Recenzie: Să nu plângi de Mary Kubica

„Oricât de tare ai fugi, trecutul întotdeauna te prinde din urmă.”

Cu această afirmație suntem întâmpinați în lumea celui de-al treilea roman semnat Mary Kubica și tradus în limba română la Editura Herg Benet. Un thriller psihologic amețitor, cu o poveste care te provoacă să o descoperi cât mai repede, cu personaje defecte, care se confruntă cu divese probleme și cu un trecut traumatizant.

Fata cea bună (recenzia aici) și Necunoscuta (recenzia aici) m-au captivat prin stilul de scriere al autoarei, succint, acaparant, cu doza necesară de mister și suspans și cu lecțiile psihologice oferite de-a lungul poveștilor. Am fost extrem de entuziasmată de apariția unui nou roman al autoarei, iar Să nu plângi nu mi-a dezamăgit așteptările și mi-a oferit, pentru a treia oară, o lectură palpitantă, pe care am devorat-o cu sufletul la gură și care mi-a oferit un deznodământ neașteptat.

Trecutul pare să-și pună amprenta pe viața tuturor personajelor din absolut toate cărțile pe care le-am citit în ultimele săptămâni. Așa cum spuneam și în recenzia cărții precedente, care a fost tot un thriller psihologic, nu știu dacă eu aleg cărțile acestea, sau ele pe mine. Cert este că poveștile așternute de autori nu se deosebesc prea mult de realitatea care ne înconjoară. Se pune accentul pe psihologia persoanjelor, pe trecutul acestora, traumele prin care au fost nevoite să treacă, inimile frânte și consecințele devastatoare cu care trebuie să se confrunte.

Când trecutul îți năpădește prezentul, ce se va alege de viitorul tău? Credeai că îți cunosti familia? Prietenii? Frații? Trăiești cu impresia că tu și doar tu îți controlezi viața, că ești stăpân pe propria-ți viață și îți iei singur deciziile? Că știi spre ce drum te îndrepți, că este unul bătătorit și fără cotituri? Ai impresia că știi ce-ți va aduce ziua de mâine? Mai gândește-te ! Trecutul te pândește din urmă, poate mai nemilos ca niciodată. Există elemente de care nu ești conștient, legături care-ți vor schimba prezentul și-ți vor afecta viitorul. Ești sigur că deții răspunsul tuturor întrebărilor referitoare la cine ești tu?

Realitatea poate fi deseori șocantă. Nimic nu este sigur și nimeni nu este de încredere. Să nu plângi atunci când viața îți va fi dată peste cap, provocându-te să faci față schimbărilor de unul singur. Fără ca nimeni să știe prin ce treci. Fără ca persoanele din jurul tău să îți întindă o mână de ajutor.

Să nu plângi ne dezvăluie o poveste imprevizibilă, șocantă, necruțătoare. O poveste despre obsesie și înșelătorie. Despre trecutul care îți dă târcoale, prinzându-te în plasa de păianjăn țesută dintr-un păienjeniș de minciuni, secrete, dezamăgiri.

„Te macină. E în natura umană să porți ranchiună. E greu să privești în față când ți-e greu să înțelegi ce ai lăsat în urmă sau, mai bine zis, ce te-a lăsat pe tine în urmă.”

Povestea este redată din perspectiva a două personaje cheie, care au rolul lor bine definit în desfășurarea acțiunii.

Ea este Quinn, o tânără care se luptă să facă față orașului Chicago după ce și-a părăsit orașul natal și familia, alegând să locuiască cu o altă fată, care pe parcurs îi devine prietenă și confindentă. Departe de familiile lor, încercând să-și construiască un viitor frumos, Quinn și Esther, prietena ei, împart nu numai apartamentul în care locuiesc, ci și tristețile și bucuriile vieții, cele două fiind confidente și prietene apropiate. Sau cel puțin asta crede Quinn, până în dimineața în care se trezește și constată lipsa lui Esther. Lipsă care continuă timp de câteva zile..

El este Alex, un tânăr de numai optsprezece ani care locuiește într-un mic orășel din Michigan,  picolo la o mică cafenea și care, în ciuda vârstei fragede, a trecut prin multe experiențe trumatizante, care l-au adus într-o situație fără de ieșire, făcând din el un băiat fără un viitor strălucit. Ziua în care pe ușa cafenelei pășește un nou client – nescunoscut, bineînțeles, căci el cunoaște toate persoanele din micul orășel - este ziua care îi va schimba radical viața. Necunoscutul este de fapt o tânără frumoasă cu comportament ciudat, care doar ocupă în fieare zi o masă de lângă geam și privește în gol pe fereastră.

„Și ea e parte din vis, fata asta compozit cu fața ovală și pielea albă și ochii căăprui apropiați, ochi așezați chiar acolo, lângă rădăcina nasului ei mic. Locul ei nu este în cele mai profunde faze ale somnului, în REM, acolo unde se află cele mai vii coșmaruri ale mele, visele repetitive în care taică-miu bea până moare sau dă foc case care arde din temelii, cu noi amândoi înăuntru. Mai degrabă, locul ei este în somnul ușor, superficial, când granița dintre somn și trezie e adesea neclară. E cu mine în clipele de dinainte de a adormi noaptea și în momentele în care mă trezesc, când îmi revin în simțiri. Ea mă smulge din brațele somnului, această siluetă eterică ce vine să mă mângție pe obraz sau să-mi atingă brațul, sau mă trage de mână și șoptește: Hai să mergem..”

Atât Alex, cât și Quinn, își vor vedea viețile schimbate pentru totdeauna în urma expreiențelor prin care vor trece din cauza prezenței, respectiv absenței unei fete. Este această fată una și acceași? Dacă nu, care este legătura care-i unește pe toți patru? Veți afla aceste lucruri și multe altele doar citind cartea !

Dezvăluiri imprevizibile, povești șocante, dar nu imposibil de întâlnit în realitate, secrete mortale și destine frânte, acestea sunt ingredientele pe care Mary Kubica ni le servește în noua ei carte.

Cine este cu adevărat Esther, dulcea și sufletista colegă și prietenă a lui Quinn? Aceasta este întrebarea care o macină pe tânără încă din ziua în care nu a mai găsit-o în dormitorul ei, descoperind în schimb o scrisoare misterioasă adresată Dragostei mele. Esther a dat întotdeauna dovadă de sinceritate și corectitudine, fiind o tânără responsabilă, sociabilă și iubitoare, gata să sară mereu în ajutorul celor aflați la ananghie. Cu toate că Quinn dă dovadă de mai puțină responsabilitate, este mai neglijentă și de multe ori nu își poate plăti partea de chirie, tot nu înțelege dispariția subită a lui Esther și anunțul din ziar prin care aceasta din urmă își căuta o nouă colegă de apartament. Oare Quinn a dezamăgit-o atât de tare încât Esther s-a decis să plece până ce locul lui Quinn va fi ocupat de o altă fată, mai de încredere și mai puțin împrăștiată? Atunci ce semnifică scrisorile găsite (da, mai apre încă una !) și cum se face că, pe măsură ce sapă tot mai adânc în trecutul lui Esther, Quinn descoperă un episod oribil la care nu numai că Esther a luat parte, dar care se pare, conform dezvăluirilor anumitor persoane, că se și face viovată?  Este Esther o femeie cu dublă identitate și cu un secret macabru, ce i-ar putea pune viața în pericol colegei sale sau este doar o victimă și lucrurile sunt mult mai grave decât pare la prima vedere?

„Mă gândeam adesea că Esther e transparentă, ca un geam. Ce vezi, aia e. Dar acum, așezată pe podeaua micului ei dormitor, cu picioarele amorțite sub mine, cu biletul ăla către Dragostea mea, mă gândesc că poate m-am înșelat. Că poate m-am înșelat cumplit. Poate că Esther nu e transparentă, până la urmă. Nu e un geam, ci mai degrabă un caleidoscop de jucărie, ale cărui mozaicuri și modele complicate se schimbă la cea mai mică mișcare.”

La câțiva kilometri depărtare, Alex , fermecat de frumusețea și misterul necunoscutei, se avântă într-un flirt nevinovat și pasional, fiind în același timp hotărât să o ajute pe enigmatica străină să treacă cu bine peste un epsiod dramatic din copilărie, un episod care a marcat-o profund și din cauza căruia a rămas pe drumuri, cu inima frântă și cu mintea plină de adevărurile  șocante pe care le-a aflat de curând. Atras de tristețea, curajul și frumusețea fetei, Alex decoperă cu stupoare că străina nu este atât de inocentă cum pare, iar ițele a ceea ce la început s-a crezut a fi un joc nevinovat se încurcă și conduc la un drum periculos, aproape mortal.

