Recenzie: Revoluția iubirii de Gáspár György

„Întâlnirea dintre două persoane este ca și contactul dintre două substanțe chimice: dacă apare vreo reacție, amândouă sunt transformate”. – Carl Gustav Jung

Gáspár György este psiholog clincian, psihoterapeut relațional, speaker motivațional, președintele Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie, cofondatorul platformei PaginaDePsihologie.ro și cel care a introdus conceptul  de #RevoluțiaRelaționalăînRomânia.

Pe Gáspár l-am descoperit recent, anul acesta, prin intermediul uneia dintre cărțile sale, Suflete de sticlă. Traumele celor rătăciți în trecut, o carte care îmbină în mod ingenios narațiunea cu psihologia științifică, extrem de profundă, care m-a emoționat până la lacrimi și care se află pe lista celor mai bune cărți citite în ultima perioadă, titlul care se va regăsi cu siguranță în topul personal al celor mai bune cărți citite de mine în 2021.

Fiind extrem de interesată de domeniul pshihologiei/psihoterapiei și profund impresionată de tot ceea ce are de oferit acest psihoterapeut cu adevărat revoluționar și care, așa cum el însuși declară, vrea să contribuie într-un mod cât se poate de pozitiv la educația psihologică/relațională/emoțională a oamenilor din România, am început să-l urmăresc tot mai des pe paginile de social media, să-i ascult podcasturile și să încerc să asimilez cât mai multe informații din cele pe care ni le pune la dispoziție. Și credeți-mă, toate aceste informații și tot ceea ce transmite Gáspár nu au termen de comparație. Sunt informații neprețuite, revelatoare, susținute atât prin teorii și date științifice, cât și prin exemple reale, extrase din viața intimă a autorului și din ceea ce dezbate acesta împreună cu pacienții săi, în cadrul terapiilor pe care le susține.

Astfel, atrasă iremediabil de sinceritatea, empatia și inteligența de care Gáspár György dă dovadă, am continuat acest periplul literar cu romanul Love is fun, scris în colaborare cu Bogdan Nicolai, ca mai apoi să ajung la cartea de față, Revoluția iubirii. O altfel de poveste despre atașament și relații, carte apărută la editura Pagina de Psihologie.

Scurtă, concisă, dar de o profunzime aparte, Revoluția iubirii este genul de lectură ce necesită a fi asimilată, savurată pagină cu pagină, în bucățele mici, dar sățioase. Este acea carte la care te vei întoarce de fiecare dată când vei simți nevoia unei lecturi inteligente, care să îți reamintească care sunt cele mai importante lucruri pentru tine și pentru cel de lângă tine, care să îți redeschidă ochii și sufletul spre ceva mai bun, mai măreț.

Este o carte care te învață să empatizezi, să gândești rațional și să dobândești, capitol după capitol, acea inteligență emoțională și relațională pe care se pune, din fericire, tot mai mult accentul în relațiile de cuplu (și nu numai). Este o lectură potrivită pentru cei care sunt deschiși spre a învăța lucruri noi, utile, care pot fi și trebuie să fie aplicate în relațiile cu cei din jurul nostru, însă aceste lucruri și informații pot fi, în același timp, extrem de deranjante pentru cei care nu concep că, într-o relație, conectarea, intimitatea, sinceritatea, asumarea și comunicarea sunt elemente cheie care contribuie la o mai bună conexiune cu cel de lângă tine. În mare, așa cum spune și autorul și din câte am reușit și eu să învăț din propriile-mi experiențe, dacă nu există aceste semne sănătoase de relaționare, la care trebuie să adaugăm și abilitatea de a fi  capabil să te cerți într-un mod matur și inteligent, legătura nu va fi una trainică, de viitor.

„Facem totul pentru a câștiga o inimă și prea puțin pentru a o păstra”.  – Jacquest Deval

În ziua de astăzi, este esențial ca noi toți să reușim să facem diferența între dragoste adevărată și dependența de feniletilamină, substanța chimică produsă de creier atunci când ne îndrăgostim. Adică dependența de dragoste, acea stare de bine pe care o experimentăm atunci când credem că suntem îndrăgostiți de o anumită persoană...când de fapt noi suntem îndrăgostiți de ideea de apropiere, intimitate, iubire. Iar din această carte cititorii mai pot afla că iubirea adevărată începe odată cu renunțarea la lupta pentru putere. Nimic nou, bineînțeles, și extrem de logic, ca să fim onești, însă este un detaliu în care noi toți ne pierdem și de care ținem cont prea puțin spre deloc. Căci egoul nostru se vrea a fi mereu alimentat, iar în goana pentru putere, uităm ce înseamnă compasiunea, curajul și corectitudinea. Dăm la o parte asumarea, respectul și iubirea pentru a dobândi o falsă putere, impunându-ne în fața celui de lângă noi și uitând că ar trebi să fim și să ne comportăm ca o adevărată echipă, nu ca doi adversari veșnic nemulțumiți, înverșunați și plini de negativitate și resentimente. Iar acest comportament toxic este, în opinia mea, una dintre cele mai mari greșeli pe care un om le-ar putea face într-o relație. Puterea dusă la extrem este, de cele mai multe ori, distructivă, și nu are ce căuta în ecuația iubirii.

„Iubirea este aur, puterea este inutilă și lipsită de succes.”

Tot Gáspár ne povestește că cele mai toxice arme cu care luptăm împotriva partenerului sunt critica, disprețul, intrarea în defensivă și blocajele în comunicare, dedicând pagini întregi prin care ne arată cum să recunoaștem și să combatem aceste obceiuri nocive.

Un termen nou cu care în mare parte eram familiarizată datorită sau din cauza anumitor evenimente trăite, dar pe care nu știam să-l explic prin tremeni științifici, este acela al conceptului de negativitate ca o dorință mascată – care explică faptul că majoritatea comportamentelor ostile pe care le afișăm în plan relațional, fie că vorbim despre o relație de iubire, amiciție, rudenie, etc, sunt, de fapt, nu exemple de răutate umană, ci indicii de durere și suferință. Cu alte cuvinte, autorul încearcă să ne explice o teorie greu de asimilat – pentru că noi toți suntem conștienți și/sau am aflat pe propria noastră piele că oamenii pot da dovadă de răutate pură, gratuită -, conform căreia răul ar avea o explicație psihologică, o motivație; comportamentul nedemn ar fi, de fapt, un strigăt surd de ajutor, prin care părți ale sinelui, refulate sau renegate mult prea mult timp, luptă pentru a căpăta o oarece vizibilitate, acceptare, integrare. Iar de aici pornește o întreaga discuție despre copilul interior al fiecăruia dintre noi, cel care s-a confruntat cu diverse pierderi, suferințe, chiar traumă, acea parte adânc îngropată înlăuntrul nostru, care revine la suprafață și începe să se manifeste ori de câte ori apar anumite situații relaționale sau evenimente la care corpul, dar mai ales mintea noastră reacționează neașteptat.

“Iubirea adevărată nu este doar un simțământ puternic, ci este și o decizie, o promisiune și o succesiune de comportamente de grijă, respect și bunătate umană. Dacă iubirea ar fi doar o emoție, aceasta nu ar deține puterea pe care de altfel o are, deoarece un simțământ apare și dispare – așa cum vin și trec norii de pe cer. Cerul suntem noi conectați în relații, iar toate celelalte sunt trecătoare. Pentru a rămâne împreună la bine și la greu este înțelep să vedem iubirea mai degrabă ca un mix de emoții, gânduri, aranjamente și acțiuni. Ceea ce înseamnă că simțămintele, într-o primă fază, doboară zidurile care până atunci existau între doi străini, însă este nevoie de angajament pentru a clădi siguranța personală și relațională și de voință pentru a acționa conștient și intenționat, chiar și atunci când emoțiile sunt amorțite sau învălmășite.”

Tot din această carte cititorii mai pot învăța că partenerii se împart în două categorii: parteneri cu atașament de tip anxios și parteneri cu atașament de tip evitant, și că noi toți iubim în funcție de limbajul pe care l-am dobândit de-a lungul timpului.

O noutate pentru mine a fost prezentarea modelului relațional Imago, dezvoltat de cuplul de terapeuți Harville Hendrix și Helen LaKelly Hunt, unde imago reprezintă, în latină, termenul imagine, și care ne vorbește despre una dintre nevoile noastre profunde, o nevoie de care, poate, nu suntem cu adevărat conștienți, și anume nevoia ce stă la baza căutării unui partener care să semene (din anumite puncte de vedere) cu adulții în grija cărora am fost pe parcursul copilăriei, dar care, în același timp, să compenseze și să completeze părțile negate, refulate ale sinelui nostru interior.

Acestea sunt doar o parte din informațiile pe care le veți însuși pe parcursul lecturării acestei cărți. Revoluția iubirii este o carte profund umană, o călătorie psihologică care sensibilizează, trezește și revoluționează. O recomand cu încredere tuturor celor pasionați de psihologia umană și psihologia de cuplu și celor care vor să dobândească mai multe informații despre #puterearelațiilor și să facă parte din #RevoluțiaRelaționalăînRomânia, acest demers admirabil implementat de cel care este, din punctual meu de vedere, cel mai bun și cel mai uman psiholog pe care îl are țara noastră, Gáspár György.

Mulțumesc librăriei online Libris.ro pentru oportunitatea de a citi această carte. Nu uitați că pe Libris.ro puteți găsi o mare varietate de cărți la prețuri prietenoase.