Recenzie: Cercul de Bernard Minier
„Ne schimbăm. Toți. Iremediabil. O parte din noi rămâne
același nucleul, sufletul pur rămas din copilărie, dar în jurul lui se adună
atâtea sedimente. Până la urmă îl desfigurează pe copilul care am fost, îl fac
un adult atât de diferit și de monstruos încât, dacă ne-am putea dedubla,
copilul nu l-ar recunoaște pe adultul care am devenit – și fără îndoială
îngrozit la ideea că ar putea deveni acea persoană.”
Cercul
de BernardMinier este cel de-al doilea volum al seriei Martin Servaz, serie ce
împrumută numele peronajului masculin principal, un comandant trecut de prima
tinerețe, cel care vă va ține companie în timpul celor mai bizare anchete
polițienești de pe întreg cuprinsul Franței.
M-am atașat cu rapiditate de Martin și de celelalte
personaje reprezentative seriei, iar entuziasmul meu pentru romanele crime a
fost crescut vertiginos odată cu descoperirea romanului Inghețat, cel care
deschide această călătorie palpitantă în lumea lecturilor detectivistice.
Minier s-a bucurat rapid de aprecierea publicului
literar, cărțile sale fiind traduse în peste 21 de limbi, odată cu publicarea
primului său roman, în anul 2011, iar eu mă bucur să-l pot numi atât de repede
unul dintre autorii mei preferați de thrillere noir, alături de Stefan Ahnhem,
M.J.Arlidge și J.K.Rowling.
Acțiunea romanului Cercul se petrece la doi ani după
evenimentele din Înghețat, așadar, deși mulți spun că romanele care fac parte
din serii thriller pot fi citite și separat, eu vă recomand insistent să le
luați în ordine, pentru a vă bucura de o călătorie literară completă, un fel de
sejur palpitant în lumea thrillerelor, în care personajele vă vor deveni,
pentru câteva ore, parteneri de călătorie.
Luna iunie a anului 2010 îi aduce o nouă provocare
comandantului Servaz, care primește un apel neașteptat de la o persoană
importantă din trecutul său, o fostă iubită de care a fost extrem de atașat și
pe care credea că a uitat-o și nu o va mai revedea nicicând. Tragicul eveniment
din Marsac, micul oraș universitar unde cei doi au învățat în tinerețe și
același orășel în care Margot, fiica lui Servaz, învață și ea în prezent, face
ca drumurile celor doi să se interesecteze din nou, după aproape douăzeci de
ani, căci trupul brutalizat al unei tinere profesoare este găsit de chiar de
către fiul fostei sale iubite, care îl sună disperată pentru a-i ajuta copilul.
Crima este una dintre cele mai brutale pe care le-a investigat Martin până
acum, iar certitudinea că o femeie tânără a sfârșit atât de tragic, iar un
criminal se plimbă nestingherit printre ei capătă conotații înspăimântătoare.
„Apa era elementul principal. Apa de aici și apa de
afară...Ploua..Așteptase oare asasinul această noapte futtunoasă pentru a
acționa? Cine merita să moară atât de tânăr? Privirea din apă îi povestea
urmarea îi fusese frică, foarte frică, înainte să moară. Înțelesese că se
terminase, că își epuizase orice credit, înainte de a afla cum este să
îmbătrânești. La ce s-o fi gândit? La trecut sau la viitor? La ocaziile
pierdute, la ce-a de-a doua șansă pe care n-o va mai avea niciodată, la
proiectele care nu vor mai vedea lumina zilei, la iubiți sau la marea dragoste?
Sau poate că doar la supraviețuire? Se zbătuse cu sălbăticia unei vietăți
prinse în capcană. Dar era deja captivă în strâmta ei închisare de sfoară în
acel moment și simțise cum nivelul apei creștea, încet și ineorabil, în jurul
lui. Pe pielea ei. în timp ce panica îi urla ca un uragan în creier, dar ea nu
putea urla cu adevărat, din cauza lanternei care o împiedica, mai eficientă
decât un căluș, și apoi nu mai respirase decât pe nas, și gâtul o durea, umflat
în jurul acelui obiect străin, care îi lipsea creierul de oxigen.”
Singurul indiciu evident de la fața locului și scena
crimei – și anume casa profesoarei – este un mesaj macabru pe care doar Servaz
îl poate înțelege și care îi provoacă fiori pe șira spinării: un casetofon în
care se află un cd cu muzica compozitorului său preferat, Mahler, celebrul
compozitor simfonic austriac. Ce poate fi atât de macabru la acest detaliu
aparent insignifiant pentru ceilalți, dar care are o atât de mare însemnătate
pentru Servaz? Mahler este puntea de legătură dintre Servaz și Julian Hirtmann,
afinitatea pe care cei doi o împărtășesc, muzica pe care amândoi o iubesc: atât
comisarul Servaz, cât și doppelgangerul lui, Hirtmann, cel care a ales calea
întunericului, faimosul criminal în serie care face obiectul discuției în
Înghețat, cel care a evadat, la finalul primului volum, scăpându-i printre
degete lui Servaz, chiar din interiorul Institutului psihiatric de maximă
siguranță, aflat undeva în Alpii francezi, împărtășesc aceleași gusturi
muzicale.
Cazul se complică și mai mult odată cu apariția unui
e-mail criptic prin care Martin este informat că Hirtmann a lovit din nou,
făcând o nouă victimă. Iar uciderea cu brutalitate a profesoarei se aseamănă cu
profilul din trecut al victimelor lui Hirtmann – femei tinere cu care acesta
organiza orgii, pe care le omora apoi în cele mai cumplite moduri, după ce le
ținea sechestrate zile în șir.
Trecutul pare să-l acapareze pe Servaz din toate părțile,
iar micul oraș universitar, care ascunde secrete nebănuite, este dominat de
haos, trădări și sânge. Cu ajutorul echipei sale profesioniste, formată din
detectivii Esperandieu și Samira – două personaje atipice și nonconformiste,
care atrag atenția prin stil vestimentar și temperament -, dar și cu ajutorul
neprețuit al detectivei Irene Ziegler, cea care se remarcă prin stilul puțin
neordotox de a rezolva problemele ivite, un fel de Helen Grace pentru
cunoscători, Martin pleacă pe urmele criminalului (criminalilor?), la
vânătoare, însă rolurile se inversează rapid, iar comandantul, fiica lui și
întreaga echipă devin carne de tun, luați în vizor și atacați din toate părțile,
fiind nu doar o dată puși în situația de a lupta cu toate armele și puterile
rămase, pentru a rămâne în viață.
“Avu neplăcuta senzație că asistă la un număr de
prestidigitație, când saltimbancul îți atrage atenția într-o parte, iar
esențialul se petrece în cealaltă. O mână la lumină pentru spectatori, o mână
în umbră, acționând. Cineva voia să îi forțeze să privească în partea
greșită..Aranjase scena, alesese decorurile, actorii – poate chiar și
spectatorii..”
„Actorii din drama aceasta se învârteau într-o horă în jurul
lui, ca într-un joc de-a baba-oarba. Iar el era jucătorul central, cel cu ochii
acoperiți, care încerca să-l găsească, cu mâinile întinse și pe pipăite, pe
criminal.”
Psihologia personajelor create de autor este una reușită,
acesta evidențiind diferitele prototipuri umane, cu toată paleta de traume și
evenimente nefaste care schimbă oamenii de-a lungul anilor. Avem povești din
trecut care se ridică la suprafață din cele mai întunecate și adânci ape,
povești rupte din cele mai groaznice coșmaruri devenite realitate, secvențe de
maximă intensitate, răzbunări menite să readucă o oarecare aparentă stare de
pace sufletească pentru cei care au suferit odinioară, pe nedrept, dar care
provoacă și mai multă tragedie.
Iubiri și prietenii din trecut, desfăcute, reînnodate,
apoi din nou destrămate, promisiuni pentru un nou început, dar care sfârșesc
mai tragic decât se poate aștepta cineva, minți bolnave care oscilează între
realitate și o ficțiune ruptă din cele mai negre scenarii, un pact încheiat
într-un moment de mare vulnerabilitate, care a pus amprenta asupra sufletului
și minților unor tineri inocenți, o cursă contra cronometru și un deznodământ
șocant, cam acestea sunt ingredientele cu care Minier se joacă în acest roman
de mare intensitate.
Cercul
este o carte întunecată, complexă și inteligent scrisă, care răstoarnă toate
credințele și pune serios la îndoială termenul de umanitate.
Cartea poate fi achiziționată de pe librăria online Libris.ro,
acolo unde găsiți și celelate volume ale autorului, atât în limba română cât și
în limba engleză.
Mulțumesc din suflet celor de la Libris.ro, care au făcut
posibilă această experiență literară palpitantă.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu