Recenzie: Coșmarul de la Killman Creek de Rachel Caine





„Trecutul nu rămâne niciodată cu adevărat în urmă. E în fiecare celulă din corpul nostru, în fiecare respirație, în fiecare clipă.”

Rachel Cane s-a dovedit a fi o autoare plină de surprize și cu mult potențial în a scrie o serie thriller ingenioasă, alertă și imprevizibilă. Dacă Refugiul de la Stillhouse Lake (recenzia aici) a reușit să îmi trezească interesul și imediat după finalizarea primului volum eram sigură că voi continua seria, iată că acum, după ce am dat gata volumul doi și am aflat că vor mai fi încă două volume în serie, nu pot să nu mă întreb ce le-a mai pregătit autoarea personajelor, în momentul actual străduindu-mă să intuiesc ce va conține volumul următor.

Coșmarul de la Killman Creek este o carte alertă, în care ne este greu să diferențiem răul de bine, vânătorul de vânat și prietenul de dușman. Personajele sunt puse în situații dificile, destul de diferite de cele cărora le-au făcut față în primul volum. Acum totul este dus la extrem, iar lupta pentru supraviețuire devine acerbă, un joc mortal de-a șoarecele și pisica, care nu poate avea decât un singur deznodământ pentru cei doi foști soți: doar unul singur va rămâne în viață. Va fi Gwen cea care va triumfa și își va recăpăta libertatea și dreptul la o viață sigură alături de cei doi copiii ai ei, ori Malvin, bărbatul care a folosit-o drept paravan ani de zile, ascunzând crimele pe care le înfăptuia asupra tinerelor femei pe care le ademenea, viola, schingiuia apoi omora cu sânge rece?

Niciodată nu putem fi suficient de siguri și prevăzători în fața celor din jurul nostru, chiar și atunci când vine vorba de o persoană cunoscută, în care ne-am pus toată încrederea, iubirea și loialitatea de care suntem în stare. Pentru că oamenii se schimbă, sunt incapabili de a iubi și a susține persoana de lângă ei necondiționat, se prefac și mint, înșel și au prea puține principii sănătoase în viață. Sunt monștri cu chip de om, departe de ceea ce putem numi uman, imprevizibili și șireți, fiind în stare să calce pe cadavre pentru a-și hrăni egoul și pentru a-și satisface propriile dorințe, indiferenți la durerea și nevoile celor din jur.

Malvin este bărbatul care ar fi trebuit să fie un soț și un tată iubitor și suportiv, care ar fi trebuit să își păzească familia de rele și să îi ofere tot ce-i mai bun, să fie refugiul de care are nevoie soția și copiii lui. În schimb este un criminal sadic, psihopat și incapabil de iubire, prima și singura persoană care a distrus idee de familie, răul cu care cei trei trăiau sub același acoperiș. De multe ori, avem impresia că partenerul de viață sau familia sunt cei mai în măsură să ne protejeze și să ne susțină. Că ei sunt cei la care fugim prima dată când dăm de un necaz și pe care la rândul nostru îi susținem cum putem, oferindu-le încrederea și dragostea noastră. Atât viața cât și cărțile (fie ele de ficțiune, care de multe ori sunt mai bune și mai realiste decât orice carte de nonficțiune, ori nu) ne arată cât de mult ne înșelăm în încercarea noastră de a ne construi o familie alături de un partener care este total diferit față de omul pe care vrem noi să-l vedem, în care credem orbește, nefiind în stare să-l citim, deoarece suntem prea preocupați să-i oferim încrederea și iubirea noastră. Iar când în întâmpinarea sentimentelor noastre bune vine un om cu multe fețe, tot ce mai trebuie să faci este să fugi...sau să lupți. Să lupți cu toată forța ta pentru a nu te lăsa acaparat/ă de omul care te-a distrus psihic.

„Nu mă pot gândi decât la silueta unui bărbat care merge prin noapte – merge, nu aleargă, fiindcă nu mi-l imaginez pe Melvin Royal pus pe fugă, deși jumătate din poliția acestui stat îl vânează. Mă gândesc la faptul că vine cu siguranță după mine. Melvin Royal mă bântuie de fiecare dată când închid ochii.”

Aparenta siguranță de care Gwen împreună cu Lanny și Connor s-au bucurat pentru o scurtă perioadă de timp petrecută în casa de la Stillhouse Lake este spulberată ca o biată frunză purtată de vânt într-o zi de noiembrie. Melvin a evadat din închisoare și este hotărât să vină după ei, pentru a-și duce planul sadic la bun sfârșit și nu este singur, fiind ajutat de Absalom, care inițial s-a crezut a fi o adunare de hackeri și troli. Cu totul greșit. Dacă Melvin este gâtul care susține capul monstrului, Absalom este creierul acestuia. Absalom este diavolul în persoană, cel care trage sforile și se hrănește cu ura și nevoile diabolice ale indivizilor de tipul lui Melvin Royal.

„Absalom m-a transformat în cel mai de temut adversar. Unul care nu are nimic de pierdut și nimic de care să se teamă.”

Este inutil să fugi din calea răului, dacă acesta are tentacule lungi cu care să te prindă strâns. Este nefolositor să-ți lași siguranța în mâinile autorităților, și acestea corupte, să te bazezi pe niște băieți doar pentru că poartă uniformă și-o armă și te asigură că vor face ei toată treaba, tu doar trebuie să stai și să nu te implici. Gwen știe toate aceste lucruri și chiar mai mult decât atât. Viața a învățat-o că pericolele lovesc din toate părțile, că răul are rădăcini înfipte adânc și relații nebănuite. Așa că nu se mai încredere în (aproape) nimeni și decide să iasă la vânătoare. Pentru că de rău nu te poți ascunde, poți doar să devii puternic și să-l privești în față, să îl bați cu propriile-i arme și la propriul lui joc diabolic.

„Am nevoie să fiu furioasă. Doar așa ne pot ține pe toți trei în viață. Furia mea este un scut. Este o armă.

Cu Gwen și Sam, fratele uneia dintre victimele lui Melvin, plecați la vânătoare, Lanny și Connor sunt nevoiți să stea ascunși, find încredințați lui Javier și Kezia, doi oameni bine pregătiți și care cunosc ce înseamnă să ai de-a face cu răul. Însă lucrurile nu sunt niciodată așa cum ne-am imagina, Melvin Royal dându-le din nou planurile peste cap și atentând la siguranța și sănătatea psihică a celor doi adolescenți.

Este impresionant de urmărit lupta care se dă între cei doi foști soți, între o victimă și un criminal, între cei care sunt într-adevăr de partea binelui și cei camuflați, care doar pretind că nu sunt pervertiți, dar este și mai înduioșător să urmărești cum doi tineri, a căror viața a fost dată peste cap de câțiva ani și care sunt nevoiți să fugă continuu și să-și păstreze ascunsă adevărata identitate, luptă cu toate puterile împotriva unei societăți defecte, care nu este în stare să îi apare, și împotriva unui om pe care l-au numit tată și în care au avut încredere.

„Când mă gândesc la tata și-l văd în același timp ca pe un monstru și ca pe un om, mi se face rău, mi se taie respirația. Nu am idee cum ar trebui să mă simt. Nu, asta e o minciună – știu că ar trebui să-l urăsc. Dar e tatăl meu.”

„Conor și cu mine nu vorbim niciodată despre el, dar știu că și fratele meu simte cât de complicat e să încerci să suprapui două imagini contradictorii. Mă gândesc din nou la preșul colorat. O bucățică de acasă, în bârlogul unui căpcăun. Nu reușesc să-mi dau seama dacă așa încerca el să fie tata, sau dacă monstrul era mereu acolo și își punea din când în când masca de tată, ca să-și bată joc de noi.”



În lumea lor, totul este greșit. Lanny și Connor încă mai au dubii în privința vinovăției tatălui lor, mintea lor fragedă fiind ușor de corupt, mai ales când se face apel la sentimentele și emoțiile lor. Un copil/adolescent nu poate uita mâinile care l-au mângâiat când era mic, brațele care îl ridicau în sus, chipul și vocea blândă a unui părinte. Iar Melvin face apel la toate tertipurile pentru a se asigura că unul dintre copiii lui, cel mai vulnerabil și cel pe care îl poate transforma fix în ceea ce este el acum, va mușca momeala și își va piede încrederea în mama lui, singura care de fapt le vrea binele.

Este trist să urmărești strădaniile unei femei care, deși vrea să repare greșelile din trecut și se zbate pentru a-și face dreptate și a-și construi un viitor sigur alături de cei doi copii, nu este crezută de cei din jur, este blamată și arătată cu degetul, riscând să-și piardă toată credibilitatea în fața copiilor ei și a puținilor oameni pe care a reușit să-i câștige de partea justiției, căci atât Melvin, dar mai ales Absalom, sunt cei mai infami dintre infami, capabili de o violență ieșită din comun.

„Totul mă doare. Nu mai e nimic bun, nimic sigur pe lume. Dacă voi cădea, nici nu voi simți durerea. Dacă Melvin îmi va tăia pielea, nu va curge sânge. Nu sunt aici. Nici nu sunt aici. Nimănui nu-i pasă. Totul doare. Urlu. Urletul se risipește în aerul cețos ca și cum nici n-ar fi fost acolo, iar eu sunt strivită sub greutatea unei dureri mai mari decât universul.”

Romanul conține anumite scene efectiv șocante, care pe mine personal m-au făcut să mă întreb dacă răutatea, violența, nebunia, au limite. Căci ceea ce am găsit în interiorul acestei cărți depășește orice imaginație. Oare așa este lumea din afară? Atât de cruzi, diabolici, fără pic de empatie și fericire în suflet am ajuns? Absalom m-a făcut să mă gândesc la tot ceea ce poate fi mai rău în viața asta. Și este incredibil de grav în ce situație am ajuns noi, ca societate, și în ce situații ajung oamenii decenți și sănătoși mental. Oare există câte un Melvin la fiecare colț de bloc și în fiecare familie? Oare doar la aceste lucruri înfiorătoare se rezumă viața? Este o continuă luptă contra violenței? Pe lângă demonii inetriori pe care cam orice om îi are, mai nou, trebuie să ne luptăm și cu demonii cu chip de om, pe care la un moment dat i-am iubit și am împărțit din viața noastră cu ei?

Autoarea a reușit să creeze un al doilea volum plin de acțiune, alert și, nu am să mint, suficient de realist, astfel încât să facă cititorul să își pună întrebări referitoare la viața de cuplu/familie, măștile purtate de unii oameni, nebunie, hărțuire, violență.

Mulțumesc editurii Herg Benet pentru exemplarul oferit spre recenzare. Seria o găsiți la ei pe site cât și în librăriile partenere.



Share this:

CONVERSATION

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu