea mai rea: tatăl acestuia și
iubita lui. Autoarea a evidențiat foarte bine diferențele dintre cei doi
părinți: pe de o parte mama, care deși este prezentă fizic doar în câteva
pagini de început, însă mai tot timpul în gândurile copilului ei, se remarcă
prin bunătate, inteligență, frumusețe și corectitudine, pe când tatăl, prezent
doar în câteva capitole, își face simțită prezența prin caracterul josnic,
acesta fiind condus de patima alcoolului, a jocurilor de noroc și a desfrâului.
„Pilulele pe care le furasem de la Xandra cu ani în urmă
mă duseseră pe o cale greșită: oxicodonă, oxycodin, morfină și hidromorfon,
când puteam face rost de el, le cumpăram de ani de zile de pe străzi. În
ultimele luni, încercasem să respect cât mai mult un program o zi da, o zi nu,
dar, deși eram oficial într-o zi nu, mă simțeam tot mai abătut, iar paharele de
votcă își pierdeau efectul.”
Theo este prototipul personajului greu încercat,
împovărat de drame existențiale și îngropat la propriu sub imperiul viciilor
(droguri, alcool) și a vicisitudinilor vieții. Sub semnul existenței acestuia
își găsesc locul întrebări și regerete peste care nu poate trece, afundându-se
tot mai adânc în oceanul tristeții, deznădejdii și a scurtelor clipe de
fericire, induse de pastile.
„Dragostea mea pentru Pippa era amestecată undeva
subliminal cu mama, cu moartea mamei, cu pierderea mamei și imposibilitatea de
a o aduce înapoi. Toată foamea aceea oarbă, infantilă de a salva și a fi
salvat, de a repeta trecutul și de a-l face altfel, se lipise cumva,
nesățioasă, de ea, instabilă într-un fel, bolnăvicoasă.”
Poate vă întrebați care este, în definitiv, legătura dintre acest destin groaznic al personajului principal și cunoscutul tablou al lui Fabritius, Sticletele? Ei bine, asta nu am să vă dezvălui, fiind una dintre cele mai interesante părți ale poveștii, însă pot să vă spun doar atât: Sticletele este deopotrivă obsesia și oglinda personajului principal, mica pasăre reprezentând condiția omului în societate, captivitatea noastră, a tuturor, și lipsa liberului arbitru cu care ne confruntăm deseori. Așa cum captivitatea păsării este redată de Fabritius printr-un lanț, tot așa este portretizată și imaginea omului în cartea Donnei Tartt: o condiție de cele mai multe ori umilitoare, pe care trebuie să o cărăm în spate și care se simte ca o povară. Căci în viață de multe ori nu suntem ceea ce ne-am dori să fim, ci ceea ce ne aduce ea, prin anumite împrejurări. Însă, tot de atât de multe ori, ar fi bine să înțelegem că ne putem aduce aportul de fericire ori tristețe și că depinde și de noi ceea ce vrem să devenim și cum vrem să fim percepuți de către cei din jurul nostru. Căci, dacă avem impresia că nu este de datoria noastră să ne ridicăm după ce ne-am jelit corespunzător existența mizeră, atunci este cu siguranță de datoria noastră să nu tragem alți oameni în marea mocirlă în care ne complacem și ne uităm esența, scopul și sufletul. Măcar asta datorăm celor de lângă noi.
„Tabloul înfățișa o făptură mică și simplă, fără
complicații, lipsită de orice urmă de sentimentalism, și ceva din felul precis și compact în care
se strângea în sine însăși – aerul acela vioi, prezent, expresia alertă și
atentă – mi-a amintit de fotografiile pe care mama mi le arătase de când era ea
mică tot o pasăre ca aceasta, cu creștetul închis la culoare și ochi
stăruitori.”
Finalul cărții și răsturnarea de situație în cazul
Sticletelui m-au luat total prin surpindere și m-au făcut să ridic puțin nota
cărții, acordându-i 3/5 steluțe pe Goodreads. Nu am să contest profunzimea
cărții ori subiectul intrigant, care ține cittorul în priză, însă execuția
cărții lasă de dorit deoarece, așa cum am mai spus, descrierile foarte lungi și
lipsite de esență, neimportante pentru acțiunea poveștii, sunt destul de greu
de parcurs, iar asta aduce o mare bilă neagră romanului. Bineînțeles, din
punctul meu de vedere.
Dacă recomand cartea? Da, categoric. Nu sunt însă sigură
că oricine o poate duce la bun sfârșit, pentru că necesită multă răbdare și
atenție. Este un drum literar anevoios, dar care la sfârșit va oferi cititorului
satisfacția de a fi aflat o poveste unică, încântătoare și impresionantă.
Sticletele este un thriller psihologic despre pierdere, regăsire, viață și moarte
care ne învață cât de dificilă este supraviețuirea pentru un om care a pierdut
tot ce avea mai bun în viață. Ne mai arată și cât de ușor ne putem transforma
din oameni în ne-oameni atunci când ne aflăm sub imperiul viciilor și îmbrățișăm
decăderea, făcându-ne în mod conștient rău, nouă și celor de lângă noi.
Mulțumiri calde celor de la Libris.ro pentru
oportunitatea de a lectura această carte ! Nu uitați că pe Libris.ro puteți găsi
cărțile preferate, atât în limba română cât și în limba engleză.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu