Recenzie: Stânca Spânzuratului de Yrsa Sigurdardottir

„Nopțile islandeze lungi și întunecate devin cât se poate de amenințătoare în thrillerele Yrsei Sigurdardottir.”

Stânca Spânzuratului este cel de-al patrulea roman al seriei Freyja și Huldar, o minunată serie noir-mystery, care m-a intrigat încă de la primul volum.

Yrsa Sigurdardottir este unul dintre cei mai buni scriitori de thrillere noir, o autoare care m-a cucerit încă de la prima ei carte citită, datorită complexității poveștilor create, personajelor veridice și a silului inconfundabil de scriere.

Freyja și Huldar, cei doi protagoniști care împrumută numele seriei, fac parte din acea tipologie de personaje care îți ajung rapid la suflet, datorită modului realist în care sunt construite, aceștia portretizând persoane ca mine și ca tine, cititorului, oameni cu bune și cu mai puțin bune, destine încrucișate în bătaia vântului, care poate vor avea un viitor împreună, sau poate nu..Autoarea a ales ca și în acest volum, soarta lor să fie greu de pătruns, lucru care,  pe de o parte, nu pot spune că l-am apreciat prea mult, căci aș vrea ceva mai multă conexiune între cei doi. O legătură mai puternică, mai multe scene cu cei doi împreună, însă din păcate, prin natura poveștii relatate în acest volum, Freya este mult mai puțin prezentă decât în romanele anterioare.

Ce mi-a plăcut foarte mult a fost povestea în sine, la fel de alambicată ca în orice thriller respectabil, cu o permanentă stare de angoasă și întuneric. Deși am reușit destul de repede să îmi dau seama de anumite lucruri, cum ar fi numele unei anumite persoane implicate îndeaproape în aparentul caz de sinucidere, asta nu mi-a alungat plăcerea lecturii, ci mi-a oferit o mare satisfacție atunci când la final mi-au fost confirmate bănuielile, iar în plus am avut parte de alte dezvăluiri șocante, pe care nu le prevăzusem anterior, ceea ce a adăugat un mare plus cărții.

Pe scurt, povestea începe cu o dezvăluire macabră: un bărbat este găsit mort în cel mai brutal mod cu putință, într-un loc izolat și plin de istorie, numit Stânca Spânzuratului. Ceea ce la început se vrea a fi o sinucidere, adevărul întunecat iese imediat la iveală, odată cu apariția în peisaj a detectivilor responsabili de elucidarea cazului, unul dintre aceștia fiind Huldar. Deși Huldar și echipa condusă de apriga și neînfricata Erla dispun, pentru o lungă perioadă, de extrem de puține informații, aceștia fac tot posibilul pentru a reuși să pună mâna pe făptași, căci miza rezolvării acestui caz este una enormă: salvarea la timp a unei tinere mame dispărute, al cărui băiețel este găsit nici mai mult, nici mai puțin, decât singur, în apartamentul bărbatului găsit mort. Care este povestea micului băiat și unde se află acum mama acestuia, dată dispărută, însărcinată în luna a opta? A căzut și ea victima celui care l-a omorât pe bărbat și dacă da, care este legătura între victimă, tânără și băiețel? Aparent, nu există nicio legătură între ei. Sau cel puțin, nu una care poate fi descoperită cu ușurință.

În peisaj îsi mai fac intrarea și prietenii cei mai buni ai victimei, aceștia fiind șocați să afle că amicul lor cel mai bun a fost găsit mort în condiții extrem de suspecte. Cine sunt acești bărbați și care este rolul acestora în toată povestea? Își cunoșteau ei prietenul cu adevărat? Este, oare, unul dintre ei, ucigașul acestuia? Ce povești din trecut îi apropie și care este secretul pe care vor să îl păstreze cu orice preț? Răspunsurile la toate aceste întrebări le veți afla citind cartea. J

„Înregistrarea era întunecată, ca și cum fusese filmată noaptea. Chiar și așa, Thormar își dădea seama că bărbatul era prietenul său, Helgi. O mână cu mănușă se ivi în cadru și-l împinse pe Helgi. Ochii și gura bărbatului formară nenumărate O-uri de uluire când se prăbuși pe spate și dispăru din cadru. Camera se mișcă pentru a arăta conturul întunecat al unui bărbat atârnat în aer. Picioarele îi băteau sălbatic în gol, iar mâinile trăgeau panicate de ștreangul din jurul gâtului. Începu să dea și mai spasmodic din membre, până ce se opri complet în cele din urmă. Brațele îi căzură moi pe lângă corp, iar picioarele îi rămaseră atârnând drept în jos. Bărbatul se răsuci încet într-o parte, apoi în cealaltă. Apoi îngregistrarea se termină.”

Pentru mine lectura a fost una destul de reușită, care m-a ținut lipită de paginile cărții și mereu alertă, în tensiune, pentru a descoperi cât mai multe piese din acest puzzle intrigant. Trebuie să recunosc că au fost și scene statice, în care nu se întâmpla nimic nou, iar cazul stagna, însă stilul de scriere al autoarei m-a ajutat să trec ușor peste acele secvențe, căci Yrsa este o adevărată meastră a cuvintelor și a imaginilor reprezentative pentru romanele nordic-crime.

Principalele teme ale cărții sunt răzbunarea, abuzul domestic și abuzul sexual. Avem parte de o întreagă scenă de personaje ce se vor a fi ceea ce nu sunt, personaje care întruchipează diverse tiplogii de oameni fățarnici, fără scrupule, mincinoși și egoiști, care cred că li se cuvine totul, cu obiceiuri toxice ce vor duce la formarea unui întreg lanț de dezastre. Dezastre ce vor avea efecte devastatoare asupra altor personaje nevinovate. Psihologia personajelor este creionată realist, așa cum îi șade bine unui thriller captivant și complex.

Dacă sunteți în căutarea unei lecturi antrenante, care să vă treazească din amorțeala și să vă pună mintea la contribuție, vă recomand cu încredere seria Freyja și Huldar. Veți avea parte de suspans, crime intrigante, personaje credibile, situații alambicate și imprevizibile, relații complicate și chiar și de un strop de romance. O serie pentru toți pasionații de thrillere nordice !

Mulțumesc din suflet celor de la librăria online Libris.ro, care au făcut posibilă această întunecată călătorie literară ! Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul celor de la Libris.ro.