Recenzie: Al Punto de Anamaria Ionescu și Radu Costescu
„Adevărul
este că suntem ipocriți cu toții, întreaga viață. Spunem lucruri pe care nu le
gândim, facem alegeri care nu ne caracterizează, acționăm așa cum își doresc
cei din jurul nostru să acționăm. Îți trebuie curaj să faci fix ceea ce vrei în
viață. Iar cei mai mulți dintre noi nu-l avem. Trăim într-o minciună perpetuă,
bucurându-ne de crâmpeie din ceea ce ne-am fi dorit.”
O moarte violentă. Un om ucis cu sânge-rece. Un cadavru
mutilat. Un Chef român ucis cu bestialitate în bucătăria unui restuarant din
Castelldefels, o localitate situată în Spania. O poveste din trecut ce are în
plin plan o afacere neortodoxă. O aparentă prietenie între doi bărbați al căror drum se intersectează în momentul în care ambii se afla la răscruce. O
iubire complicată. Un polițist din Barcelona și un polițist din România, ambii
responsabili cu investigarea cazului, găsirea și pedepsirea criminalului. Și câteva
rețete culinare ce vor da peste cap papilele gustative ale cititorului. Cam
acestea sunt principalele ingrediente pe care scriitorii Anamaria Ionescu și Radu
Costescu ni le propun în această călătorie literară sângeroasă, dar și
gastronomică, cu iz mediteranean.
Al Punto este un roller-coaster de excepție, un thriller cu gust, asezonat cu mult
suspans, acțiune pe repede-nainte, secrete din trecut și umor din belșug. Este
acel gen de carte care te intrigă, te șochează prin brutalitatea poveștii, care
ar putea fi la fel de bine o poveste inspirată din realitate, dar care îți
oferă și nenumărate scene amuzante. O lectură cu de toate, parțial amară,
parțial dulce-acrișoară. Precum viața.
“Probabil că noi, ăștia care anchetăm crime, am căpătat
un fel de imunitate, dublată de un simț macabru al umorului, care ne ajută să
facem față oribilităților de care avem parte și care sunt în job description.
Numai așa pot justifica tâmpenia care mi-a iețit pe gură în momentul în care
m-am apropiat și am privit mai atent victima. M-am uitat la capul bărbatului
ars de plită și am murmurat ceva de genul L-au cam fript al punto, săracul...
De-abia când l-am auzit pe Esteban sufocându-se de râs mi-am dat seama ce glumă
proastă am slobozit.”
Cei care mă urmăresc constant știu prea bine pasiunea mea
pentru lecturile noir. Devorez thrillerele și am mari pretenții când vine vorba
de acest gen literar. Nu știu exact cu ce așteptări am început cartea, dar țin
să menționez că odată începută, au fost suficiente cinci pagini să n-o mai pot
lăsa din mână. Suspansul crește pe măsură ce paginile zboară, nu ai timp să
respiri, nu ai timp să pui piesele cap la cap, că te trezești prins în
păienjenișul atent construit de către cei doi autori. Și apropo de asta,
întotdeauna am fost fascinată de modalitatea în care doi oameni își pot uni
talentul și pasiunea dând naștere unei singure povești. Tot respectul și
admirația pentru cei doi, căci au reușit ceva ce nu mulți scriitori ar fi în
stare, dacă e să vorbim pe șleau.
Acțiunea cărții se desfășoară între trecut și prezent, un
du-te vino alambicat, construit cu multă imaginație, oferind cititorului
momente de maximă tensiune, dezvăluiri șocante din trecut, mici bucățele de
puzzle pe care acesta se vede responsabil a-l compune cât mai repede, de a afla
răspunsurile la miile de întrebări ce apar necontenit, de a forma acea imagine
finală îndelung așteptată. Vrei să afli cât mai repede cine este vinovatul
crimei (sau vinovații), vrei să descoperi motivele care au stat în spatele
acestei crime brutale (au criminalii motive plauzibile sau sunt, pur și simplu,
psihopați cu acte în regulă, ascunși cu dibăcie printre noi, pozând în oameni
normali, inofensivi?), vrei să cunoști toate secretele în timp ce salivezi la
propriu în momentele în care se ating anumite teme gastronomice. Și în același
timp nu vrei să afli. Pentru că atunci știi că ai ajuns la final, și parcă ai
mai vrea să fii puțin ținut în suspans, căci totul ți se pare ireal de banal,
dar în același timp extrem de complicat. Căci, așa cum am mai menționat,
povestea asta nu are nimic fantastic, ar putea fi povestea oricărui om pus în
fața unor decizii majore. Un om care nu prea a avut noroc în viață, un om care
a ales greșit, un om care se îndreaptă spre un drum care-i va fi pieire, deși
în acel moment el este orb și surd.
„Trecutul te ajunge întotdeauna din urmă. Sună ca o
mantră proastă. De fapt, nu te ajunge. Pentru că nu pleacă niciodată de lângă
tine. Stă acolo, pe scaun în autobuz, trântit pe canapea când te uiți la
televizor, pe pernă, lângă capul tău, când vrei să dormi și nu ți se-nchid
ochii nici lipiți. Doar că e tăcut și invizibil. Așteaptă să te simți în largul
tău, să ai impresia că ai scpăat, că toate relele au rămas în urmă. Abia apoi
scoate capul.”
Backgroundul personajelor, această psihologie a lor care
pe mine m-a fascinat mereu, în special în cărțile thriller, este construit ca
la carte. Personajele, destul de numeroase, sunt construite credibil,
autentice, pline de defecte dar și de calități. Ele întruchipează diferite
tipologii umane și sunt puse în situații dificile, nevoite să iasă la liman
prin orice mijloace posibile. Pe întreg parcusul cărții mi-a venit în minte o
expresie relevantă pentru povestea de față, și anume „Banii sunt ochiul
dracului”, căci majoritatea personajelor comit greșeli de neiertat în numele
banilor. Puterea, renumele și banii sunt motivațiile ce stau în spatele acțiunilor
lor, toate acestea furându-le demnitatea, onoarea și inocența. Ambițiile
nemăsurate, toxice, duc, uneori, la fapte murdare. Linia dintre bine și rău,
corect și greșit, este uneori atât de fină, încât nu realizezi momentul în care
îți pierzi definitiv orice brumă de umanitate.
Relațiile dintre personaje sunt nesănătoase, toxice, de o
fragilitate pregnantă. Prietenia se transformă în ură, iubirea în resentimente,
iar fraternitatea în competiție. Avem trădări, minciuni și adevăruri spuse pe
jumătate, fantome din trecut și familii disfuncționale. Este o poveste dură,
acaparantă, amețitoare. Un thriller de nota zece, care te pune pe gânduri și te
face să te întrebi în ce moment a murit umanitatea, în ce condiții mai putem
avea încredere în cineva și cum ne mai putem privi în ochi unii pe ceilalți
știind că, în locul iubirii și al familiei, alegem din nou și din nou, în
cunoștiință de cauză, să facem rău?
Cartea o găsiți la editura Tritonic, fiind una dintre
cele mai noi apariții editoriale. De aici o puteți achiziționa.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere