Recenzie: Ultima vară otrăvită de Tony Mott
„Mereu se vede pe ea însăși ca pe un tren, dar unul lung,
cu multe vagoane, unele mai luminoase, altele întunecate, acolo unde aruncase
lucruri de care nu mai voia să mai știe niciodată și care nu erau racordate la
energia venită de la locomotivă. Vagoane pline de praf, murdare, cu geamuri
opace de la mizeria lipită de ele, locuri unde i-ar fi fost greu să ajungă.
Știa că le cară cu ea.”
„Adevărul pe care l-a știut tot timpul și pe care-l
ascunsese în ultimul vagon, spart acum în bucăți, a ieșit la lumina soarelui,
hidos ca o încrengătură de fiare ruginite, obscene prin inutilitate și prin
pericol.”
Nu mai este niciun secret pasiunea pe care o am pentru
cărțile mystery/thriller/ polițiste. Acest gen este, din punctul meu de vedere,
unul extrem de ofertant, care poate îmbina cu succes elementele specifice
cărților thriller, cum ar fi suspansul la cote maxime, răsturnările de
situație, situațiile neprevăzute și adrenalina de a nu ști cine se află în
spatele anumitor acțiuni cu acele elemente specifice genului pshologic, de
exemplu, care aduc un mare plus cărților mystery, prin background-ul
personajelor, poveștile de viață ale acestora, inspirate (mai mult sau mai
puțin) din realitate, introspecția și profunzimea necesare și acel sentiment
greu de descris, care îți provoacă o anumită familiaritate față de personje sau
situații, căci sunt șanse destul de mari ca tu, cititorule, să te regăsești în
anumite întâmplări redate în carte sau să simți empatie și înțelegere față de
un anumit personaj, din momentul în care vei constata că te identifici
periculos de mult cu istoria personală a acestuia.
Primele două volume ale seriei, Iarna crimelor perfecte
(recenzia, aici) și Toamna se numără cadavrele (recenzia, aici) m-au atras ca un
magnet de tot ceea ce reprezintă seria Gigi Alexa și am petrecut câteva ore
minunate în compania acestor două lecturi promițătoare, însă cel mai recent
volum, Ultima vară otrăvită, este de departe și cea mai bună carte a
seriei. Mi-a întrecut toate așteptările, mi-a hrănit curiozitățile pe care
începusem să le dezvolt încă din timpul lecturării primului volum în ceea ce
privește psihologia unui anumit personaj, mi-a demonstrat talentul și
imaginația scriitorilor români și mi-a oferit câteva ore de calitate, pe care
le-am petrecut devorând fiecare pagină în parte, scriindu-mi diferite scenarii
în minte, în timp ce inima mea bătea mai tare pe acordurile acestui thriller
periculos de adictiv.
Tony Mott nu se dezice nici de această dată și oferă cititorului suspans la cel mai
înalt nivel, asezonat cu multă psihologie. Practic, ingredientele perfecte,
care sunt un must din punctul meu de vedere la orice scriitor de thrillere.
Unul dintre atuurile acestei serii și detaliul pe care îl
apreciez enorm este acela că acțiunea cărții se petrece pe meleaguri mioritice,
și deși povestea este fictivă, anumite elemente inserate de autoare sunt
inspirate din viața reală. Astfel, volumul de față este extrem de bine ancorat
în realitate, redând cu acuratețe o parte din provocările cu care noi toți a
trebuit să ne confruntăm în anul pandemic 2020, personajele noastre dragi fiind
nevoite, de această dată, să facă față unei situații cu totul și cu totul
străine, noul virus letal și prea puțin studiat reușind să dea mari bătăi de
cap medicilor, autorităților și întregii populații a globului.
Pe fundalul unui scenariu distopic demn de cele mai
impresionante cărți/filme postapocaliptice, echipa formată din anchetatorii
serviciului de investigații criminale, a cărei colaboratoare este medicul
legist Gigi Alexa, datorită rezultatelor sale excelente dovedite în cazurile
anterioare, iese din nou la vânătoare, de data aceasta confruntându-se cu un
caz dificil de crimă, despre care, în primă instanță, nu se găsesc piste concludente,
detaliile prea puține ducând la o fundătură. Crima de la poalele Tâmpei
demonstrează, încă o dată, că lumea nu se oprește în loc nici măcar în
vremurile cele mai dificile, iar cruzimea gratuită, nebunia dusă la paroxism și
bolile mentale de care dau dovadă unii oameni rămân, de fapt, cele mai
periculoase arme cu care umanitatea se confruntă.
„Îi simte mâna cum o ia de după mijloc, ea zâmbește cu
fața acoperită. Cu o mișcare scurtă, el îi înfige acul în gât cu o mână, cu
cealată îi acoperă gura peste șervețel. E cumva blând în atingere, nu o
bruschează, nici ea nu se zbate, doar se lasă cu toată greutatea pe el, iar el
o ține. O lasă apoi, încet, pe jos. Ce somn i s-a făcut ! Se poate odihni
puțin, e ultimul ei gând în timp ce adoarme.”
Două episoade tragice, finalizate cu încheierea mult prea
bruscă a vieții unor tinere, trezesc în Gigi spiritul justițiar și dorința de a
înțelege de ce s-a ajuns la acest
deznodământ, dar mai ales care sunt
metodele prin care poate face dreptate celor trecuți în neființă și rudelor
acestora și cum îi poate pedepsi pe
răufăcători. În acest sens, protagonista noastră este atrasă într-un dublu joc
ce are ca miză, pe de o parte, aflarea adevărului și soluționarea cazurilor din
România, cât și investigarea unor cazuri mai vechi, din 2019, aparent fără
nicio legătură între ele, care îi sunt oferite în vederea începerii unui
doctorat în Olanda.
Plină de neprevăzut, cu noi personje incitante în peisaj
și cu o mulțime de cazuri și piste de investigat, cartea oferă cititorilor
câteva ore de adrenalină, mister și suspans. Cine sunt criminalii și care este
povestea victimelor? Care sunt criteriile după care vânătorii își aleg vânatul,
acea victimă perfectă care întrunește toate condițiile diabolice din mintea
asasinilor? Va reuși echipa să dea de cap acestei provocări la timp sau unul va
fi mult prea târziu pentru unul dintre personajele implicate?
M-am bucurat enorm că în acest volum am descoperit puțin
mai mult și din celelalte personaje ce se învârt în jurul medicului legist, iar
aici mă refer exclusiv la Matei Vălean, unul dintre cele mai promițătoare
personje ale cărții, care mi-a demonstrat că merită o privire mai profundă și
poate, cine știe, în următoarele volume, ceva mai multă atenție din partea
autoarei, căci comisarul șef trecut de prima tinerețe este, în ciuda succesului
său profesional, un băiețel neajutorat și cu prea mulți demoni interiori,
captiv înlăuntrul unui corp de bărbat care ar vrea să dea glas simțămintelor
sale, însă prezentul împovărat de amintiri neprietenoase din trecut face din el
un om de prea multe ori nesigur, în ciuda spiritului său justițiar care iese la
iveală de fiecare dată când trebuie să
facă lumină într-un caz de abuz.
Ca și în viața reală, concepția (greșită în totalitate)
conform căreia bărbații nu trebuie să dea dovadă de emotivitate, căci acesta
poate fi văzută ca slăbiciune, îi complică situația lui Matei, care își refuză
dreptul de a plânge, de a se arăta vulnerabil, de a cere ajutor acolo unde
inima îl conduce. Traumele din trecut, în special cele nerezolvate, din
copilărie, mocnesc și dizolvă, puțin câte puțin, persoana care am putea fi – și
anume cea mai bună versiune a noastră -,
dacă ne-am da voie să rezolvăm, mai întâi cu noi înșine, apoi cu cei din
jurul nostru, conflictele lăuntrice și am accepta că toți suntem oameni supuși
greșelilor, însă cea mai mare greșeală este aceea de a nu conștientiza
adevărurile neplăcute și de a nu le accepta, acoperind astfel imaginea de
ansamblu și ajungând să ne deformăm adevăratul sine, descoperind în fața celorlalți
doar o carcasă goală, defectă.
„Durerea nu e atât de mare din cauza a ceea ce a fost, ci
e pierderea a ceea ce ar fi putut fi.”
Sper din toată inima ca în următoarele volume cititorul
să poată descoperi cât mai multe lucruri despre acest personaj secundar care
exercită asupra lui Gigi o importanță ce nu poate fi ascunsă.
În ceea ce o privește pe cea care împrumută numele
seriei, Gigi Alexa, aceasta, prin prisma nenumăratelor evenimentelor petrecute
în acest volum, ajunge la un nou nivel de autocunoaștere. Întebări fără răspuns
își găsesc rezolvarea, însă tecutul traumatic nu încetează să-i dea lumea peste
cap mult prea încercatului medic. Nicicând Gigi nu a dat dovadă de mai multă
vulnerabilitate și anxietate. Am simțit-o mai aproape de cititor mai mult ca
oricând, reușind în mod uimitor să se păstreze cât mai lucidă, agățându-se cu
disperare de cazurile nerezolvate, singurul ei apanaj, singurul ei țel fiind
acela de a face dreptate și de a găsi răspunsuri acolo unde societatea toarnă
numai mizerie.
„De dinafară, viața ei pare colorată ca vara, dar Gigi
știe că în ea e doar iarnă, doar alb, negru și gri. Știe că înăuntrul ei e
mereu frig, că gheața a pus stăpânire pe ea într-o iarnă, acum mult timp, când
copilăria i s-a oprit și că orice ar face, absolut orice, e doar încercarea ei
disperată de a da foc lumii și de a topi mantia iernii care-o învelește.”
Gigi Alexa este prototipul femeii luptătoare, dar extrem
de fragilă în interior, care își concentrează și ultima fărâmă de energie
pentru a face bine, pentru a înclina balanța oricât de puțin spre partea cea
bun. Pentru a face să conteze. Pentru a salva vieți, destine.
Imensul bagaj traumatic pe care îl cară încă din
copilărie pare că vrea să o doboare definitiv în acest volum. Pare că toate
relele s-au răsturnat la picioarele ei, târând-o puternic în jos. Însă ea este
cel mai grăitor exemplu al unui om perfect de imperfect, frumos și uman în
ciuda întunericului ce-i dă târcoale de mult prea mulți ani.
Bătălia nu este terminată, iar victoriile sunt mult prea
insignifiante comparativ cu daunele provocate. Răul pândește la fiecare colț și
lovește de unde te aștepți mai puțin. Îți fură zâmbetele și te înveninează cu
toxicitate. Însă pentru fiecare noapte întunecată, există și un răsărit pe
măsură.
Ultima vară letală este povestea care demonstrează cel mai bine că singura
noastră salvare este iubirea sinceră a celor din jur și iertarea sinelui
interior.
Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul edituriiTritonic, cărora le mulțumesc pentru această călătorie fascinantă.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu