Recenzie: Cronica barbara de Ana Maria Negrilă
„Avusesem
revelația faptului că realitatea este un lucru relativ și că oamenii vor crede
întotdeauna ceva ce se potrivește cu ce au ei în gând.”
„Nu nutri vise deșarte. Lumea este un amestec de bine și
rău, iar roata istoriei ne calcă pe toți sub talpa ei. În ochii istoriei suntem toți la fel.”
Cronica barbară, de Ana Maria Negrilă, este o carte de
factură istorică, un roman atmosferic ce redă cu acuratețe perioada Evului Mediu.
Cele
patru oglinzi ale adevărului este primul volum de ficțiune istorică
scris de autoare, acesta deschizând prima fereastră spre călătoria ficțională
imaginată de Ana Maria, o călătorie ce poartă cititorul de pe tărâmurile
românești de altă dată până în Constantinopol. Cele două volume pot fi citite
și separat, însă, pentru o mai bună înțelegere a spațiului, timpului și a
personajelor, recomand parcurgerea lor în ordinea în care au fost scrise. Modul
în care cele două se completează este absolut fascinant și relevă talentul
incontestabil al autoarei de a crea o poveste ce se remarcă prin acuratețe
istorică și profunzime la nivel de scriere, compoziție, documentație (dacă nu
greșesc, autoarea a consultat în jur de
100 de cărți în procesul de scriere).
În Cronica barbară regăsim un Ștefan
(Stefano) maturizat, însă chinuit încă de fantomele trecutului, cu inima grea
după sfârșitul pe care l-a avut omul pe
care l-a crezut cel mai bun prieten al său, cel de care se atașase în inocența
lui, împovărat de ceea ce a săvârșit în final, mânat de demonii răzbunării. Un anumit
eveniment din Cronică îi readuce toate aceste frământări în suflet și îi
destabilizează mult iubita existență, pentru care a luptat din răsputeri, guvernată
de liniște și învățătură.
“Libertatea costă bani !”
Personajul principal al cărții este, însă, Hamid, un
tânăr răpit dintr-o țară creștină pe care nu și-o amintește, ajuns sclav în lumea
musulmană. Lipsit de libertate și împovărat de condiția de sclav, tânărul are
însă norocul de a întâlni și oameni buni, stăpâni care îi oferă educație și
hrană, însă acest noroc nu este fructificat până la capăt, căci printr-o
întâmplare care poate fi catalogată cel puțin ciudată, Hamid este posedat de un
djinn autointitulat Ymar, care face și desface lucrurile după bunu-i plac. Relația
dintre Hamid și Ymar – două voințe proprii și contradictorii prin modul în care
gândesc și acționează, în ciuda dorinței comune de a-și câștiga libertatea – este
construită magistral, iar cititorii se pot bucura de punctul de vedere al
fiecăruia, căci în carte regăsim niște scrisori care ne ajută să ne
familiarizăm cu dorințele, temerile, acțiunile și năzuințele celor doi. Am savurat
fiecare perspectivă în parte, le-am înțeles emoțiile și am empatizat cu ei. Destinul
celor doi se întrepătrunde și se îngemănează, este dictat de duritatea acelor
vremuri și se află sub semnul robiei. Trădarile sunt la ordinea zilei, iar roata se întoarce de nenumărate ori.
„Și un om bun poate să aducă la fel de multă durere ca
unul rău.”
Personajele sunt construite sublim, sunt extrem de umane,
realiste din punct de vedere istoric, dar mai ales psihologic. La nivel mai
profund, dacă săpăm puțin în ceea ce înseamnă psihologia unui personaj, djinnul
Ymar ar putea fi interpretat ca o problemă psihică, precum o dedublare, ori o metaforă pentru partea întunecată din
noi, care iese la suprafață atunci când ni se face ceva rău. Ymar este un fel
de mecanism natural de apărare/ surpraviețuire, o reacție normală apărută
într-o situație negativă excepțională, a unui om supus unui mare pericol/stres –
o reacție de luptă/fugă/împietrire. Iar
Ymar luptă ! Scena care pune cel mai bine în relief acest lucru este cea în care Hamid
este închis și revândut ca sclav imediat ce ajunge în Veneția de către un om
care i-a promis ajutorul, așadar l-a trădat și i-a anulat libertatea, anulând
și bunătatea din el, iar djinnul Ymar a reacționat în consecință, concluzia
fiind accea că, oricât ne-am împotrivi destinului, în unele cazuri evenimentele
decid pentru noi, voința noastră este redusă la tăcere, iar viața ne intră pe
alt făgaș. Ymar și Hamid sunt, de fapt, un întreg care alcătuiesc într-un mod
inteligent cele două părți ale omului aflate în antiteză:
partea cumpătată și rațională,
partea emoțională și partea impulsivă, partea liniștită și partea zbuciumată.
„Există o soartă a fiecăruia, de care nu putem scăpa și
care ne este pusă în frunte cu litere de foc, de aceea ne-am și întâlnit ca doi
călători în colbul drumului, am mers un timp umăr la umăr, apoi am ajuns la o
răscruce de unde ne-am despărțit, alegându-ne propria cale.”
Hamid și Ymar împart o existență tristă, un destin marcat
de lipsuri, furtișaguri, nelegiuiri, stropit cu sânge, sudoare și degradare
morală. Însă povestea are și note amuzante, nu puține fiind scenele în care am
râs alături de personaje.
„Ymar sunt eu, iar eu sunt Ymar. Este imaginea mea în
oglinda apei și, asemenea unei imagini oglindite, mâna mea dreaptă devine mâna
lui stângă. Eu trăiesc la lumina soarelui, el în zona tulbure, ascunsă, de
dincolo de lume. Eu sunt Narcis, el e cel din adâncul izvorului.”
Pe lângă acuratețe istorică, descrieri minunate și
acaparante ce ajută cititorul să intre în atmosfera acelor vremuri, regăsim și
referințe religioase și filosofice ce au menirea de a explora relația dintre
trup și suflet, material și imaterial.
„Știu acum că de multe ori cărțile ne mint și ce citim
acolo nu este decât dorința scriitorului de a strâmba realitatea și a o face să
se potrivească gândurilor lui. Unde este starea aceea de grație în care te
contopești nu numai în trup, dar și în cuget cu ființa iubită? Eu nu am văzut
așa ceva. Ci din contră. Am văut sclipirea hulpavă în ochii oamenilor, de parcă
iubirea ar fi o bucată lucitoare de aur, am văzut interesul și egoismul celui
iubit, disperarea celui ce iubește și a cărui minte știe, deși inima nu vrea să
recunoască, semnele nepăsării din privirile celuilalt.”
Cronica barbară este un roman al maturizării (pe cele mai
grele căi), la fel ca Cele patru oglinzi ale adevărului, o
călătorie palpitantă ce poartă cititorul de la Cairo la Alexandria, Veneția,
Florența, Constantinopol și Valahia. O carte de citit și recitit ori de câte
ori doriți o lectură calitativă, care cu greu poate fi lăsată din mână.
Cele patru oglinzi ale adevărului și Cronica barbară au apărut la Editura Hyperliteratura.
Vreau să împărtășesc experiența mea uimitoare cu Dr. Gideon. Soțul meu m-a înșelat și când am aflat asta a provocat o ceartă care l-a făcut să solicite divorțul. Am plâns și m-am îmbolnăvit instantaneu când căutam povestiri aleatorii online, am văzut o mărturie a cuiva care a avut un caz similar cu al meu și cum dr Gideon a făcut pace între cupluri. L-am contactat si mi-a explicat cum e posibil sa ma impac cu sotul meu si in cateva zile va anula divortul care era ceea ce imi doream. Am făcut tot ce mi-a cerut să fac și exact la trei nopți după munca lui, soțul meu a sunat să-și ceară scuze că am înșelat și m-a rugat să vin acasă cu atâtea promisiuni. Apreciez ajutorul tău, Dr Gideon, ești cu adevărat o binecuvântare. Contactați Dr. Gideon. Dacă sunteți acolo, contactați-l pe WhatsApp: +2347042191323
RăspundețiȘtergereE-mail: drgideon611@gmail.com