Absolut toate personajele au povești impresionante, care n-au cum să te lase indiferent/ă. Pe lângă Esther, Quinn, Alex și Necunoscuta îi mai avem pe Ingrid, o femeie măcinată de proprii demoni, prinsă din urmă de fantomele trecutului și care își duce viața închisă în casă, acolo unde răutatea și duplicitatea oamenilor nu o pot ajunge (sau cel puțin așa crede ea), singurul care o ajută și îi ține companie fiind Alex, cel care îi livrează mâncare și îi cumpără cele necesare; doctorul psiholog mutat recent în cartier și care aparent cosnstituie subiectul de interes al Necunoscutei, Ben, amicul comun al lui Esther și Quinn, de care aceasta din urmă este îndrăgostită în secret și detectivul Davies, cel care cunoaște o parte din secretele sumbre ale lui Esther. Toate aceste personaje își prezintă pe rând viața, iar destinul le aduce împreună și le insteresectează pașii în cel mai lugubru mod.

Dintre toate poveștile, cel mai mult m-a impresionat cea a lui Alex, care este și personajul cu cea mai puternică voce a romanului. Băiatul ocolit de toți, care trebuie să se descurce singur, cu un tată alcoolic și distrus psihic în urma plecării soției sale și a mamei lui Alex când acesta era foarte mic. Inteligent, empatic și respectuos, el este adolescentul căruia destinul nu i-a zâmbit niciodată, forțat să muncească la negru de mic, întreținându-se singur pe el și pe tatăl lui, aflat pe o pantă descendentă. Singura persoană cu are are o conexiune, în afară de șefa lui de la cafenea, este Ingrid, femeia care suferă de agorafobie și care este, probabil, mai singură decât el. Până când Necunoscuta îți face aparița în micul orășel, dându-i viața peste cap, oferindu-i un scop băiatului sătul de nesfârșitele probleme și monotonie.

„Mă uit în ochii ei și-mi amintesc cât de triști sunt. Ingrid are ochi triști, însingurați. Zice că ar trebui să rămân pentru că e prea multă mâncare și se face risipă, dar adevăratul motiv e altul: e singură. N-are cu cine vorbi, nimeni altineva în afară de vedetele de la televizor cu care împarte cina asta, iar un monolog cu televizorul e mai mult decât trist și singuratic. E jalnic.”

„În seara asta am fost hrănit și îngrijit de o mamă, o mamă oarecare, nici nu contează dacă acea mamă este sau nu a mea.”

„Asta înseamnă să simți că faci parte dintr-o familie. Cele mai multe seri le petrec singur. Mă rog, nu chiar singur, ci cu taică-miu, ceea ce îseamnă că sunt, practic, singur. Prietenii au plecat, iubite nu există. Și eu, ca și Ingrid, îmi petrec serile în compania televizorului dacă nu îl urmăresc pe psihologul orașului când pleacă de la muncă sau dacă nu mă furișez în vreo casă părăsită.”

O casă parasită de mai bine de optseprezece ani, aparent bântuită de fantoma unei copile care, în timpul vieții sale, a dat dovadă de un comportament anormal, malefic chiar, este cireașa de pe tort, răspunsul la întrebările fără răspuns ale protagoniștilor. Poate fi casa sub al cărei acoperiș destinul mai multor personaje s-a schimbat dramatic acum mulți ani și a continuat să schimbe până în prezent viața personajelor noastre? Răspunsul este neașteptat de…înfiorător.

„Casa cu o poveste, genul de poveste despre care nu vorbește nimeni, dar pe care o cunoaște toată lumea. Acum locuiește acolo un vagabond sau poate că...Nu. Scutur din cap. N-are cum. Am zis deja. Nu cred în fantome. Dar ăsta-s eu. Ceilalți oameni din oraș cred. Fiecare orășel din America are o casă bântuită. Cea din orașul nostru este, întâmplător, chiar vizavi de a mea. Și adulții spun că o văd, o apariție mititică, îmbrăcată în alb, care plutește dintr-o cameră în alta, singură și rătăcită, strigându-și mămica.”

Cu acțiune la fiecare pagină, secrete dezgropate în fiecare capitol și povești greu de descifrat, Să nu plângi te provoacă să afli ce stă în spatele acțiunilor unor oameni defecți, care au făcut greșeli și care (n-)au lăsat în urmă un trecut traumatizant.

Mulțumesc editurii Herg Benet pentru acest exemplar spectaculos. Puteți găsi cele trei cărți ale autoarei Mary Kubica pe site-ul editurii și în librăriile partenere.