Recenzie: Mayday de Grethe Boe
“Nivelul
relativ înalt de pace internațional, cooperare și guvernare pe baza legilor,
care definise ultimii 70 de ani de după cel de-al Doilea Război Mondial fusese,
din punct de vedere istoric, excepția, nu regula. Haosul constant era regula.
Aceasta era calea naturii: totul trebuia distrus pentru a renaște. Iar, iar,
iar și iar. Viața era un vârtej al haosului etern.”
GretheBoe este scenaristă și regizoare norvegiană cu peste
douăzeci de ani de experiență, fiind răsplătită cu numeroase premii. Recent, ea
a sosit (și) pe piața literară, Mayday fiind primul ei roman de
debut, un roman surprinzător de bun, care m-a ținut lipită de paginile lui, cu
inima mică de emoție în fața adrenalinei care se scurgea în valuri și a
scenelor extreme.
Mayday
este un roman brutal, care își ține cititorii într-o stare intensă de euforie
și uimire. Povestea imaginată de scenaristă are drept inspirație conflictele
geopolitice, și anume riscul crescut al unui război geopolitic în regiunea
arctică între Rusia și NATO. Un scenariu care, în realitatea zilelor noastre,
ar putea căpăta contur cu ușurință. Grethe a creat un roman ce tratează
subiecte actuale sensibile, ideea acestuia crescând în intensitate în timp ce
lucra la un film și se afla pe pista aeroportului din Bodo, acolo unde aveau
loc exerciții NATO, situație transpusă de autoare în carte.
Cu
forță și pasiune, autoarea creează o poveste bine documentată, muncită, care,
în primul rând, ridică numeroase întrebări și invită la introspecție, iar în al
doilea rând se remarcă printr-o scriere acaparatoare și extrem de promițătoare,
acțiunea cărții reușind cu prisosință să mențină cititorul într-o stare de
continuă surescitare.
“Pe
pământ, alianțele se schimbă mai repede decât își schimbă oamenii hainele.”
Boe
nu își menajează deloc cititorii și le oferă suspans din belșug încă din
prolog, acolo unde suntem transportați în tundra înghețată și nemiloasă, cu perspectiva
ei înfricoșătoare, cu liniștea care-ți urlă până în străfunduri, până în
viscere, mai tare decât orice zgomot posibil, cu gerul mușcător care îți
înțepenește oasele, gândurile, suflul și sufletul, cu senzația că ești singur
pe lume, înfricoșător de singur, departe de orice altă suflare, și că poți
închide pentru ultima oară ochii, iar omenirea nu va cunoaște nicicând prin ce
ai trecut, de ce ai ajuns în ipostaza aceasta, cât ai luptat. Și nici adevărul.
Care rareori este cunoscut în totalitate. Căci, așa cum spunea Eschil, “În război, adevărul este primul răpus.”
Acțiunea
și numeroasele întrebări apar cu adevărat în momentul în care un avion NATO
aflat într-o misiune pașnică de escortă în spațiul aerian internațional suferă
o prăbușire exact pe teritorul rusesc. Ceea ce se presupunea a fi un exercițiu
militar liniștit, însă promițător, se transformă rapid într-un scenariu
terifiant, care amenință să răstoarne fragila pace politică, iar teoriile nu
încetează să apară: a fost un simplu accident? A fost un atac deliberat la
adresa Rusiei? A fost o mână criminală? Ori poate o înscenare? Liniștea și
soarta mai multor națiuni sunt puse în pericol, lumea politică explodează, se
fac și se desfac alianțe, iar apele tulburi pe care navighează actorii acestui
teatru macabru, conduși de păpușari lipsiți de umanitate, duc cu rapiditae spre
cel mai sumbru scenariu – declanșarea celui de-al Treilea Război Mondial.
“Poți
ajunge până la capătul lumii cu minciuna, dar de întors nu te mai poți
întoarce.”
În
tot acest timp, departe de scena politică, adânc în pustietate și sălbăticie,
cei doi piloți care conduceau aeronava NATO supraviețuiesc impactului
prăbușirii, însă acum trebuie să înfrunte o dublă provocare: prinși într-un
coșmar alb, răniți, înghețați și aflați la mila naturii arctice brutale, ei
trebuie să își pună abilitățile de supraviețuire în practică, în timp ce trupe
antrenate de mercenari sunt pe urmele lor, pentru a-i elimina pe cei doi
presupuși instigatori.
Pilotul
cel mai bun al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite, John Evans, este unul dintre
piloți, un bărbat trecut de prima tinerețe,
odinioară dur și considerat erou, însă pe dinăuntru golit de orice însuflețire
și ros fără milă de demoni lăuntrici. Povestea lui este una tragică și prea
bine cunoscută în lumea brutală a militarilor. El își poartă povara ca pe o
mantie pe care reușește, cu greu, să o dea jos când și când, lăsând în lumină
un bărbat puternic, bun și capabil, a cărui dragoste pentru soție și fiică este
imensă, însă, din păcate, insuficientă atunci când oamenii traumatizați precum
el se pierd în tenebrele trecutului și a adicțiilor.
Cel
de-al doilea pilot este tânăra și ambițioasa Ylva Nordahl, un personaj
(parțial) inspirat din realitate, o eroină care dobândește numeroase calități
fizice și mentale, o adevărată inspirație pe care am trecut-o în categoria
personajelor feminine care merită atenția cititorilor. Ylva știe de la primele
capitole cum să cucerească prin caracterul ei autentic, prin spiritul
neînfricat, prin justețe și seriozitate. Supraviețuitoare a unei traume din
copilărie, Ylva mai este bântuită de reminiscențele trecutului, însă, spre
deosebire de colegul ei mai în vârstă, nu lasă această povară să o definească,
ci luptă cu toate foțele, lucru pe care l-am apreciat enorm. Fata-lup, așa cum
este supranumită, este la suprafață o femeie cutezătoare, care știe că doar
prin perseverență și muncă poate izbândi în această lume dură, prea puțin
corectă și încă dominată de masculi alfa, însă jovială, capabilă de a-și arăta
sentimentele și extrem de umană și empatică. Scenele din pustiu, în care sunt
nevoiți să înfrunte cele mai negre situații, scot în evidență capacitatea Ylvei
de a face și imposibilul pentru a supraviețui, ea demonstrându-și nu doar
pregătirea militară superioară, cât și bunătatea și empatia față de colegul ei.
De
asemenea, personajele secundare – esențiale pentru cursul acțiunii, cum ar fi pilotul
Iavn, Maiorul Ivana Hodrokovski și locotenentul Storm Bure, de la securitate
cibernetică -, ridică ștacheta și reprezintă un alt punct forte al romanului de
debut, căci construcția lor și interacțiunea dintre acestea sunt realizate cu
măiestrie și competență.
“Oamenii
erau ca niște găini fără cap: preferau să se ciupească unii pe alții până se
omorau în loc să formeze un front unit împotriva vulpii care își făcuse cuib în
coteț. Le ura pălăvrăgeala, bârfa, lăcomia, modul în care se flatau reciproc,
ipocrizia și promptitudinea în a se ofensa, tot traficul și toată poluarea pe
care le generau, tot hedonismul lor fără rost. Toate astea îi făceau slabi.
Nicio formă de rațiune nu putea ajunge la găini odată ce creierul lor reptilian
era activat.”
Mayday
este un excelent roman de aventură, un thriller geopolitic și psihologic
memorabil, care oferă o lectură de calitate.
Singurul
defect al romanului? Este prea scurt ! Aș fi vrut să petrec mai mult timp
alături de aceste personaje pe care am ajuns să le îndrăgesc, dar trebuie să
recunosc că întreaga poveste este bine dozată în suspans și intensitate, iar
finalul, care se încheie cu o promisiune incitantă, mă face optimistă la gândul
că, în viitor, vom avea parte de o continuare.
Mayday
poate fi găsit pe site-ul
editurii Crime Scene Press. Mulțumesc echipei editurii pentru exemplarul
oferit.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu