Recenzie: Problema Spinoza de Irvin D. Yalom

„Mintea și încercarea de perfecționare a puterilor rațiunii noastre e proiectul uman suprem și unic.”

Nu mai este niciun secret cât de mult îl apreciez pe scriitorul, psihiatrul și psihoterapeutul Irvin D.Yalom, cel care a reușit să încânte generații întregi de iubitori ai lecturii prin romanele sale impecabil scrise. Fie că scrie ficțiune, fie că alege să dea mai departe informațiile despre psihologie și psihoterapie pe care le deține prin titlurile de non-ficțiune publicate, Yalom este și va rămâne un scriitor desăvârșit, un om de o inteligență și empatie aparte.

Pornind de la cuvintele scriitorului francez Andre Gide, „istoria este ficțiunea care s-a întâmplat, în timp ce ficțiunea este istoria care s-ar fi putut întâmpla”, Yalom dă naștere unui roman în care ficțiunea se împletește cu realitatea – mai exact, realitatea unui Amsterdam al anului 1656, când intră în scenă Spinoza și realitatea anului 1910, în Estonia lui Alfred Rosenberg-, acțiunea cărții desfășurându-se începând cu cele două perioade, în lumina reflectoarelor aflându-se doi oameni care au intrat în istorie la trei secole distanță unul de celălalt.

Mare iubitor al filosofiei și practicant desăvârșit al psihoterapiei, Yalom îmbină aspecte ale celor două domenii și își pune la bătaie talentul de scriitor și povestitor pentru a da naștere unui roman de factură istorică, extrem de complex, care are capacitatea de a trezi în cititor numeroase întrebări și introspecții referitoare la religie, corectitudine politică, umanitate. Autorul explorează magistral, prin ale sale lentile fine de psihoterapeut, lumile lăuntrice ale celor două personaje principale, gânditorul și filosoful Bento Spinoza, evreu cu origini portugheze, excomunicat la vârsta de douăzeci și patru de ani din comunitatea evreiască din cauza ideilor sale considerate eretice, și Alfred Rosenberg, unul dintre cei mai importanţi ideologi nazişti, cel care l-a susținut și urmat în mod obsesiv pe Hitler.

„Faptul că un argument are puterea de a liniști vine în sprijinul ideii că lucrurile, în și prin ele însele, nu sunt cu adevărat bune sau rele, plăcute sau de temut. Doar mintea ta le face așa.”

Aceste două personalități marcante ale istoriei au existat în realitate, iar Yalom s-a jucat cât a putut de mult cu detaliile reale – însă, din nefericire, insuficiente în ceea ce-l privește pe Spinoza, acesta fiind excomunicat, ducând o viață singuratică, marcată doar de pasiunea sa către scris și filosofie. Datele despre viața timpurie a criminalului de război nazist Rosenberg sunt mult mai numeroase, ajutându-l pe Yalom să pătrundă mai adânc în psihologia acestui personaj. Cu toate acestea, pentru o mai mare veridicitate a poveștii ficționale imaginate, autorul reliefează două personaje de mare însemnătate pentru parcursul mai sus numitelor personaje: Franco Benitez, un evreu măcinat de numeroase întrebări referitoare la religie și spiritualitate și Friedrich Pfister, doctorul psihiatru cu care Rosenberg se împrietenește în urma pasiunii lor comune – filosofia, și cel care dorește să-l scape pe Alfred de ideile sale antisemite.

„-Atât Goethe, cât și Spinoza susțin că nu trebuie niciodată să ne legăm soarta de ceva coruptibil sau schimbător. Dimpotrivă, Spinoza ne îndeamnă să iubim ceea ce este incoruptibil și etern.

-Adică?

-Adică Dumnezeu – sau versiunea de Dumnezeu a lui Spinoza, care echivalează complet cu Natura.”

Printre subiectele atinse de autor se numără credința, antisemitismul, ideea de măreţie a rasei ariene, psihologia umană, dorința de apartenență, solitudinea omului aflat în cumpănă,izolat de lumea în care trăiește, lupta pentru libertate.

Ideea scrierii unei cărți în care se dezbat aceste subiecte, avându-i în centru pe cei doi bărbați diametral opuși în gândire și faptă, a pornit de la vizita făcută de Yalom casei-muzeu a filosofului Spinoza, acolo unde află că a avut loc un jaf comandat de către echipele lui Rosenberg, mare parte din biblioteca marelui gânditor fiind înlăturată, folosindu-se pretextul descifrării unei așa numite „probleme Spinoza”. În procesul de scriere al romanului, ce a apărut în anul 2012, Yalom s-a inspirat din scrierile lui Spinoza, Tratatul teologico-politic și Etica, din care a extras multe idei ce pot fi întâlnite între paginile cărții.

„Nimic nu se întâmplă pur și simplu. Totul este cauzat de ceva anterior și, cu cât ne dedicăm mai mult înțelegerii acestei rețele cauzale, cu atât devenim mai liberi.”

Înțesată cu dialoguri profunde, viscerale, cu o mare încărcătură filosofică, ce invită la introspecție, Problema Spinoza este o poveste bine gândită, din care cititorul poate realiza o analiză psihologică a personalităților marcante ale secolelor XVII și XX, bucurându-se în același timp de o memorabilă călătorie în timp.

„Mă întreb dacă poți fi acasă oriunde, pentru că acasă nu este un loc – este o stare de spirit. Să fii cu adevărat acasă înseamnă să te simți acasă în propria-ți piele.”

Problema Spinoza oferă o lectură inteligentă, umană, extrem de esențială tuturor iubitorilor de lecturi de calitate.

Mulțumesc echipei librăriei online Libris.ro, care mi-a făcut posibilă lecturarea acestui roman. Pe Libris.ro găsiți titlurile preferate, atât în limba română, cât și în limba engleză.