Recenzie: Fata care a murit de Ragnar Jonasson
„Lumea e suficient
de complicată, periculoasă și nedreaptă fără să mai fie nevoie să crezi în
fantome și monștri.”
Se
caută profesor la capătul lumii.
Așa începe thrillerul nordic semnat Ragnar Jonasson, un page turner
întunecat, misterios și rece – căci vine tocmai din Islanda – perfect pentru
zilele prea călduroase de vară, în care putem citi până la miezul nopții,
transportați literalmente până în îndepărtatul sătuc Skalar, aflat în Peninsula
Langanes, acolo unde autorul își plasează personajele. Și ce mai personaje !
Puține la număr, căci sătucul este unul prea puțin ofertant, condițiile de
viață fiind extrem de dure – clima este neprietenoasă, pescuitul reprezintă
singura activitate de bază, de pe urma căreia localnicii se pot întreține, iar
dezvoltarea socio-economică lipsește cu desăvârșire – însă care își poartă
secretele ca pe un scut. Un scut rezistent și întunecat, ce nu permite
pătrunderea vreunei raze de lumină. Însă scutul începe să capete fisuri din
momentul în care Una, o tânără profesoară din capitală, răspunde afirmativ
anunțului.
Bântuită de propriile-i fantome de care vrea să se
îndepărteze și în căutarea unui viitor mai satisfăcător, Una acceptă să fie
profesoară pentru cele două copile din sat și încearcă, plină de speranță și
încrezătoare, să se apropie de cei zece localnici, care o primesc cu o
amabilitate placidă. Pe măsură ce lectura avansează, iar lunile de iarnă
aparent nesfârșite mușcă necruțător din viețile personajelor, cititorul
descoperă, la fel de intrigat ca și Una, că oamenii din sat poartă mai multe
măști, iar trecutul complicat cu care nu au făcut pace tinde să se prăvălească
necruțător peste prezentul fragil al fiecărui personaj. Iar greșelile de
odinioară se răsfrâng brutal și asupra sufletelor inocente..
„Satul era aproape în permanență cufundat într-o tăcere
atotcuprizătoare, ca o aducere aminte a depărtării de oricare alt loc. Și, cum
nu se vedea strălucirea luminilor niciunui oraș învecinat sau a unor ferme, ai
fi jurat că nu există nicio lume exterioară. Poate că lucrul pe care-l aveau în
comun toate sufletele care alegeau să locuiască acolo era preferința pentru
singurătate. Nu se auzea zgomotul niciunei activități umane, doar oftatul ușor
al mării, dar el nu se punea la socoteală pentru că nu umplea liniștea – nu
făcea decât să fie ecou pentru gândurile Unei.”
Autorul creează un roman de atmosferă palpitant, în care
accentul cade pe viața implacabilă dusă în cadrul unei mici comunități părăsite
și uitate, aflată departe de civilizație și aproape imposibil de înțeles,
străbătută doar de vitregiile sorții și de unele amintiri din trecutul extrem
de îndepărtat, și pe relațiile instabile, fragile și adeseori toxice dintre
locuitorii acestei comunități.
Deși scurt, romanul ține cititorul în priză și-i oferă
cantitatea necesară de suspans și adrenalină. Trecutul se împletește cu
prezentul, ajungând să se întâlnească spre final, oferind un deznodământ
satisfăcător și răspunsuri la numeroasele întrebări apărute pe parcursul
misterioasei lecturi.
Ca orice thriller nordic care se respectă, "Fata
care a murit" oferă citorilor
o poveste întunecată, suspans, crime (!!) și răsturnări de situație care
schimbă tot ceea ce credeai că ai intuit. Mi-ar fi plăcut ca backgroundul
personajelor să fie puțin mai bine dezvoltat, să am o perspectivă mai amplă
asupra psihologiei personajelor-cheie, căci detectiva din mine apreciază enorm
poveștile încâlcite și evoluția (sau mai corect spus, în cazul unor personaje,
regresul) personajelor, însă per total, cartea reprezintă o lectură reușită
pentru iubitorii poveștilor thriller-mystery.
Volumul este tradus în limba română la editura CrimeScene Press.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu