Recenzie: Stăpânul umbrelor. Trezirea de Ana Maria Negrilă

„În întuneric, fantasmele prind aripi.”

Stăpânul umbrelor. Trezirea” este un epic fantasy ce mi-a amintit, prin inconfundabila scriitură a autoarei, worldbuildingul complex, personaje și atmosferă, de cărțile incredibililor Robin Hobb și George R.R.Martin.

Cunoscută, îndeosebi, publicului român datorită romanelor sale SF, Ana Maria Negrilă reușește să cucerească în cel mai grandios mod (și) genul fantasy, oferind cititorului o lectură antrenantă, ce vibrează de magie, neprevăzut și întorsături de situație epice.

Universul construit cu migală și dăruire prezintă cititorului o lume acaparată de întuneric, în care umbre străvechi se trezesc la viață și perturbă existența fragilă a personajelor, semănând haos și distrugere.

Cu teamă în fața întunericului și a neprevăzutului, dar și entuziasmată de perspectiva unei noi călătorii literare, m-am strecurat printre Umbre și am pornit la drum alături de personaje – numeroase, extrem de bine conturate, ce beneficiază de un background magic credibil, dar și de un background psihologic interesant și inteligent construit (da, ele dispun de puteri supranaturale, însă sunt înzestrate cu anumite caracteristici ce le scot în evidență umanitatea și pun accentul pe latura lor pământească, acestea aflându-se într-o permanentă călătorie inițiatică, ce impresionează cititorul și îl face să se atașeze de ele, să se teamă pentru soarta lor și să își pună întrebări referitoare la ce va aduce următorul capitol – speranță ori deznădejde? ).

Autoarea ni-i aduce în prim plan pe Garen și Tallen, doi tineri mediatori care se împrietenesc și reușesc să construiască o relație în ciuda sorții potrivnice, aceștia cunoscându-se de pe vremea când studiau în cadrul aceleiași școli în cadrul căreia erau pregătiți în ale magiei, însă destinul despărțindu-i temporar, pentru a-i readuce împreună, în împrejurări nefavorabile, forțându-i să lupte pentru viețile lor și punându-le prietenia sub semnul întrebării.

Un alt personaj care atrage atenția este Neelen, un tânăr războinic neexperimentat și destul de imatur în ceea ce privește adevărul ce-l înconjoară, însă înzestrat cu o putere ieșită din comun și mânat de o puternică dorință de răzbunare ce-l va aduce față în față cu un destin implacabil, dar și în calea unei bătrâne înspăimântătoare, pe numele ei Larneea, și a unui suflet chinuit și la fel de însetat de răzbunare, Ellora, o tânără ce dorește să afle cine a omorât-o și cine a fost ea cu adevărat în viața ei de muritoare, acum străbătând lumea sub forma unei Umbre ce nu-și găsește pacea.

Pe scena personajelor poposesc și frumoasa și solitara Sedara, cea care își găsește alinare în Darul său misterios și cea care va servi drept pion în planurile unei mari forțe, preparatorul Kenner, un bărbat puternic ce dispune de resursele necesare pentru a dirija, dintr-o parte în alta, soarta mai multor personaje, și Mikel, un fost mediator ce trăia ascuns până în momentul în care îl întâlnește pe Tallen, iar destinul i se preschimbă.

Tabloul este completat de una dintre cele mai fascinante, puternice și drăgălașe creaturi fantastice de care mi-a fost dat să citesc, pe numele ei Crato, care va juca un rol important în soarta personajelor.

„Viața este formată din lucruri mari și mici, importante și neimportante; unele își pun amprenta asupra sufletului, altele asupra trupului, altele trec pur și simplu ca apa peste stânci, dar, în același timp, scobesc adânc și transformă totul în nisip.”

Toate aceste personaje, dar și altele, pe care le veți cunoaște pe măsură ce veți înainta în poveste, sunt nevoite să își depășească condiția, să lupte împotriva maleficului, să supraviețuiască plaselor de intrigi ce se țes necontenit împrejurul lor, să formeze alianțe pe care, în alte circumstanțe, nu le-ar fi încheiat, să își (re)escopere abilitățile magice și (mai ales) să le pună în slujba Binelui și să ia decizii morale dificile, totul pentru a readuce în lume echilibrul de multă vreme uitat, dar de care au mare nevoie pentru a supraviețui și a prospera.

Sistemul magic este caracterizat prin complexitate și originalitate, nomele fiind cel mai bun exemplu în acest sens, acestea stând la baza acțiunilor înfăptuite de personaje, fiind un fel de cuvinte/noțiuni ce pot influența pe deplin modul în care realitatea este percepută, ba chiar și gândurile și acțiunile celor asupra cărora au fost trimise.

„Sfârșitul? Oamenii vor înceta să mai caute răspunsuri doar atunci când ultimul supraviețuitor se va întinde pe sol, transformându-se încet în țărână. Când nomele vor dispărea, cuvintele vor înceta să mai însemne orice”

„Trezirea”, primul volum al duologiei „Stăpânul umbrelor”, oferă cititorului o lectură de calitate, ce îmbină intriga politică și jocurile de putere cu noțiuni elaborate de magie, iar scenele de luptă, împreună cu descrierile desăvârșite ale lumii imaginate de autoare și personajele originale contribuie la zugrăvirea unei lumi fantastice de excepție.

Recomand romanul tuturor iubitorilor de fantasy și tuturor celor care vor sa aibă parte de o lectură magică, o carte  scrisă de un autor român contemporan.

Stăpânul umbrelor. Trezirea a apărut la editura Crux Plublishing, unde puteți găsi și continuarea, Zorii războiului”.